دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«زاک»؛ یک روایت خانوادگی و امیدوارکننده در قالب فیلم کوتاه

«زاک»؛ یک روایت خانوادگی و امیدوارکننده در قالب فیلم کوتاه
فیلم کوتاه «زاک» با مضمونی خانوادگی و با محور فرزندآوری، این روزها در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد.
کد خبر : 874288

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم کوتاه داستانی «زاک» چهاردهمین اثر و ششمین فیلم کوتاه داستانی علی خسروی، محصول انجمن سینمای جوانان ایران و باشگاه رویاد است. این فیلم یک درام اجتماعی خانوادگی و از آثار بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

«زاک» داستان زنی به نام مهتاب را روایت می‌کند که به دلیل شرایط زندگی در استرس و فشار‌های اقتصادی ناشی از مشکلات زندگی قرار دارد. مهتاب باردار است و از سرناچاری و برخلاف میلش قصد دارد بدون اطلاع شوهرش رحیم، جنین‌اش را سقط کند و علت این تصمیم‌اش هم رفتار عصبی رحیم و مشکلات اقتصادی است که با آن مواجه هستند. همسر مهتاب کارگر معترضی است که چند ماهی حقوق نگرفته برای همین وضعیت مالی خوبی ندارند.

اما یک اتفاق داستان را تغییر می‌دهد. «زاک» با وجود اینکه ابتدا داستان تلخی را روایت می‌کند، اما با پایانی امیدوار تمام می‌شود. درواقع روایت علی خسروی با وجود اینکه مشکلات و تلخی‌های موجود را انکار نمی‌کند، اما امید را روزنه‌ای برای اتفاقات خوب و راه نجات و کم شدن این تلخی عنوان می‌کند.

زاک در زبان گیلکی به معنای بچه است و فیلم کوتاه «زاک» در ۱۰ دقیقه تصویر زنی را ارائه می‌دهد که ابتدا در موقعیتی قرار دارد که فکر می‌کند گفتن خبر بارداری به همسر او را عصبانی و خشمگین می‌کند، اما با اتفاقی که پیش می‌آید مجبور به گفتن همان خبر می‌شود و با شنیدن این خبر شوهرش را آرام می‌کند و مانع یک اتفاق تلخ دیگر می‌شود.

در داستان یک خطی «زاک» با یک موقعیت داستانی تلخ و سیاه مواجه هستیم؛ کارگری معترض که حقوقش عقب افتاده و در آستانه اخراج قرار دارد و زنی که ناخواسته تصمیم به سقط فرزندش می‌گیرد. تمام اتفاقات تأیید شرایط اقتصادی سخت و مشکلات است، اما با این وجود با اینکه سقط جنین امکانی برای رهایی زن از مشکلاتش عنوان می‌شود، اما تقبیح هم می‌شود و پایان داستان با دل بستن و امید به همین موضوع پیش می‌رود.

مهتاب می‌تواند نشانه‌ای از زنانی باشد که با وجود مشکلات از راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکل کمک می‌گیرند و با امیدورای سعی در کمرنگ کردن تلخی‌ها دارند.در اینجا هم تلاش مهتاب جواب می‌دهد و با اعلام خبر بارداری اش به رحیم از طرفی مانع بدتر شدن شرایط رحیم می‌شود و هم اینکه خانواده‌اش را حفظ می‌کند.

درکنار فیلم‌های زیادی که با پایانی باز تنها روایتگر تلخی‌ها هستند «زاک» درعین بیان مشکلات و موانع، داستان را در تلخی و سیاهی رها نکرده و با پایانی امیدوار سعی دارد حال مخاطبش را خوب کند. استفاده هوشمندانه از لوکیشن سرسبز گیلان و انتقال خوب حس زوجی که قرار است صاحب فرزند شوند، از دیگر امتیاز‌های «زاک» هستند.

روایت علی خسروی از دغدغه و انگیزه فیلم ساخت «زاک» هم قابل توجه است. او در مصاحبه‌ای عنوان کرده: «طی مطالعات و تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم در کشور‌های متعددی به دلیل مسائل اقتصادی میزان خودکشی و خودسوزی زیاد است. برای من سوالی مطرح شد چرا در ایران با وجود سختی‌هایی که این قشر طی چند سال گذشته داشته است استقامت و مقاومت زیادی دارد. به یک جواب رسیدم و آن هم حضو زن ایرانی بود. زنی که با باور‌های اصیل، دینی و مذهبی خودش و شاید با همان نگاه سنتی و جذاب اش سعی کرده خانواده را حفظ کند. این مسائل باعث شد تا بتوانم به روایت قصه «زاک» برسم.»

این فیلم کوتاه بار دیگر اثبات می‌کند که می‌توان با وفاداری به واقعیت‌های تلخ جامعه تصویری روشن و امیدوارکننده به خانواده‌ها دارد. «زاک» درست نقطه مقابل تفکری است که فرزندآوری را پدیده‌ای نامطلوب به دلیل شرایط بد اقتصادی جامعه می‌داند. حال آن که در باور مردم داشتن فرزند مساوی است با برکت؛ این یک شعار نیست و نمود عینی در زندگی آدم‌ها دارد.

لازم به یادآوری است، چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ به دبیری مهدی آذرپندار در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته