دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1402 - 16:17

جبرانِ روز بد کشتی آزاد با ۱۵ برد روز دوم؛ طلای قابل پیش‌بینی ستاره‌ها و ۵ فینال از ۶ دیدار پایانی برای ایرانی‌ها

جبرانِ روز بد کشتی آزاد با ۱۵ برد روز دوم؛ طلای قابل پیش‌بینی ستاره‌ها و ۵ فینال از ۶ دیدار پایانی برای ایرانی‌ها
اتحادیه جهانی کشتی پیش از آغاز رقابت‌های چهار وزن دوم بازی‌های آسیایی، حسن یزدانی، اخمد تاج‌الدینوف و امیرحسین زارع را ستاره‌های حاضر در هانگژو دانست که هر سه آن‌ها مدال طلای سه وزن بالا را از آن خود کردند.
کد خبر : 871945

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پرونده رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی برای تیم ملی ایران با سه طلا و دو نقره بسته شد. در مجموع ۶ وزن المپیکی، ایران در ۵ وزن فینالیست داشت که سه‌تای آن به سود نمایندگان کشورمان تمام شد و دوتایش را کشتی‌گیران مغولی و بحرینی بردند.

بعد از حذف ابراهیم خواری و ناکامی رحمان عموزاد در کسب نشان طلا در روز اول، روز دوم با فینالیست شدن هر چهار نماینده ایران همراه بود که یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع طلایی شدند و همانطور که قابل پیش‌بینی بود، اخمد تاج‌الدینوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ملی بحرین با شکست مجتبی گلیج طلای ۹۷ کیلوگرم را از آن خود کرد.

تیم ملی آزاد در روز دوم بازی‌های آسیایی صاحب ۱۵ برد و تنها یک باخت شد که این عملکرد بسیار خوبی برای نمایندگان ایران بود.

*امامی خسته، ناکامی بلگراد را با طلای هانگژو جبران کرد

یونس امامی یکی از مدعیان وزن ۷۴ کیلوگرم در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد محسوب می‌شد، اما مغلوبِ زائوربک سیداکوف آماده شد و به گروه بازنده‌ها رفت. ابتدا کنچادزه گرجستانی را مقتدرانه برد، اما در ادامه مغلوب تسابولوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ملی صربستان شد تا بدون کسب مدال و سهمیه المپیک، به کار خود در صربستان خاتمه دهد.

او در ادامه به عنوان نماینده ۷۴ کیلوگرم ایران در بازی‌های آسیایی روی تشک رفت و باوجود خستگی زیادی که از چهار دو مبارزه سنگین در بلگراد و همچنین کاهش وزن، به دوش داشت، همه حریفانش را برد و قهرمان بازی‌های آسیایی شد.

امامی که دو مدال برنز جهان در اوزان ۷۰ و ۷۴ کیلوگرم را در کارنامه دارد، برای کسب نشان المپیک، راه سختی در پیش خواهد داشت. او ابتدا باید سهمیه المپیک بگیرد و پس از آن به فکر مصاف با مدعیان پرتعداد ۷۴ کیلوگرم از جمله زائوربک سیداکوف روس، کایل دِیک آمریکایی، ختیگ تسابولوف صربستانی و... باشد.

*پادشاه بی‌رقیب در آسیا، با ۴۰ امتیاز طلایی شد

حسن یزدانی هرچند در بلگراد، برای پنجمین بار مغلوب دیوید تیلور شد، اما همچنان در آسیا رقیب ندارد و همه را یک‌طرفه شکست می‌دهد. او در ۸۶ کیلوگرم جهان، فقط یک رقیب دارد که حریف آمریکایی است و یک بار در سال ۲۰۲۱ موفق به شکست تیلور شده است.

حسن یزدانی که با نقره جهانی ۲۰۲۳، سهمیه المپیک را گرفت، در بازی‌های آسیایی درحالیکه همچنان کتفش را بسته بود و مشخصا هنوز از این ناحیه احساس درد می‌کند، بدون آنکه امتیازی از دست بدهد، چهار مبارزه را با امتیاز عالی ۱۰-صفر پشت سر گذاشت و قهرمان بازی‌های آسیایی شد.

یزدانی قطعا همچنان می‌تواند برای کشتی ایران مدال بگیرد.

*دومین شکست گلیج به شگفتی‌ساز جهان

مجتبی گلیج که چند ماه قبل در قزاقستان در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا ۱۳-۸ به اخمد تاج‌الدینوف باخته بود، فینال بازی‌های آسیایی را هم ۶-یک به همین کشتی‌گیر روسی‌الاصل باخت.

تاج‌الدینوف در جهانی بلگراد نیز زمینه‌ساز حذف گلیج از دور رقابت‌ها شده بود. گلیج بعد از کسب نشان برنز مسابقات قهرمانی آسیا در فروردین ماه امسال، با عبور از امیرعلی آذرپیرا در فینال جام تختی، نماینده ۹۷ کیلوگرم کشورمان در مسابقات جهانی شد که آنجا کشتی برده مقابل عبدالرشید سعدالله‌یف را در ثانیه‌های پایانی با شکست عوض کرد.

او باتوجه به آسیب‌دیدگی کامران قاسم‌پور و عدم کسب آمادگی ایده‎‌آل، در این وزن به بازی‌های آسیایی هم اعزام شد و مدال نقره گرفت.

تاج‌الدینوف با کسب سه نشان طلای قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی، که همراه با تحمیل شکست سنگین به ستاره‌های این وزن از جمله کایل اسنایدر آمریکایی و عبدالرشید سعدالله‌یف روس بود، مدعی جدید کسب نشان طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

*شاید مصافِ بزرگ برای زارع در المپیک اتفاق بیافتد

امیرحسین زارع طلای جهانی خود را در بازی‌های آسیایی هم تکرار کرد. او همانطور که با غلبه بر نامداران سنگین‌وزن جهان، در بلگراد قهرمان شد، در فینال بازی‌های آسیایی هم مونختور کشتی‌گیر مدعی مغولی را برد و به عنوان قهرمانی رسید.

زارع حالا همه مدعیان سنگین‌وزن جهان را برده و خود را برای المپیک آماده می‌کند، جایی که شاید مصاف او و گیبل استیوسون سرانجام اتفاق بیافتد.

البته این کشتی‌گیر مدعی آملی، ابتدا برای رسیدن به دوبنده تیم ملی باید از سد رقبای داخلی‌اش از جمله امیررضا معصومی عبور کند و پس از آن به فکر طلایی کردن برنز المپیک قبلی‌اش در پاریس باشد.

به این ترتیب کار تیم ملی آزاد ایران که در بلگراد نایب قهرمان جهان شده بود، با سه طلا و دو نقره در هانگژو به پایان رسید که کارنامه خوبی برای این تیم در بازی‌های آسیایی بود.

رده‌بندی نهایی ۶ وزن بازی‌های آسیایی به این شرح است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- توشیهیرو هاسگاوا (ژاپن) ۲- چونگ سون هان (کره شمالی) ۳- امان (هند) و ناسانبویان نارمانداخ (مغولستان) ... ۷- ابراهیم خواری (ایران)

۶۵ کیلوگرم: ۱- تومور اوچیر تولگا (مغولستان) ۲- رحمان عموزاد (ایران) ۳- کیم جین کوانگ (کره شمالی) و کایکی یاماگوچی (ژاپن)

۷۴ کیلوگرم: ۱- یونس امامی (ایران) ۲- کایرین کینوشیتا (ژاپن) ۳- اوروزبک توکتومابتوف (قرقیزستان) و بکزاد عبدالرحمن اف (ازبکستان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- حسن یزدانی (ایران) ۲- دیپاک پونیا (هند) ۳- دولتمیرات اورازگیلیوف (ترکمنستان) و جاورایل شاپیف (ازبکستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- اخمد تاج‌الدینوف (بحرین) ۲- مجتبی گلیج (ایران) ۳- هابیلا آووسایمان (چین) و گانخویاگ گانباتار (مغولستان)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- امیرحسین زارع (ایران) ۲- لخاگواگرل مونختور (مغولستان) ۳- آیال لازاریف (قرقیزستان) و بوهیردون (چین)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته