مخالفت با تبدیل صندوق توسعه صنایع دریایی به بانک
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی جهاندیده درباره عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی اظهار کرد: این صندوق نتوانسته است در راه توسعه صنایع دریایی و بندری موفق باشد. آنچه لازم است اتفاق بیفتد، وارد شدن این صندوق به حوزه وظایفی است که در قانون برای آن مشخص شده تا بتواند در زمینه توسعه صنایع دریایی و بندری موفق عمل کند. لازمه این کار، تبدیل شدن این مؤسسه به یک صندوق بزرگ حمایتی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل شدن صندوق توسعه صنایع دریایی به بانک می تواند راهگشا باشد؟ گفت: تبدیل شدن صندوق به بانک برای فعالان صنایع دریایی و بندری اثرگذار نخواهد بود و اتفاقا اگر صندوق باقی بماند، مؤثرتر است.
به گفته جهاندیده، اگر صندوق باقی بماند، تابع قوانین سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و بندری است اما اگر به بانک تبدیل شود، تابع قوانین بانک مرکزی بوده و کارهایی شبیه یکی از بانکهای فعلی را دنبال خواهد کرد که تاثیری به حال فعالان صنایع دریایی و بندری ندارد.
وی پیشنهاد داد: اگر صندوق توسعه صنایع دریایی در چارچوب همان وظایف و اختیاراتی که قانون و مصوبات هیات مدیره آن در راستای توسعه فعالیتهایش تصویب کرده است و همچنین تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف عمل کند، میتواند نقشی را در حوزه صنایع دریایی ایفا کند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره الحاق این صندوق به صندوق توسعه حمل و نقل تصریح کرد: ما هر قدر حوزهها را در هم ادغام کردهایم، به همان میزان هم از دستیابی به اهداف دور میشویم که تجربه در بخش ادغامهای گوناگون در دولت قبل هم همین مسأله را تأیید میکند بنابراین چنین ادغامهایی مشکلی از حوزه حمل و نقل حل نمیکند.
جهاندیده درباره اعطای وام از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به خریداران شناورهای مسافری و میزان موفقیت این طرح در طول سالهای اجرای آن، خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ طرح استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر برای توسعه صنایع دریایی و بندری آغاز شده است. استفاده از این وجوه جزء موفقترین سیستمهای حمایت مالی دولتی از بخش خصوصی در کشور است.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: اکنون ۴ هزار صندلی ایمن و استاندارد در بنادر مسافری کشور از طریق تعاونیهای مسافری، اشخاص حقیقی و حقوقی فعالند که بسیار هم موفق بودهاند. در ۳ سال اخیر به علت نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی، هیچ گونه سانحه دریایی نداشتهایم. ضمن اینکه همه خرید شناورها از شناورسازان داخلی انجام میگیرد و سازمان بنادر و دریانوردی موظف به حمایت از بخش تولید و کشتیسازی نیست اما با استفاده از وجوه اداره شده این سازمان، تسهیلاتی به خریداران از کارخانههای داخلی تولید شناور داده شده است.
انتهای پیام/