دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان فیلم «ناظر» در گفت‌وگو با آنا:

شعارزدگی آفت فیلمسازی است

شعارزدگی آفت فیلمسازی است
کارگردان فیلم کوتاه «ناظر» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، شعارزدگی را آفت فیلمسازی دانست.
کد خبر : 874593

ابوالفضل عزیزی کارگردان فیلم کوتاه «ناظر» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه شعارزدگی آفت فیلمسازی است، اظهار کرد: «وقتی که می‌خواهید یک فیلمنامه را بنویسید اگر تکلیفتان از اول با مفهوم اثر مشخص باشد و بدانید دارید چه کار می‌کنید؛ دچار شعارزدگی نمی‌شوید.»

فیلم کوتاه «ناظر» به کارگردانی ابوالفضل عزیزی و محصول مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و باشگاه فیلم رویاد و از جمله آثار چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این کارگردان در نشست نقد و بررسی «ناظر» درباره موضوع فیلم توضیح داد: داستان این فیلم درباره یک مأمور حراست است که مسئولیت بازرسی بدنی افراد را برعهده دارد. او بابت گرفتاری دخترش، در شرایطی مشابه قرار می‌گیرد. سال‌ها پیش اتفاقی خیلی دورتر از اتفاقی که در فیلم شاهد هستیم برای پدرم رخ داده بود. آن اتفاق، آرام‌آرام در ذهنم، بعد از سال‌ها تبدیل به این فیلمنامه شد.

او بیان کرد: وقتی که می‌خواهید یک فیلمنامه را بنویسید اگر تکلیفتان از اول با مفهوم اثر مشخص باشد و بدانید دارید چه کار می‌کنید؛ دچار شعارزدگی نمی‌شوید. ما در این فیلم می‌خواهیم بگوییم که زیستی که با این آدم‌ها دارید یعنی عزیزانی که دارند این کار را انجام می‌دهند و نگرشی که دارند شبیه به ما و همه هستند و موقعیت‌هایی برایشان پیش می‌آید که باید انتخاب کنند و اینجا هم مانند ما انتخاب می‌کنند و نیازی نیست که ما به این عزیزان چیزی را اضافه کنیم که بخواهیم به مضمون موردنظر خودمان برسیم.

عزیزی درباره چگونگی روایت قصه فیلم «ناظر» گفت: من سعی کردم یک آدم معمولی را در یک موقعیت معمولی ببینم و به این فکر نکردم که آدمی را به تصویر بکشم که در حرم امام رضا (ع) کار می‌کند. برایم این موضوع مهم بود، اما قبل از رسیدن به سکانس پایانی به آن فکر نمی‌کردم و احساس کردم می‌توانم به یک پایانه کنایه وار برسم که سخت‌تر از پایان‌های باز و بسته بود.

او همچنین تاکید کرد: جایی به من سفارش نکرد که باید این گونه بسازی.

«ناظر» سومین تجربه کارگردانی ابوالفضل عزیزی در حوزه فیلم کوتاه است که پیش از این فیلم‌های «گناه» و «مبادله (چنج)» را ساخته است. سیما تیرانداز، میثاق زارع، اسرا جلیلیان، پروا آقا جانی، ملیکا نیکخواه، رامونا خانقانی، بهاره همایونفر، نیوشا شهریوری، مهدی معیری، لیلی احمدی، مهناز محمدی پور و مرجان افصحی بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل تولید این فیلم کوتاه عبارتند از: کارگردان ابوالفضل عزیزی، نویسندگان سیما رسولی و ابوالفضل عزیزی، مدیرفیلمبرداری: فرید طهماسبی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح تولید: عطا مجابی، طراح صحنه و لباس: حمیده رسولی، موسیقی: محمد رضا اصغری، صدابردار: مسیح سراج، کیومرث سبحانی، طراحی و ترکیب صدا: ندا محسنی، سرپرست و طراح جلوه‌های بصری: عرفان شیخ هرندی، اصلاح رنگ و نور: نگین حیدری، گریمور: وحدت سرچونی، برنامهریز: فرزانه قائمیزاده، دستیار اول کارگردان: سمیه مظفری، منشی صحنه: پروانه جهانگیری، مدیر تولید: امیرحسین ایماندوست، مجری طرح: ابوذر پاکنژاد، مشاور پروژه: معین تک روستا، تهیه کننده گان: ابوالفضل عزیزی، سیما رسولی و زنده یاد مهدی امامی.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته