دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدی مطرح کرد؛

نزدیکی پژوهشگاه‌ها به صنعت در پاسخگویی به مسائل جامعه

نزدیکی پژوهشگاه‌ها به صنعت در پاسخگویی به مسائل جامعه
رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: پژوهشگاه‌ها در نظام آموزش عالی در ارتباط با مسائل جامعه و پاسخگویی به نیاز جامعه قطعا بسیار به صنعت نزدیک هستند.
کد خبر : 872175

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد محمدی رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نشست مشترک حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای پژوهشگاه های وزارت علوم با موضوع «ماموریت‌ها و وظایف پژوهشگاه‌ها در جامعه و نظام آموزش عالی کشور و نحوه ارتقای آن» امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، گفت: پژوهشگاه‌ها در نظام آموزش عالی در ارتباط با مسائل جامعه و پاسخگویی به نیاز جامعه قطعا بسیار به صنعت نزدیک هستند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار تخصصی خودشان می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار کرد: در یک سال و نیم اخیر به سراغ صنایع رفتیم تا از نیازهای آنها باخبر شویم و بدانیم برای تولید چه چیزی نیاز دارند. به عنوان مثال به سراغ مراکز ناباروری رفتیم که یک موضوع ملی است. همچنین در این راستا به سراغ وزارت جهاد کشاورزی رفتیم و از آنها خواستیم پروژه‌های ملی‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویند تا برای پاسخگویی بتوانیم به آنها کمک کنیم که این موارد باعث شد قراردادهایی با این موسسات منعقد کنیم که منجر به تفاهم‌نامه شد.

وی افزود: ما به عنوان یک پژوهشگاه به پروژه‌های ملی کمک می‌کنیم تا پروژه‌های ریز و کوچک به پروژه‌های ملی تبدیل شوند.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت شناسایی نیاز صنعت و کشور بروند و تفاهم‌نامه داشته باشند تا این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود و برای رشته‌های جامع علمی کشور دو رویکرد در آموزش عالی تعریف شده است که عرضه محوری و تقاضا محوری است.

محمدی افزود: ژن درمانی و سلول درمانی جزء حوزه‌هایی است که دنیا در آن رقابت می‌کند تا بتواند به قله برسد و ما هم این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اولویت قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه‌ها این ظرفیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند تا از دانشگاه‌ها به نیاز جامعه نزدیک‌تر شوند. پژوهشگاه‌ها باید بتوانند به عنوان بازوان مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصویب قوانین نقش ایفا کنند و قطعا این آمادگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند چون در کف میدان صنعت هستند و این موضوع در یک سال و نیم اخیر نهادینه شده است. علاقه‌مندیم اعضای هیئت علمی در صنعت و خدمات در جامعه به صورت حداکثری ورود کنند که این موضوع ۲۷ تا ۲۸ درصد در صنعت است که باید به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصریح کرد: مراکز پژوهشگاه‌ها و آموزش عالی باید به مرکز تربیتی افرادی تبدیل شوند که فناور و کارآفرین هستند.

محمدی افزود: ما برای حل مسائل ملی باید از ظرفیت بخش دانش‌بنیان، اعضای هیئت علمی و دیگر نخبگانی که در صنعت هستند و ظرفیت حوزه‌های علمیه کمک بگیریم. در یک سال و نیم اخیر چند اقدام شروع کردیم که از جمله آنها تغییر فرهنگ مسئله‌محوری بود که مورد اقبال قرار گرفت، سراغ صنعت رفتیم و به آنها گفتیم تا نیازهایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ما در میان بگذارند و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پژوهشگاه دعوت کردیم.

وی اضافه کرد: حضور صنعت در پژوهشگاه باعث می‌شود اعضای هیئت علمی و شرکت‌های دانش بنیان تلفیق شوند و بتوانند پروژه‌های مشترک با یکدیگر تعریف کنند که از ایده تا بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینند.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصریح کرد: تلاش کردیم برخی ظرفیت‌های خفته‌ای که در پژوهشگاه وجود دارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به محصول تبدیل کنیم و برای اولین بار در کشور موفق شدیم کیت‌های تشخیصی دامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته