دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آستانه سالگرد شهید در آنا بخوانید؛

شهید «وحید فرهنگی» مسئول تعمیر تانک‌ و نگهداری ادوات جنگی بود

شهید «وحید فرهنگی» مسئول تعمیر تانک‌ و نگهداری ادوات جنگی بود
«وحید فرهنگی والا» در تاریخ 15 مهر 1396 به همراه نیروی زمینی سپاه تهران و با سمت کارشناس تعمیر جنگ افزار سنگین اعزام شد. وی مسئولیت تعمیر تانکها، قبضه‌های توپ و نگهداری ادوات جنگی را عهده دار شده بود. نام جهادی او در سوریه «بلال» بوده است.
کد خبر : 877081

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهدای مدافع حرم، برای دفاع از حقانیت و حراست از انسانیت، جان بر کف نهاده و به مبارزه با جریان تکفیری شتافتند. یکی از این شهدا، شهید «وحید فرهنگی والا» بود. به بهانه سالگرد شهادت او و نیز شروع فعالیت کنگره بین المللی مدافعان حرم، زندگینامه این شهید را مرور می‌کنیم.

وحید فرهنگی والا در 15 مهر 1370 در تبریز متولد شد. پدرش اکبر فرهنگی والا از رزمندگان دوره دفاع مقدس بود. وحید دوره تحصیلی خود را در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در تبریز گذراند.

وی بعد از اخذ مدرک دیپلمدر سال 1389 در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه آزاد تبریز شد و در سال 94 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او دوره شش ماهه آموزش عمومی و دوره تخصصی تعمیر جنگ افزار را گذراند و با توجه به تحصیلات دانشگاهی‌اش در رسته تعمیر و ساخت وساز قبضه‌های توپ در پادگان شهید کر یمی سپاه تبریز که ز یرنظر قـرارگـاه خاتم‌الانبیاست مشغول به کار شد. همکاران شهید، وی را متخصص توپخانه و تعمیر توپهای غیر سازمانی می‌دانستند. وی در سال 1395 تشکیل خانواده داد.

به نقل از پدر شهید فرهنگی والا، او از نوجوانی به دفاع مقدس و شهدا علاقه‌مند بود و عکس شهید مهدی باکری و شهید علی تجلایی را همیشه همراهش داشت. او به مطالعه خاطرات شهدا هم علاقه داشت. مادرش می گوید، وحید همیشه پلاک دایی اش غلامرضا جشن‌پور را که از شهدای کربلای 5 بود همراه خود داشت و می گفت: «کاش من آن زمان بودم و با او شهید می‌شدم.» عضویت در بسیج، انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی از دیگر کارهایی بود که وی به انجام آن علاقه داشت. در مرداد 1391 بعد از زلزله ورزقان برای کمک و امدادرسانی داوطلبانه به منطقه زلـزلـه زده رفـت. حضور در پیاده رو ی اربعین در عـراق، شرکت در هیأت انصارالحسین تبریز، مسجد مهدیه، مسجد صاحب الامر و هیأت مهدی خـادم آذریـان در کارنامه فعالیتهای مذهبی او ذکر شده است.

در دوره تحرکات جریان تکفیری داعش، وحید فرهنگی والا و پدرش هر دو برای اعزام به سوریه ثبت نام کرده بودند. اما سپاه با حضور همزمان دو نفر از یک خانواده در جبهه موافقت نکرده و سرانجام پدر شهید به عراق اعزام شده بود. بعد از بازگشت پدر شهید و گذشت دو ماه از مراسم ازدواج وحید، حکم مأموریت وی برای اعزام به سوریه ابلاغ شد.

وحید در تاریخ 15 مهر 1396 به همراه نیروی زمینی سپاه تهران و با سمت کارشناس تعمیر جنگ افزار سنگین اعزام شد. وی مسئولیت تعمیر تانکها، قبضه‌های توپ و نگهداری ادوات جنگی را عهده دار شده بود. نام جهادی او در سوریه «بلال» بوده است.

وحید فرهنگی والا در گـروه پشتیبانی و تعمیرات ادوات و مهمات جـزو نیروهای علیرضا رئیسی، مسئول بخش تعمیرگاه ادوات بود. تیم آنها با تغییر منطقه عملیاتی به منطقه بوکمال منتقل شده بودند. نیروهای حزب الله در آن محل آنتن مخابراتی داشتند و از وحید فرهنگی والا میله‌ای برای تقویت آنتن خواستند، وی حین گشت‌زنی در منطقه برای یافتن قطعات مورد نیاز گرفتار تله انفجاری شده و پای راستش قطع شد. او را به بیمارستان دمشق انتقال دادند. اما بعد از سه روز بستری به دلیل شدت جراحت و حمله ریوی و لخته شدن خون در 15 آبان 1396 به شهادت رسید. پس از شهادت پیکر وی به بیمارستان بقیه الله تهران و معراج شهدا منتقل شد. خانواده وی در حالی که در پیاده روی اربعین حضور داشتند خبر شهادت فرزند خود را دریافت کردند.

پیکر شهید وحید فرهنگی والا روز یکشنبه 21 آبــان 1396 بـا حضور خیل گسترده مـردم تبریز تشییع شد. آیت الله آل‌هاشم بر پیکر شهید نماز خوانده و در قطعه مدافعان حرم وادی رحمت به همراه چفیه ارسالی از دفتر رهبری به خاک سپرده شد.

درباره این شهید، چند مستند تولید شده است که از آن جمله می‌توان به مستند «کاش با تو بودم از اول»، مستند «مهندس شهید» و مستند «همان وحید» اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته