دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1402 - 15:31
کابوس صهیونیست‌ها کیست ؟

«یحیی السنوار» مبارزی برای «جنگ ابدی» با اسرائیل

«یحیی السنوار» مبارزی برای «جنگ ابدی» با اسرائیل
رهبر حماس در غزه کسی نیست جز «یحیی السنوار» که او را به عنوان یکی از مردان شماره یک این جنبش در مبارزه میدانی با صهیونیست‌ها می‌شناسند و اکنون به کابوسی برای رژیم اسرائیل مبدل شده است.
کد خبر : 877557

گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، سمانه مسلمی؛ در کنار اخبار خونباری که این روزها در رسانه‌ها از غزه مخابره می‌شود، نام «یحیی السنوار» بیش از هر اسم دیگری در حال تکرارشدن است.

السنوار رهبر حماس در غزه است و رسانه‌ها او را به‌عنوان یکی از مردان شماره یک این جنبش در مبارزه میدانی با صهیونیست‌ها می‌شناسند. وی در چند نوبت از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت و در چهار نوبت به حبس ابد محکوم و یا تهدید به ترور شد.

بر اساس اطلاعات موجود این مبارز فلسطینی در اردوگاه خان یونس به تاریخ 1962 متولد شد و طی تحصیل در دانشگاه اسلامی غزه موفق به کسب لیسانس زبان عربی شد. ورود او به دنیای مبارزاتی علیه رژیم صهیونیستی به اوایل دهه 1980 بازمی‌گردد که در طول این بازه زمانی توانست در قالب‌های مختلف با این رژیم به مقابله بپردازد.

یحیی السنوار پس از گذشت دو سال از آغاز فعالیت خود علیه صهیونیست‌ها برای اولین بار در سال 1982 بازداشت و 4 ماه اسیر صهیونیست‌ها بود. به دنبال آزادی از چنگال صهیونیست‌ها  این مبارز فلسطینی تلاش خود را برای ایجاد انسجام عملیاتی علیه نیروهای صهیونیست آغاز کرد تا اینکه وی در سال 1985 به اتهام تلاش برای تشکیل سرویس امنیتی حماس به‌منظور مبارزه با صهیونیست‌ها بازداشت و این بار به مدت 8 ماه به اسارت گرفته شد.

تکرار بازداشت‌ها و شدت فشار واردشده به السنوار؛ وی را از ادامه راه برای شکل‌دهی حماس به‌عنوان ید واحد برای رودررویی با رژیم کودک‌کش اسرائیل متوقف نکرد تا جایی که فعالیت‌های رزمی وی مورد رصد موساد قرار گرفت و باعث شد تا وی یک‌بار دیگر در سال 1988 دستگیر و با حکم دادگاه به 4 مرتبه حبس ابد محکوم شود.

وی بعد از گذراندن 23 سال حبس به ازای آزادی سرباز اسرائیلی، «گلعاد شلیط» طی معاهده‌ای به نام «وفاداری به آزادگان» به همراه 1026 اسیر دیگر فلسطینی آزاد و یک‌بار دیگر پا در زمین غزه گذاشت.

 بازگشت وی به غزه نسبت به‌دفعات قبل متفاوت بود. این بار او با مجموعه فعالیت‌های خود برای آزادی فلسطین به مبارز و فرماندهی محبوب میان مردم غزه مبدل شد و در سوی مقابل یعنی از طرف سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از منفورترین فرماندهان فلسطینی نام‌گرفته و از آن به‌عنوان کابوس صهیونیست‌ها یادکردند.

رسانه‌های صهیونیستی از یحیی السنوار به‌عنوان مبارزی برای «جنگ ابدی» با اسرائیل نام برده‌اند. این لقب در شرایطی به او داده‌شده که وی برای اصلاح روند مبارزاتی در حماس با کسی تعارف نداشته و حتی در جریان تجاوز صهیونیست‌ها به غزه در سال 2014 ضمن بررسی عملکرد فرماندهان میدانی دست به انجام تغییرات گسترده برای برکناری تعدادی از فرماندهان در این بخش زد.

این فرمانده شجاع فلسطینی در سال ۲۰۱۵ در لیست سیاه آمریکایی‌ها با عنوان «تروریست‌های بین‌المللی» قرار گرفت. ادامه مبارزات وی باعث شد تا السنوار در سال 2017 در  جریان انتخابات داخلی غزه برگزار  به‌عنوان رهبر حماس در نوار غزه انتخاب شود.

ضربات وارده از سوی یحیی السنوار به رژیم صهیونیستی باعث شد تا در نوامبر 2023 این رژیم خود را متعهد به ترور این فرمانده جبهه مقاومت کند. باوجوداین تعهد اما تمام عملیات شناسایی و ترور این رژیم بی‌نتیجه باقی ماند تا اینکه با اجرای عملیات طوفان الاقصی سیلی محکمی به اشغالگران قدس از سوی السنوار زده شد.

این عملیات چنان برای صهیونیست‌ها گران تمام شد که یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم در آخرین اظهارات خود چنین بیان داشته که «یحیی السنوار را پیداکرده و او را از بین می‌بریم. اگر ساکنان غزه قبل از ما این کار را انجام دهند، زمان جنگ کوتاه می‌شود».

اکنون به نظر می‌رسد با توجه به در هم تنیدگی حماس و مقاومت مردمی در غزه از هم‌اکنون باید چشم‌انتظار ناکامی مجدد صهیونیست‌ها برای دستیابی به مرد درجه اول غزه برای رودررویی با اسرائیل بود.

هرچند که جریان مقاومت نشان داده در بطن خود فرماندهان بزرگی را دارد که در صورت به شهادت رسیدن دیگری به‌خوبی می‌توانند سنگر را حفظ و جبهه مبارزه با صهیونیست را پایدار نگاه‌ دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته