دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

رزم آتش ارتش همزمان با تحولات منطقه‌ای

رزم آتش ارتش همزمان با تحولات منطقه‌ای
منطقه غرب آسیا در طول ۲۳ روز گذشته ملتهب بوده است و طرف‌های غربی مناقشه و رژیم صهیونیستی با ارسال پالس‌هایی به نوعی به دنبال بهانه‌تراشی برای درگیرکردن ایران در این غائله خونبار هستند.
کد خبر : 875814

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا - مصطفی خدابخشی؛ طی دو روز گذشته منطقه عمومی نصرآباد اصفهان شاهد برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش بود. رزمایشی که اهدافی همچون ارتقا توان و آمادگی رزمی، افزایش سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدید‌های احتمالی، انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیرو‌های جوان‌تر، تمرین طرح‌های دفاعی از پیش تعیین شده را دنبال می‌کرد.  

در این رزمایش ارزیابی همکاری و هم‌افزایی عملیاتی ۲۸ رسته و تخصص در نیروی زمینی، انتقال و جابه‌جایی همزمان ۲ لشکر متحرک هجومی و زرهی با بیش از ۴ تیپ وعناصر پشتیبانی همزمان از سراسر کشور، ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و پشتیبانی، مرور تاکتیک‌های رزم زمینی، برآورد عملیاتی تسلیحات جدید، ارتقا توان بازدارندگی در مواجهه با تهدید‌های نوین را در ۵ مرحله پیگیری شد .

مراحل پنجگانه این رزمایش شامل انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیرو‌ها به صورت همزمان از مناطق مختلف کشور در مرحله نخست و اجرای عملیات شناسایی و جمع آوری اخبار و اطلاعات با استفاده از سامانه‌های پهپادی، الکترونیک و شنود الکترونیکی نیرو‌های اطلاعاتی در مرحله دوم و اجرای مرحله سوم با هدایت و اجرای عملیات پدافند ساحلی و همچنین طرح ریزی و اجرای عملیات شبانه هوانیروز به عنوان مرحله چهارم و در نهایت مرحله پنجم رزمایش با اجرای طرح ریزی و و عملیات آفندی به منظور انهدام نیرو‌های مهاجم در منطقه سر پل در دستور کار بود.

یگان‌های عمل کننده در این رزمایش از هفت استان خراسان رضوی، سمنان، تهران، خوزستان، لرستان، فارس، اصفهان با مسافت تقریبی یک هزار و صد کیلومتر خود را به منطقه عمومی نصرآباد رسانده بودند که انتقال سریع نیرو‌ها و تجهیزات با پیمایش بیش از هزار کیلومتر یکی از مهم‌ترین عملیات‌های اجرا شده در این رزمایش بود که نشان از توان بالای نیروی زمینی ارتش و تبدیل آن به واحد رزم سریع دارد.

بر اساس اعلام ارتش جمهوری اسلامی ایران طرح عملیاتی در نظر گرفته شده برای این رزمایش شامل مانور عملیاتی همزمان ۲۰۰ فروند بالگرد در پایگاه چهارم رزمی هوانیروز ارتش برای نخستین بار در غرب آسیا؛ مشارکت ۷ استان در رزمایش؛ نقطه‌زنی اهداف ثابت و متحرک در جریان عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیرو‌های مهاجم توسط پهپاد انتحاری «آرش» بود. 

درعین حال اجرای عملیات شناسایی از سوی پهپاد‌های چند منظوره، از جمله «مهاجر ۲ نوین» و «مهاجر ۶»، جابه‌جایی همه نیرو‌ها و تجهیزات آن‌ها از طریق زمین و هوا با پیمایش مسافتی بیش از هزار کیلومتر در کمتر از ۴۸ ساعت، استفاده از انواع موشک‌های ضد زره زمین پایه و هواپایه در راستای مقابله با نیرو‌های مهاجم و نهایتا انهدام اهداف با موشک‌های ارتقا یافته «شفق»، «الماس» و «دهلاویه» در شعاع ۸ تا ۲۰ کیلومتری در این رزمایش دنبال شد.

پیامی قاطع به نیروهای فرامنطقه‌ای

این رزمایش عصر روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که بر اساس گفته سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، توانست به اهداف خود دست یابد و پیامی قاطع و مشخص را به همسایگان منطقه‌ای و کشور‌های جهان صادر که توان رزمی و تسلیحاتی ایران در راستای افزایش امنیت برای کشور‌های منطقه و تهدیدی جدی در قبال هرگونه زیاده طلبی کشور‌های متخاصم و فرامنطقه‌ای خواهد بود.  

یقیناً این رزمایش را می‌توان پاسخی در برابر تحولات ۲۳ روز اخیر در منطقه غرب آسیا دانست که در پی آن تاکنون بیش از 8 هزار نفر از مردم غزه به شهادت رسیده اند و طرف‌های غربی این مناقشه و رژیم صهیونیستی درگیر در آن با ارسال پالس‌هایی به نوعی به دنبال بهانه تراشی برای درگیر کردن ایران در این غائله خونبار هستند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ آمادگی ایران برای مواجهه با هرگونه تهدیدی را با نمایش گذاشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته