دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1402 - 15:31

اظهارنظر مقام‌های کشورهای مختلف درباره حمله به بیمارستان «المعمدانی» غزه

اظهارنظر مقام‌های کشورهای مختلف درباره حمله به بیمارستان «المعمدانی» غزه
درحالیکه مقام‌های کشورهای مختلف جنایت شب گذشته در غزه را محکوم کرده‌اند، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا روایت دردناک «بیمارستان المعمدانی» را به نفع رژیم صهیونیستی تحریف کند.
کد خبر : 873938

گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به بیمارستان «المعمدانی» غزه که به شهادت 500 فلسطینی بی‌گناه منجر شد، جهان اسلام را در خشم و درد فرو برد و همزمان، واکنش‌های مقام‌های کشورهای مختلف را هم در پی داشت. در ساعت‌های اولیه، طرف‌های غربی با تلاش برای نادیده گرفتن عامل جنایت، از اینکه قوانین جنگی نادیده گرفته شده است،‌ ابراز ناامیدی کردند اما انتظار می‌رود که بعد از اظهارنظر امروز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که در آن به طور ضمنی اسرائیل را تطهیر کرد، احتمالا جبهه غرب جنگ رسانه‌ای جدیدی را علیه نیروهای مقاومت آغاز می‌کند به‌ویژه آنکه رژیم صهیونیستی با انتشار اخبار جعلی تلاش می‌کند که جهاد اسلامی را مسئول فاجعه شب گذشته غزه نشان دهد.

در ادامه به برخی از اظهارنظرهای مقام‌های کشورها و نهادهای مختلف درباره بمباران بیمارستان غزه می‌پردازیم.

*رئیس جمهور آمریکا

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی در کنار نخست وزیر اسرائیل به موضوع کشته شدن غیرنظامیان در بیمارستان الاهلی غزه اشاره کرده است.

او به «بنیامین نتانیاهو» گفت: «بر اساس آنچه تا کنون دیده‌ام، بنظر می‌رسد (حمله) توسط گروه‌های دیگر انجام شده باشد، نه شما.»

در پی کشته شدن غیرنظامیان در این بیمارستان، هر دو سوی جنگ یکدیگر را به ارتکاب این حمله متهم کرده‌اند.

*دبیرکل اتحادیه عرب

«احمد ابو الغیظ» دبیر کل اتحادیه عرب درباره بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه گفت: «ما جنایت‌های جنگی را مستند می‌کنیم و جنایتکاران فرار نخواهند کرد».

*رئیس جمهور ایران

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور ایران ضمن محکومیت جنایت شنیع رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان «معمدانی» در غزه و تسلیت به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همه فلسطینیان گفت: باید ضمن توقف فوری این جنایات، عاملان و حامیان آن مورد مواخذه و محاکمه قرار گیرند.

به گفته وی،‌ قضاوت همه مردم جهان این است که این رژیم مرتکب جنایات شنیع و هولناکی علیه بشریت شده است و باید ضمن توقف فوری این جنایات، عاملان و حامیان آن مورد مواخذه و محاکمه قرار گیرند.

*رئیس جمهور ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان المعمدانی که طی آن بیش از ۵۰۰ نفر به شهادت رسیدند گفت از همه بشریت می‌خواهم که برای توقف این وحشی‌گری بی‌سابقه در نوار غزه اقدام کنند.

*وزیر کشور پاکستان

«سرافراز احمد بوگتی» وزیر کشور پاکستان گفت حمله به غیرنظامیان از دیدگاه قوانین بین‌المللی جزء جرایم غیرقابل‌بخشش و حمله به مجروحین و پناهندگان در بیمارستان از نظر انسانی غیرقابل قبول است.

وی از جامعه بین الملل خواست تا به پاکستان اجازه ارسال کمک‌های انسانی، به ویژه دارو و خوراک، به نوار غزه بدهد.

سرافراز بوگتی با تأکید بر پایان محاصره غزه توسط رژیم اشغالی قدس، اظهار کرد که قلب ما به حمایت از مردم مظلوم فلسطین می‌تپد.

*نخست‌وزیر موقت پاکستان 

«انوار الحق کاکر» نخست‌وزیر موقت پاکستان در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه که منجر به شهادت صد‌ها نفر از غیرنظامیان بی دفاع شد را به شدت محکوم می‌کنم. 

او هدف قرار دادن بیمارستان و پناهگاه‌های نیازمندان را اقدامی غیرانسانی و غیرقابل دفاع دانست که خلاف قوانین بین المللی بشردوستانه برای حفاظت از بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی است. 

او افزود: ما خواستار پایان دادن به این هدف‌گیری بی‌رویه هستیم و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که برای توقف خشونت‌های رژیم اسرائیل سریعاً اقدام کند و متجاوزان را پاسخگو نماید. 

او گفت: پاکستان از دبیرکل سازمان نیز خواست که جامعه جهانی باید از اسرائیل بخواهد که کشتار فلسطینیان بی گناه را متوقف کند.

*رئیس کمیسیون اروپا 

«اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به کشته شدن صد‌ها غیرنظامی در بیمارستان غزه در پارلمان این اتحادیه گفته که هیچ بهانه‌ای برای حمله به بیمارستانی پر از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد و آن را «تراژدی بی‌معنی» خوانده است.

او گفت: «تمامی حقایق باید ثابت شوند و مقصران باید پاسخگو شوند».

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هفته پیش به اسرائیل سفر کرده بود.

*نخست وزیر کانادا

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان المعمدانی گفت خبر‌هایی که از غزه می‌آید ویران کننده است و قوانین بین‌المللی حقوق بشر همیشه باید مورد احترام باشد.

*وزارت خارجه روسیه

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود گفت که با وحشت تحولات خاورمیانه را دنبال می‌کند.

 نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه گفت: من اخبار خاورمیانه را با وحشت دنبال می‌کنم و این تزی را که بار‌ها از سوی اوباما [باراک رئیس جمهور سابق آمریکا]مطرح شد به خاطر می‌آورم که به لطف سیاست آمریکا، جهان بسیار امن‌تر شده است. او افزود: "اکنون همه ما این امنیت را می‌بینیم.

*نائب رئیس شورای امنیت روسیه

«دیمیتری مدودف» نائب رئیس شورای امنیت روسیه گفت: حمله هولناک به بیمارستان آشکارا جنایت جنگی است و مسئولیت نهایی آن بر عهده کسانی است که بدبینانه از جنگ در کشور‌های مختلف و در قاره‌های مختلف درآمد کسب می‌کنند. 

*پوتین: بمباران بیمارستان غزه یک فاجعه انسانی بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که اقدام رژیم صهیونیستی در بمباران یک بیمارستان غیرنظامی در غزه یک فاجعه انسانی بوده است و خواستار توقف فوری درگیری‌ها میان حماس و رژیم صهیونیستی شد.

*واکنش سازمان ملل

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در خاورمیانه شد

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: من برای کاهش زجر‌های گسترده انسانی، خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستم. زندگی افراد بسیاری و ثبات کل منطقه به این مسئله بستگی دارد.

*واکنش فرانسه

در واکنش به حمله به بیمارستان غزه، رئیس جمهور فرانسه، «امانوئل مکرون» در صفحه ایکس نوشت: هیچ چیزی نمی‌تواند حمله به یک بیمارستان را توجیه کند. هیچ چیزی نمی‌تواند حمله به غیر نظامیان را توجیه کند.

فرانسه حمله به بیمارستان المعمدانی غزه که به قربانی شدن تعداد بسیاری فلسطینی انجامیده است را شدیدا محکوم می‌کند. افکار ما همراه با قربانیان این حمله است. همه حقایق این واقعه باید آشکار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته