دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1402 - 00:05
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

استفاده از توان علمی ایران برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای

استفاده از توان علمی ایران برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه باید از توان علمی برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای استفاده کرد، نقش قدرت علمی ایران در امنیت آفرینی در کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد.
کد خبر : 877652

مجید صفاتاج کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنعتی به معنی نمایش توانایی یک کشور در تولید علم است، گفت: تولید علم به معنی تولید قدرت و اقتدار است. دستاوردهای علمی کشور ضمن اینکه قابل استفاده در داخل است یک پیام مهم خارجی دارند و آن اینکه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام تحریم‌ها توانسته به دستاوردهای علمی بزرگی دست یابد. دستاوردهایی که در نهایت ضمن تثبیت منافع ملی و امنیت ملی کشور موجب گسترش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی شده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: قدرت علمی و افزایش توان در این حوزه زمینه‌ساز گرایش دیگر کشورها برای استفاده از آن‌ها می‌شود. این موضوع در شرایطی اهمیت می‌یابد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه دائماً بحث شیعه هراسی و ایران هراسی را مطرح می‌کردند اما توان علمی کشور این واقعیت را نمایان ساخته که ایران نه‌تنها تهدید نیست؛ بلکه می‌تواند باعث ثبات و امنیت در دیگر کشورها شود.

وی با تأکید بر اینکه سیاست مشخص ایران در منطقه امنیت دسته‌جمعی است، گفت: تکیه‌بر علم و توانمندی‌های علمی ابزاری برای تحقق این مهم است.

صفاتاج خاطرنشان کرد: سیاست‌های منطقه‌ای ایران در کنار توان علمی و تکنولوژی آن باعث شد تا سفیر عربستان در نمایشگاه نانو حضور یابد و از نزدیک با توانمندی‌های ایران در این حوزه آشنا شود. این موضوع را باید به فال نیک گرفت که عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه چرخش قابل‌توجهی در نوع نگاه خود به جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده‌اند و بر این نکته آگاهی یافته‌اند که ایران مایه خیروبرکت برای ملت‌های منطقه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بر این نکته تأکید داشت که به هر صورت طی بیش از 40 سال گذشته روابط سرد و گاها خصمانه‌ای از سوی عربستان علیه ایران در دستور کار قرار می‌گرفت که با تکیه‌بر این موضوع عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که ضمن توجه به حسن هم‌جواری با این کشورها در برقراری روابط اقتصادی و تجاری و همکاری‌های علمی و صنعتی دقت نظر لازم را داشته باشیم؛ اما باید گفت که ارتباطات علمی ایجادشده می‌تواند فصل خوبی برای ایجاد تحولات در منطقه باشد و ایران باید از فرصت ایجادشده پس از شکستن هژمونی آمریکا در منطقه و تحقیر رژیم صهیونیستی در پی عملیات طوفان الاقصی استفاده کرده و گام‌های مؤثری را در ایجاد همگرایی منطقه‌ای بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته