دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایزدی در نشست دانشگاه تهران مطرح کرد؛

غفلت چهل‌ساله از اسناد لانه جاسوسی آمریکا

غفلت چهل‌ساله از اسناد لانه جاسوسی آمریکا
دانشیار مطالعات آمریکا در نشست «نفوذ آمریکا در دانشگاه‌ها بر اساس اسناد لانه جاسوسی» گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از اسناد کشف شده از لانه جاسوسی آمریکا هنوز خوانده نشده است. این در حالی است که این اسناد قابلیت تبدیل شدن به مقاله علمی_ دانشگاهی را دارند.
کد خبر : 877231

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناری آنا، روز پیش 14 آبان ماه در سالن دکتر درودیان دانشگاه تهران «نشست موریانگی» با عنوان «نفوذ آمریکا در دانشگاه‌ها بر اساس اسناد لانه جاسوسی» برگزار شد. مهمانان این نشست فواد ایزدی و بیژن پیروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر شدند و درباره موضوع سخنرانی کردند. در ادامه بخشی از مهم‌ترین نکاتی که در این نشست مطرح شد ارائه می‌شود.              

در ابتدا فواد ایزدی دانشیار مطالعات آمریکا پیرامون دیپلماسی علمی گفت: امروز دیگر دیپلماسی علمی/ دانشگاهی به یک پدیده متعارف در جهان سیاست تبدیل شده و در زیربخش سیاست خارجی پذیرفته شده است.

ایزدی به این نکته اشاره داشت که سیاست خارجی در بخش نرم دو شکل دارد: یک: تاثیر بر عامه مردم و دوم: تاثیر بر نخبگان یک کشور. تا اینجا که کشورها در تکاپوی اثرگذاری بر دیگر کشورها در جهت منافع ملی خود هستند نمی‌توان خرده زیادی گرفت، اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که در مواردی کشورهایی چون امریکا فراتر از منافع مرسوم ملی خود می‌روند و پا را فراتر می‌گذارند تا کشوری را تسخیر کنند و منافع خود را جایگزین منافع ملی آن کشور کنند.

برای نفوذ، نخبگان را هدف قرار می‌دهند

ایزدی تصریح کرد: اگر کشوری بخواهد در کشور دیگر نفوذ کند، در ابتدا باید نخبگان آن کشور هدف را شناسایی کرده و به سمت خود بکشاند. مثلا آمریکا برای نفوذ در ایران، دانشجویان را مورد هدف قرار داد یا به دانشجویان ایرانی به سادگی ویزا می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین داده‌ها در بررسی و مطالعه این شکل از تاثیرگذاری مخرب اسناد است. به میانجی خواندن و خوانش این اسناد می‌توان به تحلیل بر اساس داشته‌های تاریخی و واقعیات (فکت) دست یافت.

غفلتی چهل ساله از اسناد لانه جاسوسی

بر این اساس تسخیر لانه جاسوسی از اهمیت مضاعف برخوردار می‌شود؛ چراکه هم جلوی ادامه جاسوسی و کودتای احتمالی علیه انقلاب اسلامی که منافع امریکا را در ایران پساانقلاب به خطر انداخته بود را گرفت و از دگر سو ما را به اسنادی رساند که به میانجی آن نقش امریکا در تحولات ایران در پیش از انقلاب و تلاش علیه انقلاب را مستند کرد. 

بخش زیادی از اسناد هنوز خوانده نشده است

ایزدی با آوردن مثالی از مقاله خودشان با عنوان «واکاوی مسئله چراغ سبز دولت کارتر به صدام بر اساس اسناد تازه منتشر شده وزارت خارجه آمریکا» که سال 1400 در مورد نقش امریکا در آغاز جنگ ایران و عراق بر اساس اسناد تازه منتشر شده دفتر تاریخ نگاری وزارت خارجه آمریکا در سال 2020 نوشتند، پیشنهاد دادند از آن جایی که بخش بزرگی اژ این بیش از ۷۰ جلد اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی که منتشر شده مورد کار دانشگاهی و پژوهشی قرار نگرفته‌اند مورد بررسی قرار دهند و نکات تاریخی مغفول مانده در آن روشن و به شکل دانشگاهی مستند کنند.

ایزدی در این باره گفت: به عقیده بنده، بخش قابل ملاحظه‌ای از اسناد کشف شده از لانه جاسوسی آمریکا هنوز خوانده نشده است. این در حالی است که این اسناد قابلیت تبدیل شدن به مقاله علمی_ دانشگاهی را دارند.

دسترسی آمریکا به اساتید و دانشجویان بیشتر از 40 سال پیش است

سخنان بیژن پیروز درباره چگونگی جذب نیرو از سوی امریکا به وسیله دیپلماسی علمی از راه دانشگاه، جوایز علمی-هنری و بودجه‌های مطالعات پایان بخش این نشست بود.

پیروز با بیان اینکه جای برخی موضوعات در دانشگاه‌های ایران خالی است، افزود: مثلا پایان نامه یا رساله دکتری درباره جهاد دانشگاهی یا شورای نگهبان در ایران نداریم؛ اما در دانشگاه‌های خارجی این پایان‌نامه‌ها موجود است.

وی گفت: آمریکا در حال حاضر در ایران سفارت ندارد ولی دسترسی این کشور به دانشجویان و استادان ایرانی نسبت به ۴۰ سال پیش، هزار برابر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته