دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1402 - 11:53

چین: مسیر دیدار «شی» و «بایدن» هموار نیست

چین: مسیر دیدار «شی» و «بایدن» هموار نیست
وزیر خارجه چین که به آمریکا سفر کرده تا مقدمه دیدار ماه آتی رؤسای جمهور دو کشور را آماده کند، از دشواری برگزاری این نشست خبر داد.
کد خبر : 875784

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین می‌گوید «مسیر برگزاری نشست سان فرانسیسکو هموار نیست».

اشاره وی به برنامه دیدار سران چین و آمریکا است که انتظار می‌رود ماه میلادی آینده در سان فرانسیسکو و در جریان برگزاری نشست همکاری اقتصادی آسیا- پاسیفیک (APEC) انجام شد.

وانگ که هم‌اکنون در سفر واشینگتن به سر می‌برد، با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و مشاوران ارشدش دیدار کرده است. خروجی این دیدار‌ها توافق پکن – واشینگتن برای تسهیل فرایند دیدار سران دو کشور است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش سطح تنش میان دو قدرت بزرگ قرن ۲۱ بوده‌ایم که روابط شان از اوایل امسال به واسطه انهدام بالون تحقیقاتی چین (به گفته برخی جاسوسی) تیره شده حال آنکه «دیکتاتور» لقب گرفتن «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین از سوی همتای آمریکایی، بر این تیرگی می‌افزاید.

ماه میلادی گذشته، آژانس امنیت چین اعلام کرد که برگزاری دیدار سان فرانسیسکو به این بستگی دارد که آمریکا تا چه اندازه صادق باشد.

به گفته وانگ، چین و آمریکا باید تفاهم به دست‌آمده در جریان آخرین دیدار شی و بایدن را که در نوامبر گذشته و در حاشیه نشست جی ۲۰ به دست آمد، به مرحله اجرا بگذارند. در آن نشست گفتگوی دو طرف روی موضوع تایوان، رقابت و تداوم رابطه متمرکز بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته