دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 16:15

بررسی یک فرضیه؛ موشک اسرائیلی و سقوط هواپیمای مصری

بامداد پنج‌شنبه گذشته مسئولان هواپیمایی مصر اعلام کردند که هواپیمای وابسته به این خطوط هوایی که با 66 مسافر از پاریس به مقصد قاهره پرواز کرده بود، سقوط کرد. فرانسه نیز سقوط این هواپیما در دریای مدیترانه را تایید کرد و تحقیقات در این‌باره آغاز شد.
کد خبر : 87757

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری مصری‌الیوم در گزارشی نوشت: «نقشه مانور نظامی اسرائیل در جنوب کرت نشان می‌دهد مسیر پرواز هواپیمای مصری نه تنها از آن عبور می‌کرده است بلکه طبق جدول اخطارهای هوانوردی، ورود این هواپیما به حریم هوایی یونان با این مانور نظامی هم‌زمان بوده و طبق اعلام روزنامه مصری‌الیوم، این هواپیما پس از گذشت 27 دقیقه از آغاز مانور نظامی هوایی جنگنده‌های اسرائیل ناپدید شده است.»


به‌نوشته این منبع مصری، علائم درخواست از خلبان هواپیمای مصری در ساعت 2:30 دقیقه به وقت قاهره نشان می‌دهد که مأمور کنترل پرواز خطوط هوایی یونان می‌گوید «شما اکنون در ارتفاع 37 هزار پایی قرار دارید. تا لحظاتی دیگر آسمان یونان را ترک خواهید کرد. لطفا تایید کنید». با وجود این، ناوبری هوایی یونان هیچ پاسخی از خلبان این هواپیما دریافت نمی‌کند و در نهایت صبح جمعه به صورت نهایی سقوط آن در مرز میان یونان و مصر اعلام می‌شود.


مصری‌الیوم نوشت: «گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که در ساعت 2:29:40 به وقت قاهره سیگنال‌های هواپیما در فاصله هفت مایلی منطقه کومبی که در محدوده مراقبت فرودگاه قاهره است، محو شد. با وجود این، هیچ درخواست کمکی از هواپیما صادر نشد که همین موضوع نشان می‌دهد برای هواپیمایی که کادر آن توان درخواست کمک نداشتند اتفاقی ناگهانی رخ داده است.»


در توضیحات مقام‌های رسمی یونان درباره این حادثه و زوایای پنهان آن، هیچ نکته‌ابی درباره تمرینات هوایی نظامی اسرائیل در جنوب جزیره کرت یونان بیان نشده بود. این در حالی است که به‌گفته پایگاه نوتام (NOTAM) که در زمینه اطلاعیه‌های هوانوردی فعالیت می‌کند، اسرائیل از ماه جاری میلادی و یک شب قبل از سقوط هواپیمای مصری، مانور نظامی هوایی خود را در این منطقه آغاز کرده است.


به گزارش این خبرگزاری، مانور جنگنده‌های اسرائیل در چارچوب آموزش خلبانان جنگی اسرائیل در حریم هوایی یونان انجام می‌شود و گستره آن تا مرزهای مصر و لیبی را در برمی‌گیرد. ترکیه شش سال پیش به‌دنبال حادثه کشتی مرمره که قصد داشت محاصره غزه را بشکند، مانع از اجرای تمرینات هواپیماهای جنگی اسرائیل در آسمان خود شد. به‌دنبال این موضوع، هواپیماهای اسرائیلی اقدام به اجرای مانور نظامی در آسمان یونان کردند.


پیشتر روزنامه‌های قبرس و یونان اعلام کرده بودند که مانور نظامی‌ جنگنده‌های اسرائیلی از 18 می تا 6 ژوئیه (29 اردیبهشت تا 16 تیر) در حد فاصل جنوب جزیره کرت تا شمال لیبی برگزار می‌شود. طبق جدول زمانی اعلام شده مانور در روزهای 18 تا 20، 23 تا 27، 30 و 31 می، 1تا 3 و 6 ژوئیه (29 تا 31 اردیبهشت، 3 تا 7 خرداد و 10 و 11 خرداد، 11 تا 13 و 16 تیر ) از ساعت 3 بامداد به وقت یونان (2 به وقت مصر) تا ساعت 11 صبح برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته