دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

جنگل‌ها و مراتع وقف‌ناپذیرند

جنگل‌ها و مراتع وقف‌ناپذیرند
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عرصه‌های جنگلی و مرتعی و سایر عرصه‌های منابع طبیعی که جزء انفال عمومی کشور است، براساس قانون فاقد مالکیت شخصی و سرمایه همه ملت است و ملکی که مالک شخصی ندارد، قابل وقف شدن نیست.
کد خبر : 874560

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت در گفت‌وگویی افزود: عرصه‌های جنگلی، مرتعی و سایر عرصه‌های منابع طبیعی که جزو انفال عمومی کشور محسوب می‌شوند، براساس قانون، سرمایه همه ملت ایران است که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی، در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار گرفته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: به طور قطع چنین عرصه‌هایی امکان وقف شدن ندارند، زیرا طبق قانون، انفال عمومی نمی‌تواند مالک شخصی داشته باشد و ملکی هم که مالک شخصی ندارد، قابلیت وقف شدن ندارد.

نوبخت تصریح‌کرد: بنابراین هر عرصه‌ای که از نظر کارشناسی جزو جنگل‌ها یا مراتع طبیعی محسوب شود، از اساس قابل وقف نیست.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: سازمان منابع طبیعی در تلاش است تا عرصه‌هایی را در سراسر کشور که از گذشته به شکل غیراصولی وقف شده‌اند، شناسایی کند تا ضمن رایزنی با نهاد‌های ذی‌ربط، این عرصه‌ها را از حالت وقف خارج کرده و برایشان تحت عنوان ثروت‌های ملی سند مالکیت بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: علاوه بر قانون اساسی، از نظر شرعی نیز عرصه‌های منابع طبیعی ماهیت وقف‌شدنی ندارند. این موضوع در فتاوای علمای عظام نظیر امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و برخی دیگر از مراجع تقلید نیز به آن اشاره شده است و بزرگان فقهی کشور نیز تاکید کرده‌اند که جنگل‌ها و مراتع وقف‌ناپذیر هستند.

نوبخت تأکیدکرد: در این راستا از همه نهاد‌های ذی‌ربط در کشور می‌خواهیم که به سازمان منابع طبیعی کمک کنند تا بتوانیم عرصه‌های طبیعی را که از گذشته به اشتباه وقف شده است، از حالت وقف خارج کرده و در اختیار عموم ملت ایران قرار دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته