دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امیر خواجه‌فرد: قیمت هواپیمای سیمرغ ۵۰ درصد نمونه خارجی آن است

امیر خواجه‌فرد: قیمت هواپیمای سیمرغ ۵۰ درصد نمونه خارجی آن است
رئیس سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح با تشریح ویژگی‌های هواپیمای ترابری سیمرغ گفت: برای این هواپیما حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مشابه‌های خارجی آن هزینه شده است.
کد خبر : 875848

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر سرتیپ افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در بازدید از مراحل آزمایش هواپیمای ترابری سیمرغ بابیان اینکه در دنیا استفاده از یک پلتفرم برای تبدیل به انواع دیگری از هواپیما امری معمول و مرسوم است، اظهار داشت: در پروژه سیمرغ، از پلتفرم هواپیمای ایران-۱۴۰ جهت تبدیل به هواپیمای ترابری سبک استفاده‌شده است.

امیر سرتیپ خواجه‌فرد با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ یک هواپیمای ترابری با درب رمپ عقب است، افزود: این پرنده بر پایه هواپیمای ایران-۱۴۰ طراحی‌شده است تا بتواند تمامی مأموریت‌های یک هواپیمای ترابری-تاکتیکی را به‌خوبی و کامل انجام دهد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ادامه داد: تغییرات این هواپیما نسبت به هواپیمای پایه در حوزه‌های پیکربندی، سازه و سیستم‌های هیدرو مکانیکی ازجمله مکانیزم‌های سطوح کنترل، سیستم هیدرولیک، موتور کمکی، سیستم تهویه مطبوع، اینتریور و تجهیزات باربری و سیستم الکتریک بسیار گسترده و آشکار است.

وی اضافه کرد: طول بدنه در این پرنده بیش از ۲ متر افزایش‌یافته و دم‌های عمودی و افقی نیز کاملاً تغییریافته است و سازه و فضای داخلی هواپیما جدید و کاملاً بومی طراحی‌شده که تمامی مدارک و نقشه‌ها بر اساس استاندارد هواپیما‌های باربری است و در این زمینه یک نوآوری و تحول بزرگ رخ‌داده است.

امیر خواجه‌فرد موتور هواپیمای سیمرغ را برتر از موتور هواپیمای ایران-۱۴۰ دانست و گفت: موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت‌رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس‌های بولتن ارتقا پیداکرده و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامتر‌های عملکردی هواپیما در شرایط Hot & High (یعنی گرم و مرتفع) اندیشیده شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در ادامه عنوان کرد: کارایی این هواپیما مطابق با کتابچه‌های پروازی و تطابق نمودار‌های کارایی آن با اعداد واقعی توسط تیم‌های کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری و نیرو‌های مسلح به اثبات رسیده و وزن برخاست و بار مفید قابل جابجایی و سقف پروازی مطابق نمودار‌های مربوطه تأییدشده است.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی کشور و پراکندگی جمعیت در ایران و همچنین بروز شرایط غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه اظهار داشت: این هواپیما با شرایط و قابلیت‌های خاص خود که یکی از آن‌ها امکان نشست و برخاست در باند‌های خاکی و ناهموار است، می‌تواند مجروحین، آسیب‌دیدگان و همچنین خودرو‌ها و تجهیزات امدادی را در کمترین زمان جابه‌جا کند.

امیر خواجه‌فرد بابیان اینکه انجام تست‌های پروازی مطابق با استاندار‌های خاص و جهانی است، افزود: مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد تدوین‌شده در اولین پرواز چرخ‌های هواپیما جمع نمی‌شود و همچنین هواپیما دارای رنگ اولیه نمونه‌سازی است که در تمامی دنیا در هنگام رونمایی و مراحل تست‌های پروازی این تست‌ها با زیر رنگ هواپیما انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: طراحی هواپیمای ترابری سبک سیمرغ تحت نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری و بر اساس گواهینامه تشکیلات طراحی (DOADesign Organization Approval-) که بر اساس مقررات ملی هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران انجام‌گرفته است؛ همچنین این هواپیما بر اساس قوانین کاربردی مربوط به هواپیما‌های سنگین‌تر از پنج هزار و ۶۷۰ کیلوگرم یا ۱۲۵۰۰ پوند (AP-۲۵) طراحی‌شده است. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت این هواپیما بر اساس مقرارت محصولی سیستمی مربوط به کلاس خود، طراحی‌شده و در حال طی کردن فرآیند اخذ گواهینامه­ی مربوطه است.

سرتیپ خواجه‌فرد با تأکید بر اینکه این نوع هواپیما علاوه بر لجستیک نظامی، کاربرد ویژه‌ای در حمل‌ونقل تجاری و امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه هم دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده این هواپیما که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مشابه‌های خارجی آن هزینه شده و با توجه به نیاز ۱۵۰ فروندی به این هواپیما در کشور، صرفه اقتصادی دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب