کتابهای درسی باید مبتنی بر تفکر و پژوهش دانشآموزان باشد
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنیبر اینکه آموزش و پرورش برای نهادینهسازی یادگیری عمیق بین دانشآموزان در سنین کم باید چه روشی را در پیش بگیرد، گفت: یادگیری عمیق یادگیری محسوب میشود که محور اصلی آن دانشآموزان و مشارکت با آنها در نظر گرفته شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه رکن اصلی و اساسی مشارکت دانشآموز خلاقیت، تفکر و جستوجوگری است، اظهار کرد: معلمان باید در روش تدریس خود بازنگری جدی داشته باشند؛ زیرا در دنیای مدرن معنی تدریس دستخوش تغییرات شده و دیگر به معنای انتقال مطلب و تجربه نیست.
ضرورت بازنگری در روش تدریس معلمان
محبی مفهوم تدریس را ایجاد انگیزه، حس جستوجوگری در دانشآموز و تحریک قوه یادگیری نام برد و عنوان کرد: از این رو باید در راستای توانمندسازی معلمان اقدامات ویژهای انجام دهیم تا آنها با کسب مهارتهای حرفهای و شوق در کلاس حضور یابند.
وی با اشاره به اهمیت شوق یادگیری دانشآموزان، ادامه داد: معلمان با ایجاد حس کنجکاوی، طرح مسئله، بهادادن به سوالهای مطرحشده توسط دانشآموزان و استفاده از روشهای مشارکتی میتوانند شوق یادگیری را در دانشآموزان ارتقا دهند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: دانشآموزان معمولا یافتههای شنیدهشده توسط معلم را فراموش میکنند، اما یافتههایی که توسط خود دانشآموز بهصورت جستوجوگری شکل گرفته شود، در ذهن فراگیران ماندگارتر و پایدارترند.
بایستی محتوای آموزشی دستخوش تغییرات شود
محبی با بیان اینکه تفکر، پژوهش و جستوجوگری موضوعی است که این روزها مغفول مانده، یادآور شد: یکی از کتابهای درسی به این موضوعات پرداخته است؛ اما اکنون تمام کتابهای درسی باید مبتنی بر تفکر، پژوهش، جستوجوگری، تعامل، ارتباط و فعالیتهای گروهی دانشآموزان باشد.
بازنگری نحوه ارزشیابی معلمان
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری نحوه ارزشیابی معلمان، اظهار کرد: نحوه ارزشیابی بایستی در روش و محتوا نیز در سیستم آموزشی اصلاح شود.
وی با بیان اینکه امروزه ارزشیابی مبتنیبر پاسخگویی به سوالات است، خاطرنشان کرد: در حالی که یک ارزشیابی موفق باید برای مطالبی که دانشآموز به آن نرسیده است، بها و ارزش قائل شود.
به گفته محبی، برای تحقق تغییر محوریت یادگیری از معلم به دانشآموز باید نحوه تدریس معلم، محتوای کتابهای درسی و نوع ارزشیابی بازنگری اساسی شود و شوق و انگیزه در مدرسه ایجاد شود.
انتهای پیام/