دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1402 - 00:02
تخریب اردوگاه پناهجویان با ۶ تُن بمب؛

از پشت پرده نسل‌کشی فلسطینی‌ها در جبالیا چه‌ می‌دانیم؟

از پشت پرده نسل‌کشی فلسطینی‌ها در جبالیا چه‌ می‌دانیم؟
کشتار جبالیا نه برگرفته از قدرت صهیونیست‌ها بلکه نشأت گرفته از شکست‌های زنجیره‌ای در همه عرصه‌ها و نشانگر ناتوانی این رژیم در برابر دستاورد‌های گسترده طوفان الاقصی است. 
کد خبر : 876408

گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، رژیم صهیونیستی سه‌شنبه جنایتی دیگر را در غزه رقم زد چنانکه گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این رژیم با ۶ بمب یک تنی اردوگاه جبالیا در شمال غزه را بمباران کرده که صد‌ها شهید و زخمی برجای گذاشته است. این نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در حالی رقم خورده است که در باب چرایی آن چند نکته قابل‌توجه است. 

اول آنکه ماهیت و ریشه شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بر اساس جنایت و کشتار بنا نهاده شده است. از یک‌سو، رژیم سلطنتی انگلیس که با اعلامیه بالفور (۱۹۱۷) رسماً اشغال فلسطین و ایجاد رژیم جعلی را آغاز کرد، ماهیت و خمیرمایه‌ای جنایت‌کارانه دارد که صد‌ها سال استعمارگری و نسل‌کشی آن در عرصه جهانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تا به امروز بر یک اصل پایبند بوده و آن کشتار، آواره سازی، ویران‌سازی، اشغالگری، تجاوز و جنایت بوده است لذا جنایت در جبالیا استمرار جنایت ۷۵ ساله صهیونیست‌هاست که با حمایت کشور‌های غربی به‌ویژه انگلیس و آمریکا صورت می‌گیرد. از رژیمی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بمباران و قتل‌عام می‌کند، نسل‌کشی در جبالیا و سایر مناطق غزه و کرانه باختری دور از انتظار نیست. 

دوم آنکه سران رژیم صهیونیستی در حالی برآنند تا با واژگانی همچون حذف فرماندهان حماس و ویران‌سازی تونل‌های مقاومت، این جنایت را یک دستاورد بزرگ نظامی جلوه دهند که نگاهی بر میدان جنگ، حقایقی ورای این ادعا را نشان می‌دهد. در عرصه داخلیِ رژیم صهیونیستی در حالی در باب مدیریت جنگ به‌شدت اختلاف ایجادشده است که هم‌زمان تظاهرات علیه نتانیاهو به‌ویژه از سوی خانواده‌های اسرای صهیونیستیِ دربند حماس، شدت گرفته است.

جالب‌توجه آنکه شعار این تظاهرات نه حمایت از عملیات علیه غزه بلکه تسلیم کردن نتانیاهو به غزه در ازای آزادسازی اسرای صهیونیستی است که خود سندی بر شکست نتانیاهو برای فرار از مجازات داخلی با جنگ‌افروزی بیرونی است.

در عرصه بین‌الملل نیز رسماً صهیونیست‌ها افکار عمومی و فضای سیاسی را به مقاومت غزه باخته‌اند چنانکه از یک‌ سو در سراسر جهان حتی در قلب اروپا و کنگره آمریکا تظاهرات و تجمعات ضد صهیونیستی برگزار می‌شود و از سوی دیگر دولت‌ها نیز به صف آرایی در برابر این رژیم روی آورده‌اند که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رأی موافق و تنها ۱۴ رأی منفی و نیز اخراج سفرای این رژیم در کشور‌های مختلف ازجمله بولیوی نمودی از این حقیقت است.

در میدان نبرد نیز در روز‌های اخیر صهیونیست‌ها در حالی برای کم‌رنگ سازی شکست سنگین نظامی و اطلاعاتی در طوفان الاقصی، عملیات زمینی را با هدایت و با فرماندهی آمریکایی‌ها اجرا کرده‌اند که مقاومت غزه غافلگیری‌های سنگینی را به نمایش گذاشت که درنهایت صهیونیست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. 

این شکست چنان بوده است که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سه‌شنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اعتراف کرد که نیرو‌های این رژیم هزینه‌های «بسیار سنگینی» در عملیات زمینی در غزه پرداخته‌اند.

در حوزه مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی نیز حزب‌الله تمام رشته‌های صهیونیست‌ها را پنبه کرده چنانکه جنبش حزب‌الله لبنان خبر داد که در جریان عملیات در مرز‌های جنوبی این کشور، بیش از ۱۲۰ نظامی صهیونیست، کشته و زخمی شده‌اند. گزارش‌ها از فرار گسترده شهرک‌نشینان در مرز‌های لبنان حکایت دارد که یک رسوایی بزرگ برای نتانیاهو است. نکته مهم آنکه آمریکایی‌ها به نیابت از صهیونیست‌ها در حالی خواستار عدم گسترش جنگ و خویشتن‌داری گروه‌های مقاومت بودند که مقاومت یمن در اقدامی خودجوش در حمایت از فلسطین، عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی صورت داده و بر ادامه این روند در صورت استمرار جنایات صهیونیست‌ها تأکید کرده است.

در این شرایط می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو با مشاوره آمریکایی‌ها با نسل‌کشی در جبالیا در کنار آنکه سیاست زمین سوخته را اجرا کرده‌اند، به دنبال به حاشیه راندن شکست‌های داخلی، میدانی و خارجی بوده‌اند. به عبارتی دقیق‌تر کشتار جبالیا نه برگرفته از قدرت صهیونیست‌ها بلکه نشأت گرفته از شکست‌های زنجیره‌ای و وضعیت بحرانی آن‌ها بوده است که نشانگر ناتوانی این رژیم در برابر دستاورد‌های گسترده طوفان الاقصی است. 

سومین نکته قابل‌توجه در جنایت جبالیا نقش محوری رسانه‌های غربی است که رسماً نقش تطهیر و مبراسازی این رژیم از نسل‌کشی و جنایت را ایفا کرده‌اند. به‌عنوان نمونه بی‌بی‌سی در روایتی مغرضانه در حالی در باب تلفات صهیونیست‌ها از کلیدواژه قربانیان «حمله موشکی» فلسطینی‌ها استفاده می‌کند که در باب جنایت صهیونیست‌ها در جبالیا بدون اشاره به بمباران این منطقه با ۶ تن بمب توسط صهیونیست‌ها از کلیدواژه «انفجار» استفاده و چنین روایت می‌کند: انفجار در اردوگاه جبالیا در شمال غزه تعدادی کشته بر جای گذاشته است.

بی‌بی‌سی در گزارشی دیگر برای عادی جلوه دادن آنچه در جبالیا روی‌داده، بدون اشاره به بمباران این منطقه توسط رژیم صهیونیستی چنین عنوان می‌کند: یکی از ساکنان این منطقه، انفجار در اردوگاه جبالیا را «مثل زلزله» توصیف کرده و گفته که تمام منطقه براثر آن لرزیده است. بسیاری از این تصویر‌ها دل‌خراش هستند و نمی‌توان آن‌ها را نشان داد، اما حفره عمیقی را نشان می‌دهند. همچنین سنگ‌های بتونی و فولادی ساختمان‌های فروریخته در همه‌جا پراکنده‌ شده‌اند.

در راستای همین تطهیرسازی جنایت صهیونیست‌ها خبرگزاری فرانسه می‌گوید: گزارشگران در نوار غزه پس از انفجار در اردوگاه آوارگان در منطقه جبالیا، ده‌ها نفر را که پیکر آن‌ها از زیر آوار بیرون کشیده شده است، دیده‌اند. این خبرگزاری از بیرون آوردن دست‌کم ۴۷ جسد خبر داده است. 

قابل‌توجه آنکه تحت‌فشار افکار عمومی و برملا شدن ابعاد جنایت صهیونیست‌ها در جبالیا این رسانه‌ها که دیگر توان کتمان حقیقت را نداشته‌اند، برای توجیه جنایت اسرائیل به بازنشر گسترده روایت ارتش اشغالگر از این جنایت پرداخته و مدعی می‌شوند که حماس «عامدانه» به استفاده از غیرنظامیان باهدف «سپر انسانی» ادامه می‌دهد.

این روایت سازی‌های رسانه‌های غربی مشارکت آشکار در نسل‌کشی فلسطینی‌هاست که ماهیت حقیقی این رسانه‌ها و دروغین بودن ادعا‌های روایت‌گرایانه بی‌طرفانه آن‌ها را آشکار می‌سازد. رسانه‌هایی که برای خوشایند اربابان سیاسی‌شان دندان‌هایشان را بر پیکر ساکنان غزه فرومی‌کند و خوناشامانه شیره جان آن‌ها را می‌مکند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته