دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شب‌های علوم انسانی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود

فرهنگسرای اندیشه با همکاری مجله عصر اندیشه، نشست‌های «شب‌های علوم انسانی» را برگزار می‌کند.
کد خبر : 87368

به گزارش گروه فرهنگی آنا،‌ در آستانه نیمه شعبان و در نمایشگاه فرهنگ و هنر تهران که در پردیس سینما ملت با حضور سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه، پیام فضلی‌نژاد سردبیر مجله عصر اندیشه و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد، دو طرف با امضای تفاهم‌نامه‌ای توافق کردند که از این پس «شب‌های علوم انسانی» را با تشریک مساعی و همکاری یکدیگر به شکل منظم و فراگیر برگزار کنند.


مدیران فرهنگسرای اندیشه و مجله عصر اندیشه پس از امضای تفاهم همکاری در برنامه ای رادیویی شرکت و درباره مسائل فرهنگی و راه حل های عبور از بحران علوم انسانی به بحث و گفتگو پرداختند. فضلی نژاد در این میزگرد گفت: نزدیک به یک سال است که همکاری با فرهنگسرای اندیشه را آغاز کرده ایم و با توجه به تجربه های مفید قبلی، اکنون فاز جدیدی از کار را آغاز کرده ایم، برخلاف اینکه متاسفانه برخی ابتدا تفاهم نامه امضا می کنند و بعد از آن هم کاری نمی کنند یا به چند برنامه صوری اکتفا می کنند، اما شب های علوم انسانی که هر بار بیش از ٣٠٠ نفر در آن حضور پیدا می کنند، از یک ایده کوچک با نازل ترین بودجه شروع شد که حدود پنج میلیون تومان کل هزینه های آن را شامل می شود.


سردبیر مجله عصر اندیشه افزود: در حالی که ما با قرض و منابع شخصی این کار را کلید زدیم، همایش های فرمایشی با بودجه های چند صدمیلیونی برگزار می شود. در ٣ ماه گذشته بیش از ٨٠ همایش در حوزه فرهنگ و علوم انسانی برگزار شده که براساس آمار بخش پژوهشی ما، ٧٠٪‏ آنها ارتباطی با مشکلات فزاینده این عرصه نداشته اند. برخی از آنها هم کارهای فانتزی علمی و بعضی دیگر از همایش ها هم صرفا برای ایجاد گردش مالی برگزار شدند.


سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه نیز در این میزگرد رادیویی گفت: فرهنگسرا با این تفاهم نامه قصد دارد آنچه که در اساس نامه اش آمده را محقق کند. ما موظفیم که با مراکز فعال در عرصه عمومی و جامعه مدنی ارتباط نزدیک با هدف گسترش نظریه های علمی داشته باشیم. تلاشمان این است که با مراکز موثر در عرصه فرهنگ و علوم انسانی ارتباط برقرار کنیم و امضا این تفاهم نامه گام عملی در این راستا است. امیدواریم این تجربه موفق را گسترش دهیم و در آینده برای برگزاری "شب های هنر و اندیشه" با مجله عصر اندیشه تفاهم و همکاری مشترکی داشته باشیم.


«شب های علوم انسانی» همایشی است که از سال گذشته به ابتکار مجله عصر اندیشه با دعوت از متفکران برجسته ایرانی و خارجی ابتدا در خانه اندیشمندان علوم انسانی و سپس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و چهره‌هایی مانند پرفسور پیر دورتیگیه، دکتر کریم مجتهدی، دکتر سیدیحیی یثربی، حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، پرفسور کریستین یحیی بونو، دکتر مهدی گلشنی، استاد علیرضا ذاکری، دکتر کیومرث منشی‌زاده، حجت الاسلام محمدرضا زائری، دکتر منوچهر آشتیانی، دکتر جهانگیر کرمی، پرفسور الکساندر دوگین، حجت الاسلام دکتر داوود مهدوی زادگان و... در آن شرکت کردند و در قالب میزگرد و سخنرانی به ارائه دیدگاههای خود پرداختند. مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا به مدیریت دکتر رضا غلامی نیز از حامیان و برگزارکنندگان شب های علوم انسانی است.


بحران علوم انسانی در غرب، ناکارآمدی علوم انسانی در ایران، گفتگوی متفکران ایران و روس و دفاع از فلسفه از موضوعات ٤ شب علوم انسانی است که در سال ١٣٩٤ برگزار شد و قلم زرین عصر اندیشه نیز به چهره های شاخص فرهنگی و فکری اهداء گشت.


همچنین پنجمین شب علوم انسانی ویژه هنر و اندیشه نیز به زودی با حضور چهره های شاخص فرهنگی و هنری کشور برگزار و جزییات آن اطلاع رسانی خواهد شد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته