دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

آموزش‌وپرورش؛ اولویت اول شورای عالی انقلاب فرهنگی/ تحول در کتاب‌های درسی لازم است

آموزش‌وپرورش؛ اولویت اول شورای عالی انقلاب فرهنگی  تحول در کتاب‌های درسی لازم است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، به‌روزرسانی سند تحول آموزش‌وپرورش و تقویت تعامل با فعالان مردمی از موضوعات مهم و قابل توجه در نظام آموزش‌وپرورش است.
کد خبر : 874577

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش با اعلام این مطلب گفت: در این دوران، موقعیت بی‌نظیری برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، رفع مشکلات و حل مسائل آموزش‌وپرورش به وجود آمده است و تعاملات خوب میان شورا و وزارت آموزش‌وپرورش فرصتی تاریخی را فراهم کرده است تا این موضوعات با جدیت، دقت و سرعت بررسی و حل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجموعه کار‌های زمین‌مانده در آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: ضرورت تحول جدید در دانشگاه فرهنگیان، توسعه حوزه تربیت، ارتقای جایگاه مدیران مدارس و موضوع کتاب‌های درسی از مسائل مهم است؛ البته برخی از کار‌ها در اولویت است، حتماً باید سراغ کار‌های عملیاتی نتیجه‌بخش رفت، اما اگر کار‌ها پشتوانه نظری نداشته باشد کارها، خیلی علمی نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع آموزش‌وپرورش دو خلأ نظری داریم، گفت: یکی از خلأها، نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است و دوم نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی است، قطعاً هر دو این نظریه با محوریت منظومه فکری امامین انقلاب باید نوشته شود.

خسروپناه گفت: در نظریه تعلیم و تربیت، به مبانی، اصول، روش‌ها و اهداف پرداخته می‌شود، اما در نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت باید سیاست‌های تعلیم و تربیت، تنظیم‌گری تعلیم و تربیت، تصدی‌گری تعلیم و تربیت و دیگر موضوعات در حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شود که تدوین این نظریه‌ها، باید توسط آموزش‌وپرورش و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

خسروپناه با تأکید بر اینکه به‌روزرسانی سند تحول آموزش‌وپرورش و سند نقشه جامع علمی خواسته مقام معظم رهبری است گفت: به‌روزرسانی سند نقشه جامع علمی کشور شروع شده و برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی تحول آموزش‌وپرورش آغاز شده است، این به‌روزرسانی هم، بدون توجه به حکمرانی هرمی و با توجه به مدل حکمرانی ولایی که شباهت‌هایی با مدل حکمرانی شبکه‌ای دارد انجام می‌شود، یعنی مشارکت حداکثری معلمان در تدوین سند تحول آموزش‌وپرورش و طبیعی است که هیئت‌های اندیشه‌ورز معلمی در کشور می‌توانند به این موضوع کمک دهند.

وی افزود: در این میان نباید از عملیات سازی سند موجود هم غافل شویم و همزمان هم باید به‌روزرسانی سند تحول و هم عملیاتی کردن سند موجود انجام شود و باید بررسی شود که این سند چند درصدش اجرا شده یا اولویت اجرای سند باید از کجا شروع شود که این نیاز به برنامه‌ریزی دارد و در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وظایف سایر دستگاه‌ها در اجرای این سند و نحوه همکاری آن‌ها بررسی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مردمی‌سازی تعلیم و تربیت گفت: تقویت تعامل آموزش‌وپرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالان مردمی در حوزه آموزش‌وپرورش از موضوعات مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد، منظور از گروه‌های مردمی، در ابتدا خود معلمان هستند که در تدوین اسناد و جهت‌دهی به آنان کمک دهند، همچنین گروه‌های مردمی علاقه‌مند به موضوعات آموزش‌وپرورش و با عنوان جبهه مردمی انقلاب اسلامی و دیگر مراکز مشابه، همچنین جمع نخبگان دانش‌آموزی می‌توانید در این موضوع مؤثر باشند که باید نظرات آن‌ها هم شنیده شود و در تدوین سند مورداستفاده قرار گیرد.

خسروپناه با تأکید بر نقش کتاب‌های درسی در نظام آموزش‌وپرورش گفت: در مراکز آموزش عالی، مدرس و استاد نقش اول را دارند و کتاب درسی اهمیت اولیه ندارد، اما در نظام آموزش‌وپرورش، کتاب نقش اولیه را دارد و لازم است در کتاب‌های درسی نیز تحولی به وجود آید، به‌عنوان نمونه، باید در کتاب‌های علوم پایه شخصیت‌های ایرانی مؤثر در تولید علم، چه در دوران تمدن اسلامی و چه دانشمندان معاصر معرفی شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب