دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

گلایه خوانندگان خاطره‌ساز از انحصارطلبی در فضای موسیقی

گلایه خوانندگان خاطره‌ساز از انحصارطلبی در فضای موسیقی
نشست خبری گروه موسیقی خاطره‌ساز‌ها با حضور خوانندگان پاپ دهه هفتاد و هشتاد در تالار وحدت در حالی برگزار شد که از انحصارطلبی در فضای موسیقی کشور گلایه کردند.
کد خبر : 873081

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهره سعیدی ـ نشست خبری گروه موسیقی خاطره‌ساز‌ها با حضور قاسم افشار، حمید غلامعلی، چنگیز حبیبیان و مهدی مقدم،‌ خوانندگان این کنسرت و سجاد عزیزی آرام، شاعر و تهیه کننده این کار ساعتی پیش بیست و‌دوم مهر ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست، سجاد عزیزی آرام، شاعر و تهیه‌کننده کنسرت خاطره‌ساز‌ها در صحبت‌هایی گفت: طرح این کنسرت سه یا چهار سال پیش به عنوان یک پروپوزال برای جامعه امروز ریخته شد. به چند شرکت موسیقی هم مراجعه کردم آن زمان موسسه زمستان هنوز مجوز کنسرت نگرفته بود، اما این طرح با عنوان الزام جامعه موسیقی مطرح شد.

وی در ادامه افزود: نخستین چالش ما هزینه‌های اجرا بود. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که خوانندگان محصولات فروشگاهی شدند یعنی باید بتوانید ظاهر محصولتان را درست ارائه کنید، بسیاری محصولات ما تبدیل به کالا‌های فروشی شدند. این سال‌ها شاهد بروز و افول افرادی بودیم که یک زمان پرسرصدا و بعد افول کردند و همین‌ها گوش و ذهن جامعه را نسبت به موسیقی تحت تأثیر منفی قرار دادند. بیست سال است که انجمن ادبی زمستان را راه انداختم، فعالیت‌هایی از جنس هنر داشتم و امروز معتقدم که وسط فست فودهای موسیقی، مغازه‌ای باز کنیم تا غذای روح و روان جامعه تأمین شود.

عزیزی آرام با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه ما شعر است و نمی‌توان آن را فدا کرد، گفت: من امروز بر خود واجب می‌دانم که اگر کنسرتی می‌گذارم پر محتوا باشد ، با اینکه خیلی تهیه کننده‌ها دست رد به سینه ما زدند اما مرکز موسیقی دغدغه ما را پیدا کرد و سالن در اختیارمان قرارداد. امیدوارم این حرکت در تهران و دیگر شهرها در قالب تور ادامه پیدا کند چرا که نخستین اولویت ما نه مسئله مالی بلکه هدف فرهنگی بود. حتی تلاش داریم دیگر خواننده‌های خاطره ساز را نیز به این جمع اضافه کنیم و با برخی نیز وارد مذاکره شدیم. همه می‌دانند که نگه داشتن حتی دو خواننده روی استیج همزمان کار ساده‌ای نیست اما ما ریسک کرده و پرقدرت چهار خواننده را برای این اجرا در نظر گرفتیم.

وی تأکید کرد که وقتی گردش مالی در موسیقی اولویت شود، قطعاً هنر با اصالت کنار می‌رود.

افشار: مردم هنوز موسیقی سالم را دوست دارند؛ سکوت خبری‌مان را می‌شکنیم

سپس چنگیز حبیبان نیز عنوان کرد که هر چقدر هم که خوب کار کنند اگر بازتاب رسانه‌ای نداشته باشد، بی اثر است، توضیح داد: امیدوارم بعد سال‌ها دوری از فضای کنسرت با قدرت به صحنه برگردیم.

قاسم افشار نیز با ابراز خوشحالی ازاینکه بعد سال‌ها سکوت خبری این اتفاق رقم خورده و سکوت شکسته شده است، گفت: اجرای کنسرت در تهران با حجم حواشی ، بلیت فروشی‌ها و پشتوانه خیلی کار دشواری شده است، هیچ پلی بکی در کار ما نیست،‌منتها زمان محدود است و امیدواریم در کنارهم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

حمید غلامعلی نیز با بیان اینکه ایمان به این حرکت دارد، گفت: ما نیاز به پشتوانه داشتیم تا بتوانیم مسیر را ادامه دهیم.

مهدی مقدم نیز با اشاره با اینکه از نظر کسوت و سن از همه کوچکتر است، گفت: اتفاقی که قرا راست در این کنسرت رقم بخورد، یک نوستالژی شاد قدیمی است ، خیلی از بزرگان موسیقی که مدعی هستند در زمینه موسیقی فرهنگ سازی دارند، باید پای کار بیایند، ما باید تلاش کنیم جوان و نوجوان امروزمان را از فضای منفی دور کنیم اما در همین قدم اول انتظار نداریم که همه از کار ما استقبال کنند. منتها این اتفاق منشأ یک رویداد بزرگ خواهد بود و اگر قطع بشود باز هم ما خاطره سازی کرده‌ایم.

سپس چراغلی در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: امروزه مردم به سمت سرگرمی‌های پاپ با تیم‌های رسانه‌ای زرد رفته‌اند، ما دنبال تیم واقعی رسانه‌ای سبز هستیم بدون چشمداشت تا موسیقی اصیل را به گوش مردم برسانیم.  مارکتینگ نیاز به اصحاب رسانه جدی نداریم،‌حمایت از فرهنگ رسانه سبز می‌طلبد.

سپس مهدی مقدم نیز دراین باره گفت: یک دوره‌ای کوچک بودم به مادرم خرده می‌گفتم که چه موزیکی گوش می‌کند اما حال من طرفدار همان موزیک شدم، حرفم این است که بهرحال موسیقی خوب منتقل می‌شود، ما هم نباید بین موسیقی‌ها مقایسه کنیم و فشار بیاوریم به جامعه اما بهرحال اگر پدر و مادرها بیست آهنگ مورد علاقه بچه‌ها را در خانه گوش می‌دهند، یک آهنگ هم مورد علاقه خود گوش دهند که به گوش بچه‌ها بخورد ، همین کار خود را انجام می‌دهد و در درازمدت اثرگذار است.

حمید غلامعلی نیز عنوان کرد: وضعیت امروز موسیقی نتیجه سال‌های گذشته است راه درازی داریم تا بتوانیم با صبر و مقاومت درست پیش برویم.

حبیبیان نیز گفت: نسل امروز هوشمند است و به جا می‌داند کجا چه موسیقی گوش کند، من به عنوان تولید کننده با خیلی از این جوان‌ها ارتباط داشتم که می‌خواهند خواننده شوند، این‌ها الگویشان قطعا هنرمندان قبلی است ما این‌ها را نباید رها کنیم. مخاطبی که تصمیم گیرنده خانواده است، بهتر است که به کنسرت مورد علاقه بچه‌ها برود، اما موسیقی خوب هم برایشان پخش کنند، اما نباید الزامی باشد.

سپس چنگیز حبیبیان با بیان اینکه از۱۷ میلیون و پانصد هزار دهه شصتی خاطره سازانشان بودند، تعداد زیادی کاست‌ها و سی دی‌های این هنرمندان را می‌خریدند، گفت: ما توقع نداریم الان نسل جدید کار ما را ببیند، اما بهرحال همه این‌ها کمک می‌کند که دیده شویم.

قاسم افشار نیز توضیح داد: تولید این کار به من ثابت کرد که بازتاب کار ما ثابت است، مردم هنوز موسیقی سالم را دوست دارند، بضاعت ما هم کم است اما فکر می‌کنم این کار اگر حمایت شود هم از سوی مردم و هم مسئولان اثرگذار خواهد بود.

عزیزی آرام درباره بودجه کار نیز گفت: بودجه ما در حد پخش اثر در سایت‌های داخلی بود، ما برای خارج از کشور سرمایه‌ای نگذاشتیم. من یک دوره جزو خواننده‌های پرتیتراژ سیما بودم، دستمزد هم برای آن می‌گرفتم، الان شرایط طور دیگری است و تیتراژ‌ها به جز محسن چاووشی که سبک خاص خود را دارد، بقیه دست یک عده خاص است . ما الان پیج‌هایی داریم که به دلال پول برای پخش آثار داخلی‌ها می‌گیرند من اصلا اینطور خوانندگی نمی‌کنم و آخرین تیتراژی که خواندم کار خسته دلال و موسیقی ناصر چشم آذر بود.

در نهایت نیز عزیزی آرام درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود، گفت: هفده قطعه آماده شده که در دو پارت توسط هنرمندان اجرا می‌شود و یک قطعه جدید که تنها صداست که می‌ماند توسط دکتر چراغعلی ساخته شده و به رهبری ارکستر علی با سازهای درامز، پرکاشن، ویولون، پیانو، فلوت، گیتار، گیتار الکتریک به اجرا در خواهد آمد.

 لازم به یادآوری است، تالار وحدت ۲۵ و ۲۶ مهر ساعت ۲۱:۳۰ میزبان این چهار خواننده قدیمی پاپ کشورمان خواهد بود. قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم به عنوان خوانندگانی که پیشرو در آغاز موسیقی پاپ پس از انقلاب در کشور بودند در ۲ شب موسیقی‌های خاطره‌انگیز خود را برای علاقه مندان اجرا می کنند. علی فرهنگی رهبر ارکستر و محمدرضا چراغعلی سرپرست این گروه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته