دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سعید ابوطالب: تا نسل دفاع مقدس زنده‌اند به فکر ثبت خاطراتشان باشیم

ابوطالب گفت: «معتقدم هنوز کار زیادی می توان در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس کرد؛ ضمن اینکه تا این نسلی که در عرصه انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته‌اند، هستند. باید به فکر جمع‌آوری خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط آن‌ها باشیم.»
کد خبر : 87452

به گزارش گروه فرهنگی آنا، سعید ابوطالب، نویسنده، مستندساز و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه مقوله هنر را با حوزه هنری آغاز کرده است، اظهار کرد: «حدود 20 و چند سال پیش، به کارگاه داستان نویسی حوزه هنری می آمدم. آن زمان جواد جزینی در این کارگاه‌ها تدریس می کرد. در جلسات شعر حوزه هنری نیز که با حضور علی معلم دامغانی برگزار می شد، شرکت می کردم. همچنین در کلاس‌های فیلم‌نامه نویسی آقای جیرانی حضور داشتم. در واقع می‌توانم بگویم حوزه هنری را سردمدار و عَلَم‌دار جریان هنر دینی می دانم.»


ابوطالب درباره نحوه نگارش خاطرات شفاهی نیز گفت: «نگارش خاطرات شفاهی نیاز به پروسه تولید و مشارکت متخصصان این عرصه دارد. به طور مثال، من نسخه اولیه کتاب «هی یو!» را در سال 87 به حجت الاسلام خاموشی برای مطالعه داده ام و بعد از آنکه تایید آقای خاموشی را گرفتم، بر روی نگارش خاطراتم کار کردم و سال بعد نسخه 60 صفحه ای اثر را به مرتضی سرهنگی رساندم و ایشان هم در طول این سال‌ها و تا زمان اتمام نگارش کتاب با من در ارتباط بودند و در زمینه چگونگی تدوین و نگارش خاطراتم مرا یاری کردند.»


وی ادامه داد: «نوشتن رمان به تخیلات شخصی نویسنده بر می گردد و رسم الخطش را هم خود نویسنده تعیین می‌کند. اما کتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی نیازمند این است که در پروسه حرفه‌ای تولید وارد شود و فکر می‌کنم حوزه هنری و انتشارات سوره مهر این پروسه را رعایت می‌کنند.»


این نویسنده و مستندساز کشور با تاکید بر اینکه مقطع بی بدیلی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در کشورمان از سر گذرانده‌ایم، اظهار کرد: «باید قدر این مقطع تاریخی را که با امام خمینی (ره) طی شد بدانیم. مقطعی که هم اکنون ابعاد جهانی نیز پیدا کرده است. دهه پرشور انقلاب و دفاع مقدس باید تبدیل به کتاب‌های خاطره، مستند، آثار پژوهشی و ... شود تا بعدها از دل آن‌ها فیلم های سینمایی و رمان تولید شود.»


ابوطالب خاطرنشان کرد: «معتقدم هنوز کار زیادی می توان در این حوزه کرد، ضمن اینکه تا این نسلی که در عرصه انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته‌اند، هستند. باید به فکر جمع آوری خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط آن ها باشیم. این نسل اگر بروند، دیگر پژوهش هایی با هزینه و وقت بسیار بیشتر لازم است تا به تاریخ معاصر بتوانیم بپردازیم.»


تازه‌ترین کتاب سعید ابوطالب، سینماگر و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، با عنوان «هی یو» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب با موضوع وقایع‌نگاری از زندان‌های آمریکا در کشور عراق نوشته شده که ابوطالب خود نیز مدتی را در آن زندانی بوده است.


«هی یو» به گفته ابوطالب به نوعی خاطرات وی از حضور و اسارت چهارماهه‌اش توسط نیروهای ائتلاف در عراق است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته