خانه جشنوارههای سینمایی در تهران ساخته میشود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مدیر عامل موسسه سینما شهر به مناسبت افتتاحیه زیرساختهای نوین سینمای ایران پیش از ظهر امروز در محل دفتر این موسسه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر ضمن عرض تسلیت به خاطر واقعه تلخ درگذشت داریوش مهرجویی کارگردان نامدار سینمای ایران و همسرش وحیده محمدیفر( فیلمنامهنویس) ایران و محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه عنوان کرد: ۲۲ماه است در این مجموعه توفیق خدمت دارم. خدا را شکر بخش اعظم برنامههای که در ابتدای حضورم اعلام کرده بودم عملیاتی شد و قرار شد این موارد را با شما در میان بگذاریم. در ابتدا باید بگویم که ما نشان (لوگو) جدید برای موسسه طراحی کردیم که کار طراحی آن به عهده هنرمند ارجمند آقای محمد روحالامین بود.
در ادامه این جلسه، پوستر لوگوی جدید موسسه سینما شهر رونمایی شد.
میرزاخانی گفت: موسسه سینما شهر بازوی فنی سازمان سینمایی است و حدود سه دهه است که از تاسیس آن میگذرد. در این مدت این مجموعه از داشتن تارنمای مناسب بیبهره بود که با تلاش همکارانمان این کمبود حل شد و حالا این تارنما به آدرس www.cinemashahr.com قابل دسترس است. در این سامانه ما اطلس سینمایایران را داریم که همه اطلاعات مکانی و مشخصات فنی سینماهای سراسر کشور در آنجا مشخص است. از سوی دیگر فروش سینماهای کشور به روز و شفاف در آنجا هست. اطلاعات سینماداران ولابراتوارها نیز در آنجا فراهم است و تلاش داریم تا بخشهای خبری آن در زمینه عوامل فنی فعال در پیشتولید و پس از تولید سینمای ایران را هم پوشش بدهیم.
وی افزود: بیش از هفتاد و پنج درصد سینماها را به سامانه اینترانت مجهز کردهایم تا مشکلات انتقال فیلمها از لابراتوار به سالن که الان با «هارد» انجام میشود را نداشته باشیم و ان شاالله تأیید توسط شورای صنفی نمایش بلافاصله با بهترین کیفیت ما روز چهارشنبه آیین افتتاحیه مجموعه «شناسا» را داریم. ما در کشور دوسه کمپانی واردکننده سرور سینمایی داشتیم میکنند. سینماداران دغدغههای مختلفی در این حوزه داشتند. از جمله این که باید گزینههای متنوعی باشد که امکان رقابت را فراهم کند. با برنامهریزیهایی که شد چند سرور دیگر هم وارد چرخه اکران شدند.
مدیرعامل موسسه سینما شهر گفت: مسأله دیگری که پیگیری کردیم و به سرانجام رسیده است، اختصاص «سینما کارت» به اقشار مختلف مردم در قالب تدابیر حمایتی اکران سینمای کشور است. در گذشته هم به صورت پراکنده قراردادهای با نهادها سازمانها داشتیم که در شیوه جدید کدهای تخفیف به سازمانها داده میشود.
وی افزود: این مصوبه در شورای عالی سینما تصویب شده است و اگر در دولت تصویب شود ده میلیون خانوار بازنشستگان محترم از این امکان بهرهمند خواهند شد.ارائه اطلاعات آموزش از راه دور به سینماداران و عوامل فنی یکدیگر از برنامههای است که دنبال خواهیم کرد تا هزینههای رفت و آمد متخصصان به سالنهای سینما چه در تهران و چه در شهرستانها کاهش یابد. ارائه قیمتهای جهانی تجهیزات سینمایی تا سینماداران بتوانند مقایسهای در این موضوع داشته باشند. ارائه نمودارهای فروش و تحلیل بازار فروش اصلاح ایرادات سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) تلاش زیادی شده مشکلات این سامانه رفع شود.
وی افزود: برنامه ما در موسسه سینما شهر این است که خانه دائمی جشنوارههای سینمایی را در محل سینما فرهنگ در قالب یک مجموعه مجهز، با امکانات مناسب و تعداد سالنهای زیاد بسازیم.
تلاش ما این است که در مورد مسایل فنی آموزش از راه دور داشته باشیم یعنی شهرهایی که در دوردست هستند و صاحبان سینماهایشان امکان سرزدن به دفاتر پشتیبانی ندارند برای هر کار کوچکی سینما را تعطیل نکنند. یک بخش دیگر ارایه تجهیزات روز سینمای جهان است، خرید تجهیزات سینمایی به واسطه اینکه تحریم هستیم و شرکتهای بزرگ در اینجا فعالیت ندارند قیمتهای چندبرابری دارند لذا ارایه قیمتهای جهانی و ارایه اطلاعات فنی درباره سالنهای در شرف ساخت و توسعه از برنامههای ما است.
وی یادآور شد: سمفا در حال ۹۸ راهاندازی شد. در این بازه ۲۰ ایراد از آن رفع شده، تلاش ما بر این است که حق تهیهکننده از طریق این سامانه واصل شود. بعد از سمفا هم آیتیکت راهاندازی شد. ما حتی به اسنپ هم امکان فروش بلیت سینما را دادهایم با توجه به اینکه تعداد نصبکنندگان این پلتفرمها زیاد است مخاطب خاموش میتواند ترغیب شود و از همین سامانهها بلیت تهیه کند.
میرزاخانی عنوان کرد: ما بحث گیشه سیار را هم داریم که امکان تبلیغات و خرید دارند. الان شما تمامی سانسهای سینماها را میتوانید از طریق آن ببینید، حسن این کار این است که میتوانید از پتانسیل آن در مراکز پر تردد مثل مترو، بازارها و … استفاده کنید و بلیت بخرید. تلاش ما این است که این گیشه در جاهای مختلف قرار بگیرد. بعد از اکران هر فیلمی بخشی از فروش متعلق به سینماداران و بخشی متعلق به تهیهکنندگان بوده اما هر بار این روند مناقشاتی داشته است، در شورای راهبردی ابلاغیه به سینماشهر داده شد تا این مسأله را حل کنیم. ما توانستیم از طریق بانکهای عامل این موضوع را رفع کنیم یعنی به محض خرید هر بلیتی سهم سینمادار و تهیهکننده جدا میشود.
شیوه جدید تبلیغات در سالن های سینما و افزایش پنج برابری درآمد سینماها
مدیر سینماشهر توضیح داد: بحث دیگر ما بحث لابراتوارها هستند، این مراکز مسایل فنی را انجام میدهند و خیلیها آنها را نمیشناسند. طی برنامهریزیای که شد برای تمامی لابراتوارها هزینههای دیسیپی فیلمها تقبل میشود. الان ما بیش از ۷۰۰ پرده سینمایی داریم که در مجموع ۵۰ پرده امکان پخش تبلیغ کالاهای مختلف را دارند. ۹۰ درصد سینماها از این امکان بیبهره هستند، کاری که ما کردیم این بود که امکان نمایش کل تبلیغات را در سامانه نمایشی سینماهای سراسر کشور ایجاد کردیم یعنی وارد مذاکره با برندهای مختلف میشویم و امکان تبلیغات را در تمامی سینماها ایجاد میکنیم، از این موضوع برندها استقبال میکنند. از این منظر سینماها صاحب تبلیغ میشوند و برندهای مختلف قبل از نمایش فیلم تبلیغ میشوند و این روند درآمد سینماها را پنج برابر بالا میبرد. الان ماهانه سینماها ۳۰۰ میلیون عایدی دارند و با این روش درآمد آنها خیلی بالاتر میرود، این موضوع بخش زیادی از هزینه جاری سینماها مثل هزینه پرسنل، آب، برق و… را رفع میکند.
وی درباره میزان فروش سینماها گفت: پنج استان کشور ، ۸۲.۲ فروش و پنج استان، ۲۰ درصد و پنج استان دیگر حدود ۹ درصد میزان فروش را در سال ۱۴۰۱ در اختیار داشتند. سال ۱۴۰۲ نیز، حدود ۷۹.۱ درصد میزان فروش پنج استان نخست اعم از تهران، البرز و خراسان رضوی و ضریب اشغال سینماهای تهران ۱۰ درصد بوده است.
میرزاخانی اظهارداشت: امسال با ۱۸.۲ درصد ضریب اشغال سینماها مواجهیم که نسبت به ۶.۱۸ درصد پارسال رشد قابل توجهی داشتیم.
وی همچنین از راهاندازی سینما در ۵۰ شهر نابرخوردار از این حیث خبر داد و گفت: امسال تا پایان شهریور ۵۰۲ میلیارد تومان مجموع فروش سینماهای کشور بود که اگر سینماها برنامه ریزی کرده و چیدمان خوبی داشته باشند، این خود اسباب حضور مخاطب را فراهم میکند.
مدیرعامل موسسه سینماشهر با بیان اینکه مجموع سینماهای کل کشور ۲۳۰ سینما با ۷۰۰ پرده است و توسعه ۱۵۰ سینما تاکنون انجام شده است. افزود: با هزینه تولید فیلمها بازگشت سرمایه برای صاحبان آثار امکان ناپذیر شده است و بیش از ۸۰ درصد فیلمها زیانده هستند.
میرزاخانی بیان کرد: از روز سهشنبه، نخستین همایش مدیران سینمایی کشور در سینما فرهنگ برگزار میشود. پنج کارگاه آموزشی برای این مدیران در نظر گرفته شده که یکی از اینها در خصوص فضای ابری است.
انتهای پیام/