موسویان: ارزیابی کلیه محصولات دیجیتال در چارچوب سواد رسانهای انجام خواهد شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: ذات فضای مجازی بی واسطگی را تحمیل می کند به همین دلیل ما باید در مسیری قدم گذاریم که هر فرد مجهز به دید ممیزی شود و بتواند محتوایی که به دستش می رسد را تحلیل کرده و مصرف رسانه ای خود را انتخاب نماید.
رئیس همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی افزود: تولید محتوا در فضای مجازی باید به گونه ای باشد که سواد رسانه ای را ارتقا دهد و بر همین اساس محصولاتی که از این پس برای دریافت مجوز به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند، ارزیابی و رتبه بندی آنها بر اساس ادبیات و چارچوب سواد رسانه ای انجام خواهد شد.
حسینعلی افخمی، مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این نشست با تاکید بر گسترش ادبیات مربوط به جامعه ی اطلاعاتی در سطح جهان گفت: در بحث سواد رسانه ای، لازم است به بحث جامعه ی اطلاعاتی توجه ویژه تری داشته باشیم.
وی افزود: مهارتهای مرتبط با جامعه ی اطلاعاتی در جهان از سواد رسانه ای شروع می شود و پس از فراگیری سواد رسانه ای نوبت به آموزش سواد دیجیتال میرسد که متاسفانه گاهی در ایران این اتفاق بر عکس بوده است.
افخمی خاطرنشان ساخت: عمده ی اقدامات مرتبط با آموزش سواد رسانه ای باید در حوزه ی کودکان و نوجوانان متمرکز شود و نباید در این عرصه دچار پراکنده کاری شویم.
نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیزگفت: در کشورهای پیشرفته، ابتدا نیاز به تکنولوژی و فناوری در جامعه احساس شده است و سپس آن محصول به متن جامعه وارد شده است اما در کشور ما ناهمخوانی حوزه های حقوقی، مقررات و فرهنگ با توسعه دیجیتال، باعث مشکلات بسیاری شده است.
وی افزود: در حوزه حقوقی، مقررات ما متناسب با توسعه دیجیتال نیست و این عقب افتادگی امروزه در حوزه های مختلف علوم انسانی مشکل ساز شده است و به همین دلیل بیشترین تمرکز و دغدغه ما در حال حاضر ترکیب دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات با علوم انسانی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن مفید ارزیابی کردن برگزاری این گونه نشست ها، خواستار توسعه ی مهارتهای مرتبط با سواد رسانه ای در جامعه شد و گفت: یکی از مهمترین مصادیق مسئولیت اجتماعی در حوزه ی سواد رسانه ای گسترش اخلاق در فضای مجازی است که نیازمند تدوین منشور اخلاق در فضای مجازی و اقدامات عملیاتی و همگانی است.
در ادامه اعضای هیات علمی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص راهکارهای گسترش سواد رسانه ای در جامعه پرداخته و از دکتر حمید رضا آیت اللهی، دکتر محمد سلطانی فر، دکتر صدیقه ببران، دکتر بهاره نصیری و حامد امامی به دلیل انجام تالیف، ترجمه، دفاع از پایان نامه و رساله ی دکترا و برگزاری همایش ها و نشست های سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در 5 سال گذشته تقدیر کردند.
در پایان این نشست به مناسبت هفته ی ارتباطات و روابط عمومی، آخرین کتابهای ارتباطات، سواد رسانه ای و روابط عمومی با حضور اعضای شورای سیاستگذاری همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، دکتر فتوره چی، مدیر گروه رسانه های نوین و فرهنگ موسسه مطالعات جامعه شناسی دانشگاه تهران، دکتر حمید رضا آیت اللهی، مدیر عامل موسسه هدایت میزان، محمد صادق افراسیابی، دبیر کل همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی و سیداحمد موسوی صمدی، مولف کتاب نهضت سواد رسانه ای رونمایی شد.
همایش ملی سوادرسانهای و مسئولیت اجتماعی در روز فرهنگ عمومی در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/