دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 10:15
برای تأمین نظر شورای نگهبان

جرائم و تخلفات انتخابات الکترونیکی مشمول مجازات‌های قانون جرائم رایانه‌ای شد

در جلسه علنی امروز ـ‌ دوشنبه ـ مجلس، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات اعاده شده از شورای نگهبان، مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و مجلس ایرادهای شورای نگهبان را به مصوبه خود برطرف کرد.
کد خبر : 87533

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بر اساس اصلاح ماده الحاقی 8 این قانون؛ در صورت بروز اختلال در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سامانه انتخابات الکترونیک در یک یا چند شعبه یا همه شعب حوزه انتخابیه در استان یا کل کشور حسب مورد به پیشنهاد رئیس شعبه، رئیس ستاد انتخابات استان و رئیس ستاد انتخابات کشور و تأیید هیأت نظارت مربوطه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی و با ورقه رأی انجام می‌شود. در پایان مدت اخذ رأی،‌ ابتدا شمارش مجزای هر یک از آرای مأخوذه الکترونیکی و غیرالکترونیکی (با ورقه رأی) صورت گرفته و سپس تجمیع آرا انجام می‌شود و نهایتاً صورتجلسه شعبه تنظیم می‌گردد.


براساس تبصره این ماده الحاقی در سامانه انتخابات الکترونیکی باید امکان انتخاب رأی سفید را پیش‌بینی کرد تا افراد بتوانند در صورت تمایل از حق قانونی خود استفاده کنند.


کمک همراه مورد اعتماد در رأی دادن


همچنین در اصلاحیه ماده الحاقی 9 این قانون آمده است: رأی‌دهندگانی که به هر دلیل قادر به رأی دادن از طریق سامانه انتخابات الکترونیکی نباشند، می‌توانند از کمک همراه مورد اعتماد برای رأی دادن استفاده کنند.


جرائم و تخلفات در انتخابات الکترونیک


به موجب اصلاحیه ماده الحاقی 11 کلیه جرائم و تخلفات در خصوص شناسه‌ها (کد)، صورتجلسات و اسناد الکترونیکی در انتخابات الکترونیکی مشمول مجازات‌های موضوع مواد 3 تا 11، 19 تا 21، 26 تا 29، 35 تا 38 قانون جرائم رایانه‌ای مصوب 20/ 3/ 1388 می‌باشند.


آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه‌های کشور و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و تنظیم می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته