دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

اتصال به زنجیره ارزش جهانی با نوآوری و رشد دانش‌بنیان‌ها

اتصال به زنجیره ارزش جهانی با نوآوری و رشد دانش‌بنیان‌ها
نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اظهار کرد: دسترسی و اتصال به زنجیره ارزش جهانی لازمه نوآوری و رشد دانش‌بنیان‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله معدن است.
کد خبر : 873114

سجاد غرقی در مورد نقش بازارسازی دولت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و عملکردی که دولت چین برای بازارسازی و بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان دارد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: اقتصاد چین را نمی‌توان با اقتصاد بسته ایران مقایسه کرد. چین اقتصادی آزاد و وصل به بازار جهانی دارد و سیاست‌های خود را نیز در این راستا تنظیم می‌کند و هرجا نیز برخلاف آن عمل کرده زیان دیده است؛ بنابراین حمایت دولت چین از دانش‌بنیان‌ها در این کشور را نمی‌توان با وضعیتی که ما در اقتصاد داریم مقایسه کنیم.

با تشویق و معافیت صرف نمی‌توان به توسعه دانش‌بنیان‌ها کمک کرد

نائب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: اینکه دانش‌بنیان‌ها را تشویق به توسعه کنیم و به جوانان وام بدهیم و معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیریم، بی‌آنکه وصل به زنجیره جهانی شویم، کاری از پیش نخواهیم برد و منجر به رشد و توسعه دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران نخواهد شد.

وی ادامه داد:‌ پروژه‌های معادن ایران سال‌هاست برپایه استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه هوشمندسازی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج، تعریف و کماکان در حال اجراست. هرچند امروزه در استفاده از هوش مصنوعی در بخش معدن و صنایع معدنی، فاصله‌ای را با کشورهای پیشرو جهان شاهدیم که شرکت‌های نوظهور در تلاشند این فاصله را به حداقل برسانند؛ اما هنوزبخش معدن کشور از هدفگذاری های دانش‌بنیانی جا مانده است.

حذف نگاه دستوری به بازار لازمه رشد دانش‌بنیان‌هاست

معادن

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: نگاه دستوری به بازار باید از اقتصاد ایران برداشته شود تا در این شرایط دانش‌بنیان‌ها هم رشد کنند. بازار منطق خود را دارد و ارائه مشوق و مواردی که تاکنون مطرح شده بحث‌های حاشیه‌ای است که منجر به رشد و توسعه دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد نخواهد شد.

غرقی تأکید کرد:‌نگاه مبتنی بر بازار و کنارگذاشتن اقتصاد دستوری در کنار وصل‌شدن به زنجیره اقتصاد جهانی از موضوعاتی است که به رشد و توسعه دانش‌بنیان‌ها در کشور کمک خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره چرایی نقش پائین دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن و بهره‌وری پایین در این بخش، اظهار کرد: رانه اصلی برای نوآوری و حضور مجموعه‌هایی که در اقتصاد نوآوری رشد می‌کنند بازار و دسترسی به بازار و بودن در زنجیره‌های ارزش جهانی است.

این مسئول عنوان کرد: محصولات و ابزار تولید در یک شرایط بسته و خلاء رشد نمی‌کنند و این دو عامل از عوامل پیشینی هستند و چندان نمی‌توان به بنگاه‌ها برای این دو عامل رجوع کرد.

تشریح ریشه‌های توسعه تکنولوژی در کشور

وی افزود: اگر اقتصاد ما دسترسی به زنجیره‌های ارزش جهانی داشته و در انزوا نباشد و پس از آن نگاه ما در تولید به بازار بوده و رانه اصلی بازار در نظر گرفته شود، این عوامل محرک نوآوری شده و زمینه‌ساز توسعه تکنولوژی خواهند شد؛ بنابراین فقط با توصیه و مشوق و بخشنامه زور بازار و اتصال به زنجیره‌های جهانی فراهم نخواهد شد.

غرقی عنوان کرد: بخش‌های مختلف اقتصادی برای توسعه نیازمند آن هستند که رقابت‌پذیر باشند و برای رقابت‌پذیر بودن نیاز به راه‌حل‌های جدید است. ازجمله این راه‌حل‌ها، بالابردن راندمان از طریق بهره‌وری، بهینه‌کردن فرآیند‌های تولید، مدیریت صحیح و دسترسی به تکنولوژی‌های به روز است؛ اما وقتی منطق بازار نباشد و قیمت‌گذاری دستوری بر مبنای ترجیحات سیاستی اعمال شود، طبیعی است که روند‌های بازار و برنامه‌ریزی بلندمدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

عدم اتصال به بازار در شرایط قرارنگرفتن در زنجیره تأمین جهانی

معادن

وی ادامه داد:‌ وقتی تولیدکنندگان در زنجیره تامین جهانی نباشند به معنای آن است که در بازار نیستند. به این معنا که دسترسی به اطلاع و گردش دانش وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر این دسترسی‌ها گران خواهد بود و بخواهند دانش یا تکنولوژی را در اختیار داشته باشند، این تکنولوژی‌ها توسط صاحبان تکنولوژی به راحتی در اختیار قرار نمی‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ ارانه اصلی اتصال به بازار جهانی هم در بخش تکنولوژی و هم بازار وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته