دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1395 - 13:48

برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در تاجیکستان

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان اعلام کرد، از صبح امروز، همه پرسی اصلاح قانون اساسی تاجیکستان در سرتاسر این کشور در حال برگزاری است.
کد خبر : 87442

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، بختیار خدایارزاده گفت: «تاکنون یعنی پس از گذشت 3 ساعت از آغاز زمان رای گیر، بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر در انتخابات شرکت که جمعیتی حدود 30 درصد واجدان شرایط رای دهی را شامل می‌شود.»


وی در ادامه گفت، تاکنون از سوی ناظران داخلی و بین‌المللی تخلفی گزارش نشده است.


به گفته خدایارزاده، این همه پرسی توسط 7 هزار و 500 ناظر داخلی و بیش از 120 ناظر بین‌المللی تحت نظارت قرار دارد.


بیش از 4 میلیون نفر باید نسبت به تغییر و اصلاح قانون اساسی تنها پاسخ آری یا خیر دهند.


رای گیری، تا ساعت 8 عصر امروز ادامه خواهد داشت و نتایج آن ساعت 10 روز 23 می (دوشنبه 3 خرداد) مستقیما توسط تلویزیون‌های دولتی تاجیکستان اعلام خواهد شد.


این تغییرات به گفته کارشناسان از دو جنبه اهمیت اساسی دارد. اول اینکه رستم امامعلی، پسر 28 ساله رئیس‌جمهوری تاجیکستان این شانس را خواهد داشت که در سال 2020 در انتخابات بعدی ریاست جمهوری تاجیکستان خود را نامزد کند.


رستم امامعلی در سال 2020 به سن 33 سالگی می‌رسد. بر اساس قانون اساسی فعلی وی حق نامزدی در انتخابات را نداشت زیرا سن نامزدهای ریاست جمهوری حداقل 35 سال مقرر شده بود.


نکته دوم، موضوع هموار کردن راه برای نامزدی مجدد امامعلی رحمان برای ریاست جمهوری آینده تاجیکستان است. در تاجیکستان یک شخص بیشتر از دوبار حق ندارد به مقام ریاست جمهوری کشور انتخاب شود.


رحمان که از سال 1992 تاجیکستان را رهبری می‌کند بر اساس قانون اساسی فعلی حق شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال 2020 را نخواهد داشت. ولی طبق اصلاحات جدید قانون اساسی تاجیکستان وی نیز بدون محدودیت حق شرکت در انتخابات را خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته