کودکان را از تئاتر محروم نکنید/ تئاتر آیندهساز است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «دوره گردها» به کارگردانی علی فروتن، از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تالار هنر این روزها روی صحنه است. «دوره گردها» نمایشی شاد و آهنگین است و برای کودک و خانواده طراحی شده است. در این نمایش کودکانی با شرایط متفاوت با این گروه روبهرو شده و اتفاقهای ویژهای را در کنار هم رقم میزنند. این نمایش سعی دارد به صورت غیرمستقیم موارد مختلف رفتاری را با رویکرد روانشناسی بررسی کند.
وی ادامه داد: نمایش ما درباره مسائل روانشناختی خانوادهها است. سه مسئله مهمی که خانوادهها و بچهها با آن درگیر هستند، مقوله حسادت، کنترل خشم و مقوله خجالتی بودن بچهها، دستمایهای شد که نمایش دوره گردها را در سه اپیزود برای خانوادهها و بچهها آماده کنیم. قطعا دیدن نمایش که کاملا موزیکال است و همه موسیقیها زنده است، لذت خاصی خواهد داشت؛ و افزود: تیم طرح را پیشنهاد داد و خانم برجی فلاح نویسندگی نمایشنامه را بر عهده گرفت. طرحها را به متن و نمایشنامه تبدیل کرده و شعرها را نوشت. من به همراه دوست همیشگی ام حمید گلی آن را کارگردانی کردم.
این هنرمند تئاتر، کودک و نوجوان را انگیزه اصلی ایجاد نمایش کودک معرفی کرد و افزود: به اعتقاد من انگیزه اصلی هر چیز در عالم بچهها هستند. انگیزه زندگی یک پدر و مادر فرزندانشان هستند. وقتی این را بسط و گسترش بدهیم در کل جامعه، قاعدتا اتفاقی میافتد که میبینید انگیزه همه چیز بچهها هستند. چه خوراک، چه پوشاک، چه فرهنگ، چه هنر؛ انگیزه همه و همه.
وی یادآور شد: ما هم میخواستیم باری را از دوش خانوادهها برداریم و به آنها بگوییم که اول باید خودمان را تغییر بدهیم که بتوانیم بچههای خوب و درستی را تربیت کنیم. اگر ما تغییر نکنیم، اگر ما مطالعه نکنیم این اتفاق نمیافتد. ما در نمایشمان به شخصیتی که وارد هر اپیزود میشود کتاب هدیه میدهیم، یعنی داریم میگوییم که با خواندن کتاب، با تحقیق و پژوهش میشود خیلی از مشکلات را حل کرد. این ثابت شده است. این انگیزه باعث شد که حدود سه ـ چهار ماه کار تیمی دور میز انجام دادیم و بعد کار را را پا کردیم که شد نمایش دوره گردها که در تالار هنر روی صحنه است.
فروتن در پاسخ به این سوال که چقدر به هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان پیشنهاد میدهید که از فانتزیهای گذشته که حیوانات را وارد قصه میکردند فاصله بگیرند، گفت: نمیشود هیچ کدام از اینها را رد کرد. همه اینها ابزارهایی برای نشان دادن یک درام به بچهها است. اینکه از این ابزار چطور و چقدر استفاده کنیم، چقدر به جا استفاده کنیم خیلی مهم است. شیوه استفاده کردن از این فضا هم مهم است.
وی در این باره افزود: همیشه مثال میزنم که بهترین متریال آشپزی را به دست آشپز کارنابلد بدهید خوراک بدمزهای به شما تحویل میدهد، ولی آشپز خوب، از کمترین و حتی سطح پایینترین مواد هم بهترین و با استانداردترین خوراک را میتواند به شما بدهد. ابزاری که دستتان است را باید به جا استفاده کنید. من هیچ یک از این مقولهها را رد نمیکنم. اتفاقا میگویم استفاده بشود، ولی درست استفاده بشود. جایی که میتواند خودش بخواند نیازی نیست که پلی بک وارد شود، نیازی نیست که عروسک وارد شود. ولی یک جایی هم واقعا نیاز است. فانتزی کودک میخواهد که قصه را از زبان یک کودک و یا یک حیوان بشنود. مثل داستانهای کلیله و دمنه.
فروتن تصریح کرد : ضرورت متن و داستان ما را راهنمایی میکند که چه کاری و چه تکنیکی را بکار بگیریم. امیدوارم دوستان خوب همکارم همیشه به جا استفاده کنند و همیشه مشاوره بگیرند. از آدمهای کاربلد حتی در زمینههای مختلف موسیقی، نمایش عروسکی، گریم و ... مشاوره بگیرند. این کار کمک میکند قبل از این که کاری را روی صحنه بیاوریم همه ایرادهایش را بگیریم. پیش تولید برای همین است. در این مرحله است که میتوانیم آدمهایی که میخواهند با ما کار کنند و مخاطبی که قرار است کارمان را ببیند را بشناسیم. اینکه مخاطب ما چه رنج سنی دارد و آیا موفق او هستیم یا نه در این مرحله مشخص میشود.
فروتن درباره تجربه حضورش در تالار هنر نیز توضیح میدهد: اولین اجرایی که در تالار هنر داشتم به اوایل دهه ۷۰ باز میگردد. نمایش «ت مثل تئاتر» به همراه دوستان خوبم حمید گلی، ناصر آویژه، محمد مسلمی، مریم کاظمی، شهره سلطانی و رضا فیاضی عزیز که کارگردان کار بود و اکرم قاسم پور که نویسنده و شاعر بود، خانم معترف و... «ت مثل تئاتر» آموزشی بود درباره آشنایی بچهها با مقوله تئاتر. آن سالها کار بی نهایت نو و متفاوت بود. در جشنواره امید همدان که رفته بودیم همه متعجب بودند که مگر میشود این طور هم تئاتر کار کرد؟ همه به سبکی کار میکردند که مدام تکرار میشد. تجربهای که آن سالها در تالار هنر داشتم بی نهایت دلچسب است. این تجربه ادامه پیدا کرد تا امسال که وارد قرن جدید شدیم. نمایشهای چتر سفید، چشم چشم دو ابرو و ... آخرین کارمان همین دوره گردهاست که در خدمت بچههای ایران زمین هستیم.
وی یکی از دلایل این تجربیات خوب را معماری حرفهای و ساختار اصولی این سالن معرفی کرد و افزود: این سالن به گونهای است که وقتی کاری را روی صحنهاش میآورید اگر کار جذابیت خودش را داشته باشد غیر ممکن است که تماشاگر از دیدنش لذت نبرد چرا که فضای تالار هنر بسیار بسیار عالی است. به استثنا بالکناش که در بخشهایی آزار دهنده است و دید خوب ندارد. این هم به گذشته تالار بر میگردد و ربطی به امروز ندارد. از قبل این طور ساخته شده است.
این بازیگر تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان درباره استقبال مخاطب از نمایش دوره گردها نیز توضیح میدهد: من همیشه گفتهام که تالار هنر در بد جایی از موقعیت جغرافیایی تهران قرار گرفته است. اگر از نظر طولی هزار متر بالاتر بود از طرح ترافیک خارج میشد و همین باعث میشد که همه روزهای تالار هنر پر باشد. ساعتهای اجرا به گونهای است که نمایش اول باید قبل ساعت شش صبح شروع کند و طرح ترافیک هجده عصر تمام میشود عملا استقبال در طول هفته ضعیفتر است، اما به نسبت سالنهای دیگر بی نهایت استقبال خوب است. روزهای آخر هفته و یکشنبهها سولدآوت هستیم. البته همه اینها بهانه است و اگر کسی بخواهد یک نمایش خوب ببند میتواند از مترو استفاده کند و بی خیال وسیله شخصی و اسنپ بشود.
وی همچنین اظهار داشت: پیشنهادم این است که مردم در طول هفته از تالار هنر دیدن کنند. چون اتفاقات خوبی در حال افتادن است. نمایشهای خوبی روی صحنه است. مدیریتهای قبلی تلاش کردند اینجا اتفاقات دلچسبی برای بچهها بیافتد. دغدغه همه شان بچه با بودند. مدیریت فعلی هم همین طور. دوست خوبمان آقای امیری تلاش میکند که حرفهایها کار بیاورند، نمایشهای خوبی بیاد و بچهها لذت ببرند. وقتی یک کار خوب روی صحنه بیاید عملا خط کشیها عوض میشود، ذائقه بچهها عوض میشود.
فروتن از مسئولان سالنهای نمایشی که برای بچهها کار آماده میکنند نیز خواست که بیشتر روی انتخابهایشان سختگیر باشند و افزود: گروهی که انتخاب اثر میکنند باید دانشمند باشند، عالم به این قضیه باشند. بنا به دوستی و رفاقت نیامده باشند و کار را بلد باشند. خوشبختانه دوستانی که قضاوت را بر عهده دارند کارشان را بلد هستند و خدای نکرده توهین به کسی نمیکنم. ولی فقط و فقط به دلیل اینکه پای بچهها وسط است خواهشم این است که با دقت و با نظارت خیلی ویژه به این مقوله نگاه کنند. سلیقه را کنار بگذارند. شاید یکی از هیات بازبینی با علی فروتن مشکل داشته باشد، اما وقتی خود نمایش قوی و خوب است مسائل شخصی را کنار بگذاریم.
وی با تاکید بر این که بچهها را به سالنهای تئاتر ببرید تا نمایش ببینند، گفت: نمایش تاثیر به سزایی بر بچهها میگذارد و آیندهشان را میسازد. خوشبختانه بعد از ایمن سازی اتفاقات خوبی در تالار هنر افتاده و استقبال خوبی از نمایشها میشود. دو نمایش خیلی خوب و پر بیننده روی صحنه است دوره گردها از گروه ما و سیندرلا کار مریم کاظمی که هر دو از پرفروشهای تئاتر کودک هستند ، روی صحنهاند.
انتهای پیام/