دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 11:10
مدیرعامل نفت تهران در گفت‌وگو با آنا:

پول در فوتبال حرف اول را نمی‌زند/ از ترانسفر پورعلی‌گنجی 4 برابر سود کردیم/ بازیکنان کمتر قرارداد ببندند تا همه پولشان را بگیرند

منصور قنبرزاده گفت: ترانسفر مرتضی پورعلی‌گنجی به چین مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای نفت سودآوری داشت، در حالی که طی مدت زمان سه سالی که در نفت بود چیزی حدود 300 میلیون تومان از ما پول گرفت.
کد خبر : 87454

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در سال‌های اخیر در فوتبال ایران شاهد پیشرفت تیم‌های زیادی بودیم، تیم‌هایی مانند ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان که به عنوان باشگاه‌های متمول فوتبال ایران توانستند خودشان را در کنار سرخابی‌های پایتخت به عنوان مدعیان عنوان قهرمانی معرفی کنند. اما در این میان تنها تیمی که بدون پشتوانه مالی قوی و هزینه‌های گزاف این راه را طی مدت زمان کوتاهی طی کرد، تیم نفت تهران بود. نفتی‌ها که مدت زمان کمی از حضورشان در سطح اول فوتبال ایران می‌گذرد با یک برنامه ریزی قوی به عنوان یکی از قدرت‌های اول فوتبال ایران معرفی شدند. اما این تیم در حال حاضر روزگار خوشی ندارد و با تصمیم مدیران شرکت نفت، در روزهای آینده به فروش می‌رسد.


منصور قنبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد برنامه‌های باشگاه نفت در سال‌های گذشته که منجر به رشد چشمگیر این تیم در سطح اول فوتبال ایران شد گفت: «متاسفانه در سال‌های اخیر یک فرهنگ بدی در فوتبال ایران رواج یافت و آن خرج کردن پول‌های زیاد برای موفقیت تیم‌ها است، در حالی که تیم استقلال صنعتی خوزستان در این فصل نشان داد که پول نمی‌تواند تیم‌ها را به مقام قهرمانی لیگ برساند و عامل موفقیت‌ یک تیم شود. پول حرف اول را نمی‌زند اما نمی‌توان گفت که هیچ تاثیری در پیشرفت تیم‌ها ندارد. مدیران تیم‌ها باید فرهنگ استفاده درست و خرج کردن خوب را یاد بگیرند و اگر پول‌ها را در باشگاه‌ها خوب خرج نکنیم، تیم‌ها به بیراهه می‌روند.»


وی ادامه داد: «ما در نفت تهران برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشتیم و برنامه ما رشد و پرورش بازیکنان گمنام لیگ بود. در راستای همین برنامه بازیکنان مستعد تیم‌های لیگ یکی را در اختیار می‌گرفتیم و آنها را در نفت به اوج می‌رساندیم. البته در این زمینه انگیزه بازیکنان هم خیلی مهم بود. بازیکنان هم برای دیده شدن انگیزه زیادی داشتند و همین امر باعث می‌شد تا طی یکی دو سال سطح فوتبالشان را بالاتر ببرند تا به تیم‌های بزرگتر ترانسفر شوند.»


قنبرزاده در خصوص جذب بازیکنان کم‌تجربه و ترانسفر آنها به تیم‌های دیگر بیان کرد: «در سال‌های مدیریت من در باشگاه نفت بازیکنانی مانند بیرانوند، ارسلان مطهری، محمد دانشگر، وحید امیری، کمال کامیابی نیا، مرتضی پورعلی گنجی، امین حاج محمدی، یعقوب کریمی و وریا غفوری نفراتی بودند که از تیم‌های لیگ یک یا رده جوانان را به تیم نفت آمدند. این موضوع هم برای بازیکنان خوب بود و هم برای باشگاه نفت. از یکسو بازیکنان جوان و گمنام انگیزه بالایی برای دیده شدن داشتند و همچنین باشگاه نفت هم از فروش آنها درآمد زیادی کسب می‌کرد. ما یعقوب کریمی را از جوانان استقلال به نفت آوردیم و در این تیم به اوج رسید و از ترانسفرش به سپاهان حدود 800 میلیون سوددهی برای باشگاه در پی دشت یا مرتضی پورعلی گنجی که در فصل قبل به چین رفت و مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای نفت سودآوری داشت، در حالی که طی مدت زمان سه سالی که در نفت بود چیزی حدود 300 میلیون تومان از ما پول گرفت و نفت با پرورش این بازیکن چهار برابر سود کرد.»


وی در خصوص نحوه هزینه کردن مدیران باشگاه‌ها برای نتیجه گرفتن در مسابقات اظهار داشت: «نکته منفی که در مورد مدیریت مدیران باشگاه‌ها وجود دارد مساله ثبات مدیریت است. متاسفانه فوتبال ما به سمت نتیجه‌گرایی رفت و مدیران احساس می‌کنند در صورت نتیجه نگرفتن از تیم کنار می‌روند و همین مساله باعث می‌شود تا بازیکنان گرانقیمتی را جذب باشگاه‌ها کنند تا در مسابقات نتیجه بگیرند. اما در میانه‌های فصل با مشکلات مالی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند قراردادهای بازیکنان را پرداخت کنند. به نظر من بهتر است تا این مسائل مورد بازبینی قرار بگیرد و مدیران باشگاه‌ها و حتی بازیکنان تیم‌ها در زمان ثبت قرارداد مبالغ کمتری را در برگه قرارداد درج کنند تا بهتر به آن مبلغ برسند. در واقع بازیکنی که یک میلیارد قرارداد می‌بندد، بیشتر از 500 میلیون تومان نمی‌گیرد، پس بهتر است تا مبلغ قراردادش را کمتر کند تا به همه مبلغ قراردادش در پایان فصل برسد تا دیگر کار باشگاه و بازیکنان به شکایت و کمیته انضباطی نرسد.»


مدیرعامل نفت تهران در مورد هزینه‌های تیم فوتبال نفت تهران در فصل جاری لیگ برتر گفت: «نفت تهران در این فصل حدود 8 میلیارد تومان برای قراردادهای بازیکنانش خرج کرد اما با هدف گذاری باشگاه حدود 8 بازیکن در نیم فصل از جمع ما جدا شدند که این موضوع حدود 3 میلیارد برای باشگاه سودآوری داشت. در حالی که اکثر کارشناسان فوتبال اعتقاد داشتند نفت با فروش این بازیکنان در نیم فصل دوم نتایج بدی می‌گیرد، اما ما در نیم فصل دوم نتایج خوبی را کسب کردیم و جز سه تیم بالای جدول در نیم فصل دوم قرار گرفتیم. نکته مهم دیگر معرفی بازیکنان جوان و مستعد به فوتبال ملی بود. زمانی که دوسانتوس در نیم فصل از نفت جدا شد، سرمربی تیم به محمد دانشگر اعتماد کرد و همین بازیکن در پایان لیگ به عنوان یکی از بهترین مدافعان لیگ معرفی شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته