دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح تأکید کرد؛

ضرورت ورود به فناوری‌های تأثیرگذار برای تغییر در تجهیزات نظامی کشور

ضرورت ورود به فناوری‌های تأثیرگذار برای تغییر در تجهیزات نظامی کشور
معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد: اگر بخواهیم تجهیزات نظامی کشورمان تغییراتی پیدا کند باید به فناوری‌های تأثیرگذار ورود کنیم. نباید نگران یادگیری دانش در این رشته‌ها باشیم حتی اگر جایگاه این تکنولوژی‌ها در دنیا تغییر کرد.
کد خبر : 873813

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش فرصت‌ها و تهدید‌های فناوری‌های نوپدید دریایی امروز چهارشنبه ۲۶ مهر در تالار اندیشه دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

سردار محمد مهدی‌نژاد نوری معاون علوم تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در این همایش پس از اعتراض به فجایع اخیر غزه در رابطه با همایش فرصت‌ها و تهدید‌های فناوری‌های نوپدید گفت: در این میان به سخنان مقام معظم رهبری بسیار توجه کردیم، مثل سخنانی که ایشان درخصوص ورود به عرصه‌های تکنولوژی‌های جدید داشتند. وقتی ایشان به این مسائل اشاره می‌کنند، جایگاه این تکنولوژی‌ها را نشان می‌دهند. فناوری‌های مختلفی در این میان وجود دارد و تعدادی از آن‌ها می‌تواند برای کشور ما نیز مهم و قابل استفاده باشد. اخیراً مقاله‌ای منتشر شده که امریکا برای پیروزی بر چین باید از چه فناوری‌هایی استفاده کند که برخی از فناوری‌ها باید از جریان عمومی کشور دور باشند و نیرو‌های نظامی به طور مستقیم از آن‌ها استفاده کنند.

معاون علوم تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: فناوری‌های فضاپایه، فناوری‌های باتری‌ها با ظرفیت‌های بالا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و صنایع رباتیک، فناوری‌های مهمی است که آمریکایی‌ها به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند. در مقابل چینی‌ها به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا، اعلام کردند ۷ درصد سود ناخالص داخلی را برای تحقیق و توسعه ۷ فناوری مهم استفاده کنند. هوش مصنوعی، علوم کوانتومی، ریز الکترونیک‌ها، علوم مغز، ژنومیکس و زیست فناوری، سلامت و درمان کلینیکی و خروج از منظومه شمسی و بررسی داخل زمین، فناوری‌های مورد نظر چینی‌هاست. امروز چینی‌ها در عمق زمین معادن مهمی کشف کردند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مهدی‌نژاد نوری اضافه کرد: این‌ها مواردی است که ما نیز باید به آن‌ها توجه داشته باشیم و به مرور به این فناوری‌های تاثیرگذار ورود کنیم. نباید نگران یادگیری دانش در این رشته‌ها باشیم حتی اگر جایگاه این تکنولوژی‌ها در دنیا تغییر کرد. ما اگر بخواهیم بگوییم تجهیزات نظامی مان چه تغییراتی پیدا می‌کند باید به این موارد اشاره کرد. اول اینکه سامانه‌های ما مستقل و خودگردان می‌شوند و تجهیزات با همکاری دریایی و هوایی و زمینی با هم یک ارتش واحد تشکیل می‌دهند. دیگر اینکه سرعت همه چیز بالاتر می‌رود، هم سرعت تغییرات و هم سرعت به روزرسانی تجهیزات. مورد دیگر غلبه بخش نرم افزار بر سخت‌افزار است. تغییر رویکرد هم از دیگر ویژگی‌های این حرکت است و در این راستا می‌توانیم امنیت داخلی را تضمین کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته