دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران:

مدیریت کیفیت و بهره‌وری باید به سازمان‌ها برود

مدیریت کیفیت و بهره‌وری باید به سازمان‌ها برود
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: در حال حاضر کیفیت محور بودن در تمام بخش‌های اقتصادی، تحول است. به طریقی حتی صنایعی که در حد اعلای خود هستند هم دچار رقابت شدیدی خواهند شد و شاید در این میدان به دلیل تولید بی‌کیفیت حذف شوند.
کد خبر : 877312

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزین انتصاری، رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با تبریک فرا رسیدن روز ملی کیفیت، در نشست خبری که به این مناسبت در محل انجمن مدیریت کیفیت ایران برگزار شد به تشریح تحولات شعارهای انجمن در طول سالیان پرداخت و شعار سال ۱۴۰۲ را «کیفیت؛ دستیابی به ظرفیت رقابتی شما» معرفی کرد.

وی در ادامه گفت: مفهوم کیفیت در کشورهای جهان بخصوص در حوزه تولید و خدمات دچار تحولات فراوانی شده است. کیفیت در حال حاضر تحت سلطه کلمه سازمان باکیفیت قرارگرفته است. به عبارت دیگر امروز سازمان باکیفیت است که می‌تواند محصول خوب و رقابتی تولید کند.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت محوربودن در تمام بخش‌های اقتصادی، تحول است و در عرصه تولید رقابت شدیدی خواهد بود به طریقی حتی صنایعی که در حد اعلای خود هستند هم دچار رقابت شدیدی خواهند شد و شاید در این میدان به دلیل تولید بی کیفیت حذف شوند.

وی ادامه داد: این تحول ناگزیر است و بایستی به آن پیوست. همچنین باید مبحث بهره‌وری و مدیریت کیفیت را به داخل سازمان‌ها برد تا موضوع بهره‌وری به گونه مطلوب تر و قابل رقابت تر در کل مباحث اقتصادی شکل بگیرد.

انتصاریان گفت: ما زمانی که مسئولیت‌های خود در مدیریت کفییفت نظاره می‌کنیم، درمی‌یابیم ما نیز مسئولیت اطلاع رسانی داریم. جایگاه هدایت گری و نظارت‌گری که رسانه در جامعه به عهده دارد برای انجمن مدیریت کیفیت نیز وجود دارد. به همین دلیل هدف این نشست ایجاد ارتباطی بین انجمن مدیریت کیفیت و رسانه ها است.

وی در توضیح شعار امسال انجمن گفت: تحولات صنایع در جهان به سمتی رفته است که ما دیگر کیفیت را در محصول و رضایت مشتری نمیشناسیم؛ به عبارت دیگر نه اینکه این موضوعات اهمیت نداشته باشد بلکه در دنیای امروز کیفیت سازمان حائز اهمیت است. در دنیای امروز سازمان باکیفیت است که می تواند کالای باکیفیت تولید کند و کارکنان و مشتریان آن راضی از خدمات و تولیدات باشند و یا حافظ محیط‌زیست باشد . در واقع تمرکز دنیا در حال حاضر از محدود شدن به تولید محصول و رضایت مشتری بسیار فراتر رفته است.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در ادامه گفت: مفهوم کیفیت در کشورهای جهان بخصوص در حوزه تولید و خدمات دچار تحولات فراوانی شده است. کیفیت در حال حاضر تحت سلطه کلمه سازمان باکیفیت قرارگرفته است. به عبارت دیگر امروز سازمان باکیفیت است که می‌تواند محصول خوب و رقابتی تولید کند.

انتصاریان ادامه داد: دومین موضوع مهم در دنیای امروز موضوع رقابت است. پس از انقلاب صنعتی و از زمانی که فورد سیستم تولیدی خاص خودش را ابداع کرد، دنیای جدیدی خلق شد. از آن روز تا به حال چهار مرحله انقلاب صنعتی اتفاق افتاده است. هم اکنون در مرحله ۴.۰ از انقلاب صنعتی هستیم؛ این به این ومعنا است که عصر چهارم از انقلاب صنعتی اصولش باقی می ماند ولی شاهد ورژن‌های جدیدی از آن هستیم. اما به اعتقاد من، با ظهور هوش‌مصنوعی، وارد مرحله ۴.۱ از رقابت در فضای بهبود کیفیت شده ایم.

وی اظهار کرد: با ورود هوش مصنوعی در حوزه کیفیت جریان جدیدی ایجاد شد. در سال ۲۰۱۹ فعالان حوزه مدیریت کیفیت به شرایطی رسیدند که با اصول قدیم مدیریت کیفیت امکان کار برای آنها ممکن نبود؛ به همین دلیل به مفهوم مدیریت کیفیت سازمان ها رسیدند.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکید کرد: در حال حاضر کیفیت محوربودن در تمام بخش‌های اقتصادی، همراه با تحول است؛ همچنین در عرصه تولید رقابت شدیدی در انتظار صنایع خواهد بود، به طریقی حتی صنایعی که در حد اعلای خود هستند هم دچار رقابت شدیدی خواهند شد و شاید در این میدان به دلیل تولید بی کیفیت حذف شوند.

وی ادامه داد: این تحول ناگزیر است و بایستی به آن پیوست. همچنین باید مبحث بهره‌وری و مدیریت کیفیت را به داخل سازمان‌ها برد تا موضوع بهره‌وری به گونه مطلوب تر و قابل رقابت تر در کل مباحث اقتصادی شکل بگیرد. به همین دلیل میگوییم کیفیت دستیابی به فضای رقابتی شماست؛ یعنی باید سازمان بداند که در محیط داخلی و بیرونی که در حال تغییر ظرفیتش برای رقابت در چیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب