دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجلیل جشنواره توکیو از فیلمساز مطرح چینی

تجلیل جشنواره توکیو از فیلمساز مطرح چینی
جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۳ با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری، در روز افتتاحیه از ژانگ ییمو، فیلمساز شناخته شده چینی تجلیل می‌کند.
کد خبر : 872589

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ژانگ ییمو، کارگردان شناخته شده چینی، جایزه «یک عمر دستاورد هنری» جشنواره فیلم توکیو در سال ۲۰۲۳ را دریافت می‌کند.

این جشنواره از ۲۳ اکتبر تا ۱ نوامبر (۱ تا ۱۰ آبان) برگزار می‌شود. طبق اعلام برگزارکنندگان ییمو در مراسم افتتاحیه جشنواره در ۲۳ اکتبر این جایزه را دریافت خواهد کرد.

این فیلمساز چینی پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی فیلم پکن در سال ۱۹۸۲، با فیلم «سیرک قرمز» (۱۹۸۷) برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد. از آن زمان به بعد، او در طیف گسترده‌ای از ژانر‌های سینمایی از جمله «داستان کیو جو» (۱۹۹۲)، «زنده ماندن» (۱۹۹۴)، «راه خانه» (۱۹۹۹)، «دیوار بزرگ» (۲۰۱۶) و «راهپیمایان صخره» (۲۰۲۱) کار کرده است.

آخرین اثر ییمو با عنوان «رودخانه سرخ» (Full River Red)، در سال جاری در طول سال نو چینی اکران شد و در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم چینی سال ۲۰۲۳ در این کشور محسوب می‌شود. این فیلم همچنین برای حضور در بخش گالا سلکشن جشنواره فیلم توکیو در سال جاری انتخاب شده است.

ییمو در رابطه با دریافت جایزه جشنواره توکیو گفت: من بسیار مفتخرم که جایزه دستاورد هنری را دریافت می‌کنم. سینما می‌تواند به عنوان پلی برای برقراری ارتباط بین مردم از سراسر جهان و ترویج تبادل و تفاهم متقابل فراتر از قومیت و فرهنگ عمل کند.

وی افزود: یک چیزی را هنوز یادم می‌آید. زمانی که آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۹۰ جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد، من هنوز به عنوان یک فیلمساز تازه کار در سالن بودم. کلمات او در سخنرانی، «من هنوز ماهیت سینما را درک نکرده‌ام»، هنوز در ذهن من تازه است. من می‌خواهم از جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو به خاطر اعطای این جایزه به من تشکر کنم. همچنین می‌خواهم از همه برای تشویق و حمایتشان تشکر کنم. با در نظر گرفتن این به عنوان یک نقطه شروع، تلاش‌های خود را برای درک ماهیت سینما و ساختن فیلم‌های بزرگ ادامه خواهم داد.

ژانگ ییمو تاکنون ۲۵ فیلم بلند کارگردانی کرده که «جو دوو» (۱۹۹۰)، «فانوس قرمز را برافراز» (۱۹۹۱) و «قهرمان» (۲۰۰۳) نامزد اسکار در رده بهترین فیلم بین‌المللی شدند. «قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» (۲۰۰۴) به ترتیب با ۱۴۷ میلیون دلار و ۸۳ میلیون دلار از پرفروش‌ترین فیلم‌های وی هستند.

برخی از دیگر آثار مهم ژانگ عبارتند از «ذرت سرخ» محصول ۱۹۸۷ برنده خرس طلای برلیناله، «داستان کیو جو» ۱۹۹۲ برنده شیر طلایی جشنواره ونیز، «برای زندگی» ۱۹۹۴ برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن، «نه یکی کمتر» محصول ۱۹۹۹ برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز. «گل‌های جنگ»، «دیوار بزرگ»، «یک لحظه» و «تک تیراندازها» از فیلم‌های متاخرتر وی هستند.

ژانگ مراسم افتتاحیه خیره کننده المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن را هم برگزار کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته