ایدهای برای استفاده بهینه از انرژی ترمز قطارهای مترو + فیلم

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رویداد ملی ایده شو، حمل و نقل دانشبنیان و پاک با هدف مشارکت مردم و نخبگان برای حل مسائل و مشکلات حمل و نقل شهری و بهبود آن برگزار شد.
در این رویداد ایدههای ارسالی از ۱۰ استان کشور در دو بخش دانشجویی و دانشآموزی مورد بررسی قرار گرفت و هشت ایده به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی رویداد که همزمان با نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری (فن نما) در محل نمایشگاههای بین المللی اصفهان برگزار شد، اکبر براتی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش حمل و نقل برقی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با ایده استفاده بهینه از انرژی ترمزی قطارهای مترو موفق به کسب رتبه اول بخش دانشجویی این رویداد شد.
- Chapters
- descriptions off, selected
- subtitles settings, opens subtitles settings dialog
- subtitles off, selected
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته برق، سامانههای برقی حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد درباره جزئیات ایده خود با عنوان استفاده از انرژی هدررفته ترمز قطارهای مترو به خبرنگار آنا گفت: انرژی برق از طریق سوختهای فسیلی به دست میآید که آلودگی شدید هوا را به دنبال دارد. همین باعث شد به سمت مدیریت این انرژی بروم.
وی اضافه کرد: فاصلههای خیلی کوتاه ایستگاههای مترو باعث میشود قطار از اوج سرعت به یکباره به توقف و سیستم ترمز برسد که اگر بخواهیم برای ترمز از سیستم لنتی و پنوماتیک استفاده کنیم، پرهزینه و با استهلاک بسیار زیاد بوده و آلودگی شدید هوا و بحث آزبستها را به دنبال دارد. به همین دلیل سیستم ترمز دینامیک روی مترو نصب میشود و به این صورت است که حین ترمز موتورهای مترو تبدیل به ژنراتور میشوند یعنی برق تولید و انرژی حرکتی را میگیرند و به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند.
براتی یادآور شد: این انرژی(انرژی هدررفته ترمز قطارهای مترو) نسبتاً زیاد فعلاً در مدارها و باکسهایی که در زیر قطار تعبیه شده است، تلف یا به گرما تبدیل میشود. مقدار این انرژی بسیار زیاد و در حد مگاوات است؛ بنابراین روی این موضوع کار کردیم و به فکر مهار و استفاده از این انرژی افتادیم.
به گفته این جوان ایدهپرداز، نخستین راه حل کنترل و ذخیره این انرژی هدررفته، استفاده از ابرخازنهاست که نتیجه مطلوبی ندارد؛ چراکه هم وزن بسیار بالایی دارد و هم حجم زیادی را در واگن اشغال میکند که این کار باعث تلفات انرژی در قطارمیشود.
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در این راستا از مدار الکتریکی قدرت استفاده و این انرژی را به بیرون از قطار منتقل میکنیم به این صورت که بدون تماس الکتریکی با مداری شبیه ترانسفورماتور که اولیه آن قطار میشود و ثانویه آن ایستگاه مترو است. حال وقتی قطار در حالت ترمز میرود انرژی از سیمپیچ اولیه به سیمپیچ ثانویه منتقل و به مدار ایستگاهها وارد میشود.
- Chapters
- descriptions off, selected
- subtitles settings, opens subtitles settings dialog
- subtitles off, selected
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
وی خاطرنشان کرد: انرژی هدررفته ترمز قطارهای مترو بعد از کنترل و ذخیره برای مصارف روشنایی، پله برقی، آسانسور، شارژ باتری ایستگاهها و... مورد استفاده قرار میگیرد. با این روش از اتلاف انرژی و آتش گرفتن مقاومتها در زیر واگنها جلوگیری میشود.
انتهای پیام/