دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 15:57
در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی

معرفی هد برداشت زرشک توسط واحد قائنات

یکی از محصولاتی که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه امسال معرفی کرد، هد برداشت زرشک است که توسط دانشجوی رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی واحد قائنات طراحی شده است.
کد خبر : 87748

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، به گفته محسن سلیمی فر، این هد برداشت کارآیی کارگران برداشت این محصول را به‌شدت بالا برده‌اند. به طور مثال، دو کارگر با استفاده از این دستگاه می‌توانند –بسته به میزان باردهی درختچه زرشک- بین 80 تا 110 کیلوگرم زرشک دانه ‌شده با خلوص بالا برداشت کنند. این در حالی است که یک کارگر ماهر در روش سنتی با بریدن شاخه، که سریع‌ترین و آسیب‌زاترین روش دستی است، می‌تواند روزانه تا 140 کیلوگرم زرشک با شاخه برداشت کند که معادل 105 کیلوگرم زرشک با خلوص برداشت مکانیزه است.



برداشت با این دستگاه می‌تواند روزانه به 500 کیلوگرم هم برسد. با برداشت این میزان زرشک در یک روز هزینه‌های برداشت میزان مشابه زرشک حدود 80 و در هر تن حداقل 150 تا 200 هزار تومان کاهش خواهد داشت.


بنابراین، یک باغدار با تولید متوسط 5 تن زرشک تر سالانه 750 هزار تومان فقط از این محل صرفه‌جویی خواهد کرد.


به گفته سلیمی فر، امتیاز دیگر برداشت با این دستگاه، آسیب کمتر به درخت خواهد بود که منجر به عدم کاهش درآمد باغدار در سال بار بعد خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته