عقلانیت در کسبوکار مستلزم رشد یکپارچه و بلوغ محیط
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیاصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در همایش الکترونیک کسبوکار اخلاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد، اظهار کرد: عرصه اجتماعی، تحت عوامل گوناگون به سرعت تغییر میکند و تغییراتی که نسل حاضر تجربه کردند، هرگز در نسلهای قبل با این شدت تجربه نمیشد. دگرگونی در جامعه، بازار و دگرگونهای اجتماعی حتی در سطح حکمرانی هرگز اینقدر سریع و بنیادین نبوده است.
وی با انتقاد از سیستمهای اجتماعی جامعه افزود: سازمانها در کشور، میل متوسط شدن دارند، جادوی حکمرانی کمک میکند به کسانی که از زیردستان خود برتر نیستند، بر آنها حکومت کنند. اقتدارهای بزرگ در دنیا مانند دیوهایی افسارگسیخته بوده که جامعه به آنها توجه ندارد، قانون بر آن مسلط بوده؛ اما میتواند قانون را مسکوت گذاشته و جنایت کند، رسانهها از ظلم حمایت کرده و همدیگر را متهم به حمایت از ظالم میکنند، این در حالی است که همه آنها منشأ این جنایت هستند؛ زیرا پول تعیین میکند که چه کسی چه حرفی را بزند.
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، حادثه غزه را بسیار دردناک و نسلکشی برشمرد و بیان کرد: این برای نخستینبار نیست که چنین وقایعی مانند بوسنی و هرزگوین، خمرهای سرخ و سوزاندن مخالفان در میانمار در حال اتفاق افتادن است.
پورعزت چالشهای توحید را اسارت در خویشتن دانست و با اشاره به اصل طلایی اخلاق مطرح کرد: تجلی توحید در حکمرانی ممنوع بودن؛ مدح صاحبان قدرت، سجده، تعظیم، دستبوسی و خاکساری آنها است.
وی تجلی توحید در کسبوکار را شامل محترم شمردن همه مردم (مشتری یا غیر مشتری) و رشد مشتریان، تأمینکنندگان و حتی رقبا، ممنوع بودن؛ مدح صاحبان ثروت و فریب مردمان برشمرد و گفت: عقلانیت در کسبوکار مستلزم رشد یکپارچه و بلوغ محیط است، رشد فردی امکانپذیر نیست و تعادل در سیستمها را به هم میزند. رشد انحصاری ما را در محیط کوچکتر مسلط و در محیط بزرگتر مقهور میسازد.
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، بزرگترین هدیهای که انسان میتواند از دانش بگیرد را توحید دانست و مطرح کرد: عدل برآمده از توحید بوده؛ عدل و اخلاق ملازم هم و عمل عادلانه ملازم عمل اخلاقی است. نمیتوان بدون توجه به اخلاق، عدالت را برقرار کرد و از اخلاق گفت؛ اما عدالت را اجرا نکرد. خردمند در هنگام ساخت آینده از بیاخلاقی و بیعدالتی پرهیز میکند.
پورعزت، ضربه خوردن دین را ناشی از ستایش بیخردان و توجه نکردن اندیشمندان به دین دانست و تبیین کرد: بیخردان دینگریزی را ترویج میکنند آنها ناآشنا به اصول دین هستند. جهان به سمتی میرود که حکمرانیها، مردم محور شده، در نتیجه اقتدار حکومت کم و قدرت مردم افزایش یافته است. کسانی که میخواستند با زور حکومت کنند دیگر توانایی آن را ندارند و اخلاق محور شدهاند.
وی، تکلیف در برابر آیندگان را ایجاد جامعی برتر برای آنها برشمرد و اضافه کرد: ساختن جامعه مسئول پذیرتر، عادلتر، سالمتر، درد و رنج زدودهتر وقتی حاصل میشود که پایبند به قانون بوده و در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کنیم.
انتهای پیام/