دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از جنگ هشت ساله و داعش تا شورش‌های داخلی؛

ماجرای پادزهر‌هایی که آمریکا برای تضعیف قدرت ایران به کار می‌برد

ماجرای پادزهر‌هایی که آمریکا برای تضعیف قدرت ایران به کار می‌برد
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: جمهوری اسلامی در مرحله اول به تثبیت قدرت ملی و در مرحله دوم به تثبیت قدرت منطقه‌ای رسید و در مرحله سوم درحال تثبیت خود به عنوان قدرت جهانی است.
کد خبر : 875267

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهدار در رویداد طرح ملی اعتلا که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد، اظهار کرد: پادزهر و عکس‌العمل آمریکا در فرآیند تلاش کشورمان برای تثبیت ملی، تحمیل جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و در مرحله تثبیت منطقه‌ای نیز راه انداختن جنگ نیابتی داعش بود.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون آمریکا برای ضربه زدن به ایران بر ایجاد شورش‌هایی در تهران سرمایه‌گذاری می‌کرد، افزود: از سال ۹۶ دشمن آشوب‌های مردمی را از تهران به مراکز استان‌ها و شهر‌های مهم کشور تعمیم داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهدار عنوان کرد: تهران طی سال‌های گذشته در مواجهه با شورش‌ها با تجربه شد و مهار اغتشاشات را یاد گرفته و لجستیک آن نیز با لجستیک سایر شهر‌ها متفاوت است و دسترسی‌ها در آن بیشتر و بر همین مبنا امکان غلبه بر شورش‌ها در آن بیشتر است.

وی ادامه داد: استدلال دیگر آمریکا برای تعمیم شورش‌ها از تهران این بود که اگر هزینه‌ای که صرف شورش در تهران می‌شود در چند کلان‌شهر ایران صرف شود، در رسانه‌ها اخبار و تصاویر شورش در کل ایران منتشر می‌شود و این بار روانی بیشتری را به همراه دارد.

حجت‌الاسلام رهدار عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم قم یادآور شد: تلاش آمریکا در سال ۹۶ بر این بود که شورش‌های اجتماعی نهاد‌های دولتی مانند فرمانداری، پاسگاه و ادارات رسمی را نشانه بگیرد، اما در سال ۹۸ به نهاد‌های مدنی مانند حوزه‌های علمیه، راه‌آهن و ترمینال‌ها آسیب رساندند تا زندگی جامعه مدنی مختل شود.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ علاوه بر نهاد‌های دولتی و مدنی، شورش‌ها داستان شهروندی نیز پیدا کرد، به عنوان مثال در تماسی با خانواده‌های بسیجیان دانشگاه شریف، آن‌ها را تهدید به حذف فرزندانشان در صورت حضور در خیابان‌ها کردند و در واقع خانواده‌ها را در مقابل فرزندانشان قرار دادند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهدار یادآور شد: کشور ما با بهره‌گیری از نقاط قوت دینی و تاریخی خود، همه این بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

ایران چه منفعتی از کمک به همسایگانش در جنگ می‌برد؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به اینکه ایران با کمک به کشور‌های همسایه درواقع در این کشور‌ها سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت کرده است، اظهار کرد: سال‌هاست که کشور ما در تحریم محض زندگی می‌کند و فیزیک دلار آن از عراق و افغانستان تأمین می‌شود و اگر در سال‌های جنگ با داعش به عراق، سوریه و دیگر کشور‌های منطقه یاری نمی‌رساندیم، نمی‌توانستیم از آن‌ها در این شرایط یاری بگیریم.

وی یادآور شد: در سوریه پول بسیار اندکی در زمان جنگ با داعش از ایران خارج شد و پولی که از آنجا نصیب ما می‌شود، بسیار بیشتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهدار با تأکید بر اینکه جنگ اصلی در روسیه جنگ الکترونیک بود که غلبه آن به کمک ایران اتفاق افتاد، گفت: بار‌ها دلار‌هایی که کشور‌های خلیج برای کمک به داعش می‌فرستادند توسط نیرو‌های ایرانی هک می‌شد و با آگاهی از زمان و مکان قرار این دلار‌ها را به دست آوردیم.

وی افزود: بنابراین تعداد دلار‌هایی که ایران در زمان این جنگ از سوریه به دست آورد به‌مراتب بیشتر از دلار‌هایی است که از ایران به سوریه برده شد.

وی اضافه کرد: ایران در غرب بوکمال و المیادین ۱۵ چاه نفت به دست آورد که ۴ چاه تاکنون به مرحلهٔ استخراج رسیدند که از امنیت خوبی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راهدار با بیان اینکه سوریه در قبال هزینه‌هایی که ایران در جنگ با داعش پرداخت کرد، معدنی با ظرفیت استخراج ۲ میلیون و ۵۰۰ تن فسفات به ایران اهدا کرد، گفت: روزی ۴۵۰ دستگاه کامیون از این معدن خارج می‌شود، از این فسفات‌های استخراج‌شده تاکنون چیزی به ایران وارد نشد، اما هندوستان به عنوان مشتری پروپا قرص آن‌ها را از ما می‌خرد.

وی تأکید کرد: اگر سوریه هیچ‌چیز به‌جز این معدن به ما اهدا نمی‌کرد هم بیشتر از هزینه‌های خود، دریافت می‌کردیم و ایران در جنگ اوکراین و روسیه، بندر لازقیه را در اختیار گرفت که مهم‌ترین بندر تجاری دریای مدیترانه محسوب می‌شود و طی یکسال اخیر اپراتور نخست سوری‌ها، اپراتور ایرانی همراه اول است و این به عنوان قله امنیتی و اطلاعاتی است که ایران توانسته به آن برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته