دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص  سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟
ژوزه مورینیو سال‌ها در سطح اول فوتبال جهان مربیگری کرده و با تیم‌های بزرگی به افتخارات متعددی دست یافته تا «آقای خاص» شده، اما همین چهره کاملا مجرب نیز در نقش سرمربی رم از درک یکی از بازیکنانش، ناتوان نشان می‌دهد. 
کد خبر : 871572

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۲ هفته قبل فصل جدید رقابت‌های لیگ اروپا همانند پیکار‌های لیگ قهرمانان و کنفرانس در قاره سبز آغازشد. در مسابقه ایی از لیگ اروپا، لیورپول نماینده پرافتخار فوتبال انگلیس، در مصاف خارج از خانه با لاسک حضور یافت. 

قرمز‌های مرسی ساید برابر حریف گمنام اتریشی سختی زیادی کشیدند تا ۳ بر یک برنده شدند. چون وقتی داور بازی سوت پایان نیمه اول در شهر لینتس را به صدا درآورد، آن‌ها یک بر صفر از میزبان عقب بودند. این نتیجه باعث ناراحتی فراوان «یورگن کلوپ»، سرمربی آلمانی تیم شده بود. اگر چه وقتی با تغییر تاکتیک و رفع اشتباهات، شاگردانش کامبک زده و در نیمه دوم، نتیجه را کاملا تغییرداده و برنده شدند، مثل همیشه لبخند به روی چهره‌اش بازگشت اما در همین پیکارها، «ژوزه مورینیو»، همکار معروف پرتغالی کلوپ، به عنوان سرمربی آ اس رم با وجود برد تیمش مقابل «شریف تیراسول» کامش شیرین نشد. تا جایی که با چهره‌ای گرفته مقابل نمایندگان رسانه‌ها حضوریافت.

چرایی ناراحتی مورینیو

این نکته که چرا مورینیو با وجود رسیدن به برد، قیافه ایی ناراحت داشت، برای خبرنگاران سوال بر انگیزبود. همه می‌دانستند مربی نامدار پرتغالی در تمام سال‌های که مربیگری بنفیکا، پورتو، اینترمیلان، رئال مادرید، چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام هاتسپر را برعهده داشته، حتی به خاطر برد‌های کم اهمیت، نیز قیافه‌ای شاد به خود گرفته بود.

او در مورد این همه ناراحتی چیزی نگفت، اما بعد نزدیکانش عنوان کردند تاسف بسیارش، فقط و فقط به وضعیت یکی از شاگردانش ربط داشته؛ این که «رناتو سانچز» هافبک هموطنش خیلی زود مجبور به ترک بازی شده است. این بازیکن نام آشنا در دقیقه ۲۸ بازی آسیب دید و دست مربیش را بست. به همین خاطر مورینیو به اجبار «لیاندرو پارادس» را به میدان فرستاد. سانچز که حالا ۲۶ ساله شده، اوایل تابستان امسال به صورت قرضی از پاری سن ژرمن به خدمت گرفته شد تا کمک حال تیم قدیمی ایتالیایی‌ها در رقابت‌های سری آ و همچنین لیگ اروپا باشد اما با مصدومیتش در همین بازی ابتدایی در لیگ اروپا، مربیش را سخت به شک و تردید انداخت.

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

البته مورینیو در اولین بازی تیمش در سری آ امسال در نیم ساعت پایانی بازی با سالرنیتانا، شاگردش را به میدان فرستاده بود. با این همه در همان حضور محدود نیز «رناتو» دچار مصدومیت سطحی عضلانی شده بود. پس مدتی استراحت کرد و دست به ریکاوری زد تا شرایط حضور در بازی را پیداکند. وقتی مشکل مصدومیتش حل شد، در برد ۷ بر صفر مقابل امپولی به میدان رفت. حتی برای اولین مرتبه از ابتدا در ترکیب قرارگرفت و زننده گل دوم در دقیقه ۲۰ بود. با این حال مربیش برای این که فشار زیادی بعد از دوره ریکاوری وارد نشود، او را در آغاز نیمه دوم تعویض کرد تا برای بازی در لیگ اروپا خیالش راحت باشد اما این انتظار بیهوده‌ای بود چرا که همانگونه که گفته شد برابر حریفش، مربی رم خیلی زود مجبور به خارج کردن هافبک مصدومش شد.

درد دل مورینیو

آقای خاص در پایان آن مسابقه حرفی نزد. دو روز بعد از آن رویارویی در مصاحبه با اسکای، به صورت جسته و گریخته سخن گفت اما وقتی یک هفته از آن بازی سپری شد، در گفتگو با روزنامه ورزشی رکورد، حرف دلش را زد. او عنوان کرد در تمام سال‌های که مربیگری کرده، از نظر ضعف آسیب پذیری بازیکن، شاگردی مثل سانچز نداشته است. مورینیو گفت:واقعا تعجب می‌کنم. سال هاست که به عنوان مربی فعالیت می‌کنم و شاگردان بسیار زیادی هم داشته ام. بازیکنانی که گاه و بیگاه هم مصدوم می‌شدند و به هرحال مقابل صدمه دیدگی ها، مقاوم بودند. اما رناتو با همه آن‌ها فرق می‌کند. در مورد او نمی‌توانم چیزی بگویم، چون از این جنبه واقعا بازیکنی عجیب و خاص است.

وی افزود: البته این چیزی که از او مشاهده می‌کنیم، مربوط به حالا نیست. به گذشته هم که رجوع می‌کنیم، وضعیت مشابهی می‌بینیم. وقتی بازیکن بایرن مونیخ بود، همین شرایط را داشت. در پاری‌سن‌ژرمن هم همینطور بود. واقعا نمی‌دانم در این زمینه چه چیزی باید گفت. چون نمی‌توانیم درک کنیم مشکلش چیست. متوجه نمی‌شویم چرا در هر بازی، صدمه می‌بیند و خیلی زود مجبور می‌شویم او را از زمین بیرون بیاوریم.

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

نظر متفاوت مورینیو

مربی پرافتخار و سرد و گرم چشیده روزگار فوتبال در حالی اینگونه در مورد رناتو نظر می‌دهد که همین چند هفته قبل درباره هافبکش به شکلی دیگر سخن می‌گفت. وقتی ستاره تازه وارد برای اولین بار دچار صدمه دیدگی شد، همین «آقای خاص» عنوان کرد اگر سانچز بازیکنی آسیب پذیر نبوده، سر از رم در نمی‌آورد. مربی پیش رئال مادرید آن موقع به گزارشگر روزنامه ورزشی گازتا دلواسپورت گفت: «رناتو سانچز مشکل فیزیکی جزیی دارد که تصور می‌کنم بعد از رقابت‌های ملی او را مجددا در اختیارخواهیم داشت. رناتو باید به مرور از آسیب دیدگی عضلانی بهبود یابد و کادر فنی هم او را به بهترین شرایط بازگرداند. این البته داستان رناتو در دو سال اخیر است. اگر مصدوم نشود که دیگر بازیکن ثابت پاری سن ژرمن خواهد بود و به صورت قرضی دیگر به رم نمی‌آید. 

وی تصریح کرد: ما پائولو دیبالا را به خدمت گرفتیم. زیرا بسیاری از باشگاه‌ها در مورد وضعیتش تردید داشتند. باید مشخص کنم در تربیت و آماده سازی این گونه نفرات حالا دیگر متبحر شده ایم. تلاش می‌کنیم بهترین راه حل را برای چنین بازیکنانی پیداکنیم تا به سطح واقعی خود بازگردند.

با بیان این جملات، مشخص می‌شود که مورینیو از ضعف آسیب‌پذیری شاگرد کنونی‌اش، از قبل آگاهی داشته و در ضمن مشکل مصدوم شدن متوالی رناتو، تنها مربوط به ۲ سال اخیر هم نمی‌شود!

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

چالشی به نام صدمه دیدگی

نکته مشخصی که در مورد سانچز وجود دارد، این است که هافبک پرتغالی در تمام دوران حرفه‌ای اش، نشان داده که اصلی‌ترین چالش او، همین است که صدمه نبیند. به عبارتی تاکنون در هر تیمی بازی کرده، همیشه بازیکنی درگیر مصدومیت‌های مختلف بوده و خیلی از مدیران و مربیان سابقش هم برخلاف مورینیو از این موضوع آگاهی داشته‌اند! رناتو ۷ سال قبل که تازه وارد ۱۹ سالگی شده بود، با حضور در تیم بنفیکا لیسبون، گوشه‌های از توانایی‌های تکنیکی اش را بروز داد. به همین خاطر برخی از کارشناسان از او به عنوان «استعدادی بزرگ و ناب» برای سال‌های آینده فوتبال نام می‌بردند.

در آن هنگام باشگاه بایرن مونیخ آلمان که در پی تقویت خط میانی تیمش بود، این استعداد گمنام را در ازای ۴۰ میلیون یورو به خدمت گرفت. آن موقع سران باواریایی فکر می‌کردند با این لژیونر خط میانی خود را برای یک دهه بیمه کرده اند. اما این بازیکن هنوز به مونیخ نرسیده، دچار مصدومیت شدو بعد آسیب دیدگی‌های پرشمار دیگری را هم تجربه کرد. ستاره جویای نامی که به خاطر جوانی و تکنیکش باید در همه مسابقات با تیم مونیخی به میدان می‌رفت، در مدت ۳ فصل حضور کمرنگ تنها در ۳۵ بازی توانست به میدان رود و زننده فقط یک گل بود.

او حتی برای بازیابی به مدت یک فصل نیز به تیم سوانسی ولز نیز قرض داده شد که در آنجا نیز چیزی غیر از صدمه دیدگی را نتواتست تجربه کند. سپس به مدت سه سال در تیم لیل فرانسه حضوریافت. در آنجا هرچند کمی تعداد بازیش بیشتر شد، اما باز مشکل اصلی اش، آسیب دیدگی بود. یک سال قبل نیز باشگاه پاری‌سن‌ژرمن این هافبک را به خدمت گرفت، اما در مدت یک فصل هافبک پرتغالی حضوری کم رنگ به خاطر چندین مصدومیت سنگین داشت. سران باشگاه متوجه شدند خریدی مفید نکردند. از این رو وقتی رمی‌ها در آغاز پنجره نقل و انتقالاتی درخواست جذب رناتو را دادند، با انتقال قرضی اش به سرعت موافقت کردند.

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

از دست رفتن کلی بازی

این نکته که مورینیو از سانچز به عنوان بازیکنی خاص نام می‌برد، به هرحال واقعیتی است. طبق آماری که در این زمینه پرتال معتبر ترانسفرمارکت ارائه می‌دهد هافبک با تجربه به همین خاطر در دوران فعالیت در بایرن، سوانسی، لیل، پاری سن ژرم، رم و تیم ملی پرتغال ۱۱۱ بازی را به خاطر مصدومیت از دست داده است

این رسانه عنوان می‌کند: به یاد می‌آوریم آن روزی که بایرن او را به خدمت گرفت، روسای باشگاه مونیخی چقدر در مورد استعداد و توانایی‌های رناتو برای سرمایه گذاری بلندمدت سخن گفتند. چون می‌خواستند با او سال‌ها ماجراجویی کرده و به افتخار برسند. اگر سانچز مطابق انتظار آن‌ها ظاهر می‌شد و بازیکن صدمه پذیر نبود، مونیخی‌ها راحت از او دست بر نمی‌داشتند. 

چالش آقای خاص با بازیکنی خاص/ سانچز ستاره‌ای که ۱۱۱ بازی را از دست داد؛ چرا ژوزه مورینیو از درک شاگرد همیشه مصدومش عاجز است؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته