دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمد فیلی در گفت‌وگو با آنا:

در سینمای کودک فیلمساز خوب داریم، بودجه نه +فیلم

در سینمای کودک فیلمساز خوب داریم، بودجه نه +فیلم
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، کمبود بودجه را مهم‌ترین مشکل تولیدات سینمای کودکان و نوجوان می‌داند.
کد خبر : 873718

محمد فیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به نظر اغلب اهالی سینما مبنی بر افت کیفی تولیدات سینمای کودک و نوجوان در دو دهه اخیر گفت: تا حد زیادی با این گزاره موافق هستم. ما در گذشته کار‌های فاخر و مخاطب‌پسندی داشتیم که حتی گیشه سینمای ایران را گرم نگه می‌داشتند. فیلمسازان این عرصه هم فعال بودند و آثاری همچون گلنار، دزد عروسک‌ها، علی و غول جنگل، کلاه قرمزی و پسرخاله، شهر موش‌ها و... که در دهه 60 و 70 ساخته شد، گواهی بر این مدعاست.

این بازیگر پیشکسوت اظهار کرد: مهم‌ترین عامل ضعف سینمای کودک را باید در عدم اختصاص بودجه مناسب به این حوزه جستجو کرد. سینمای کودک مثل سینمای کمدی یا اثری که برای بزرگسالان ساخته می‌شود توانایی جذب حامی مالی را ندارد. همین الان هم بسیاری از فیلمسازان ما فکر و دلشان در گرو سینمای کودک است و دوست دارند برای بچه‌ها فیلم بسازند، اما با این هزینه‌های سرسام‌آور تولید نمی‌توانند پیشگام شوند. اگر بودجه مناسب باشد فیلمساز خوب کم نداریم.

هزینه بالای یک تفریح فرهنگی

فیلی عنوان کرد: البته الان دیگر مثل گذشته نباید توقع داشته باشیم که کودکان و خانواده‌ها زیاد به سینما بروند. خود من در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر اوقات فراغتم را با سینما پر می‌کردم و سینما رفتن با خانواده برایم یک تفریح لذتبخش بود، چون در حوزه تصویر و رسانه انتخاب دیگری نداشتم؛ اما اکنون گزینه‌های فراوانی پیش روی بچه‌ها قرار دارد.

وی افزود: از طرف دیگر هزینه سینما رفتن هم خیلی بالا رفته است. الان اگر یک خانواده پنج نفره بخواهند به سینما بروند حدود یک میلیون تومان هزینه خواهند داشت؛ بنابراین کمتر به سینما می‌روند و در نتیجه ارتباط کودکان و سینما هم دچار خدشه می‌شود. اگر این دوری ادامه پیدا کند حس هنری و زیباشناختی و جهان تخیل کودکان ما تضعیف خواهد شد و نمی‌توانند جهان گسترده‌ای که سینما در اختیار آن‌ها می‌‎گذارد را درک کنند.

فیلی در ادامه گفت: بحث کمبود بودجه در کاهش کیفیت تولیدات تلویزیونی هم موثر است. به همین خاطر است که به جای این که در طول یک سال چند سریال خوب داشته باشیم، هر چند سال یک بار یک سریال خوب خواهیم داشت. اگر مجلس شورای اسلامی بودجه مناسبی را در اختیار تلویزیون بگذارد و مدیران تلویزیون هم از هنرمندان کاربلد این حوزه دعوت کنند. مطمئن باشید که تعداد این کار‌های خوب باز هم مثل دهه‌های قبل افزایش خواهد یافت.

بازیگر سریال «مختارنامه» افزود: البته در تولیدات تلویزیونی نباید از ضعف فیلمنامه هم غافل شد. فیلمنامه‌نویس خوب کم داریم؛ گاهی هم تنگ‌نظری‌ها و ممیزی‌های بی‌مورد رمق افراد را می‌گیرد و ترجیح می‌دهند که در شبکه نمایش خانگی فعالیت کنند.

فیلی در باره فعالیت‌های آینده خود در تلویزیون نیز گفت: اگر عمری باقی باشد، در سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی آقای  داود میرباقری بازی خواهم کرد. پیش ازاین در سریال مختارنامه تجریه همکاری بسیار خوبی با ایشان داشتم؛ البته بازی من به بخش ایران این سریال مربوط می‌شود که هنوز تصویربرداری آن شروع نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته