دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»  کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟
منچسترسیتی هرچند نخستین باخت فصل را کسب کرد، اما به خاطر ویژگی‌های منحصربفردش همچنان شانس اول قهرمانی لیگ برتر انگلیس است؛ البته این احتمال هم هست که با خلق شگفتی مقام قهرمانی به یکی از چهار تیم لیورپول، آرسنال، تاتنهام و برایتون برسد.
کد خبر : 871347

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر هفته که از فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ لیگ برتر انگلیس می‌گذرد، بر هیجان و جذابیت رقابت‌ها افزوده می‌شود. تا قبل از مسابقات هفته هفتم، منچسترسیتی، قهرمان فصل قبل بدون باخت در صدر جدول «پریمیرلیگ» یکه تازی می‌کرد. لیورپول، برایتون، تاتنهام و آرسنال نیز در رده‌های دوم تا پنجم قرار داشتند.در آن حالت، کارشناسان بخت شماره یک قهرمانی را به شاگردان پپ می‌دادند و شانس‌های هم برای ۴ تیم دیگر قائل می‌شدند.

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

اما حتی حالا هم که منچسترسیتی ۲ بر یک مغلوب ولورهمپتون شده و با ۱۸ امتیاز همچنان صدرنشین باقی مانده، باز می‌گویند شانس اول قهرمانی این دوره، منچسترسیتی است.البته تحلیل گران دلایل خود را دارند. به عنوان مثال می‌گویند تیم گواردیولا از نظر مهره کامل است، تجربه قهرمانی بسیار بالایی دارد و بسیار با انگیزه است.در کنار این از ۴ تیم لیورپول، آرسنال، تاتنهام و برایتون به عنوان شانس‌های بعدی کسب مقام نخست نام می‌برند.
معنای حرف آن‌ها چنین است: 
 اگر قرارباشد، تیمی در لیگ جزیره، سیتیزن‌ها را در مسیر قهرمانی کنار بزند و ۸ ماه دیگر جام قهرمانی را در دست گیرد، از بین همین چهار تیم خواهد بود.

البته به این شرط که در مسیر تکامل گام برداشته و وضعیت خود را بهبود ببخشند. حال اگر بپرسید این چهار مدعی، چه ویژگی‌های دارند که می‌توانند به قهرمانی احتمالی آنان دل بست، آنوقت است که در مقام پاسخ و البته برای آشنایی بیشتر به گزارش روزنامه میل اندساندی اشاره کنیم؛ مقاله‌ای که مشخص می‌کند هر یک دقیقا چه حال و روزی دارند و تا کجا می‌توانند پیش روند.

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

پس در ادامه این گزارش، آنچه این رسانه مورد تحلیل قرارداده، را مرور می‌کنیم:

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟
 

**لیورپول

قرمز‌ها در گذشته ثابت کرده اند می‌توانند جلوی سیتیزن‌ها قد علم کرده و سرنوشت قهرمانی را به روز آخر بکشانند. حتی یک بار نیز با همین تیم پرستاره پپ گواردیولا فاصله چشمگیری ایجادکردند تا قهرمان شدند.

برای فصل جاری یورگن کلوپ، سرمربی تیم تمام تلاش خود را کرد تا معایب فصل قبل را برطرف سازد. با خرید‌های قابل توجه تیمش اکنون در حال پیداکردن روز‌های خوبش است. تیم آنفیلدی تا قبل از بازی‌های این هفته، ۵ برد و یک تساوی کسب کرده بود. اما در نبرد با تاتنهام در حالی که ۹ نفره شده و حتی گل صحیحش مردود اعلام شد، اولین باخت فصل را تجربه کرد. با این حال مربی آلمانی بعد از باخت عنوان کرد به شاگردانش به خاطر حفظ روحیه جنگندگی افتخار می‌کند.

با توجه به آنچه لیورپول تاکنون نشان داده، کلوپ که تیمش نکته مثبت زیاد دارد، در وهله نخست حساب ویژه‌ای روی ستاره‌های مثل داروین نونیز، دومنیک سوبوژلای و محمد صلاح بازکرده است.

تیم مرسی ساید از نظر توان تهاجمی با لوئیس دیاز، دیگو جوتا و کودی خاکپو در کنار نونیز و صلاح، حتی سیتیزن‌ها را به چالش کشیده است.
با این حال برخی کارشناسان با شک و تردید به توان دفاعی تیم کلوپ می‌نگرند و می‌پرسند آیا واقعا از نظر دفاعی در حد یک مدعی درجه یک مستحکم است؟ آن‌ها برای این منظور همین بازی با اسپرز را مثال می‌زنند. 


البته نسبت به برخی پست‌های دیگر هم حس تردید هست. باشگاه تابستان امسال برای جانشینی فابینیو «هافبک هولدینگ» به خدمت نگرفت که همین مساله باعث می‌شود روی ضدحملات، گهگاهی آسیب پذیر نشان دهد. هر چند که برای این منظور آلکسیس مک آلیستر را برای انجام چنین کاری محک زده است.

لیورپول همچنین تمایل دارد بازی‌ها را به آرامی شروع کرده که لطمه اش را هم مقابل چهار حریف دیده که چطور ابتدا از آن‌ها عقب افتاده؛ در حالیکه قرمز‌ها مجبورشدند با تلاشی مضاعف «کامبک» زده و نتیجه را عوض کنند. 

 اشکال دیگری هم که به تیم کلوپ گرفته می‌شود، این است که مقابل دروازه حریف و در بازی هوایی، چندان که باید و شاید، خطرناک عمل نمی‌کند. 
به هرحال لیورپول به طور قابل توجهی بهتر از فصل گذشته تا به حال کارکرده و اوضاعش خوب به نظر رسیده، اما سران این تیم به خوبی به این نکته واقف هستند که اگر می‌خواهند شانس واقعی برای کسب قهرمانی باشند و در کورس با منچسترسیتی بمانند، باید تیم تقریبا کاملی باشند؛ و در عین حال بر اعصاب خود مسلط باشند تا در هر بازی بازیکن اخراجی ندهند.

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

**برایتون

برایتون فصل قبل درخشش خیره کننده‌ای داشت. حتی می‌توانست باز عملکردش مطلوب‌تر باشد. تیم تحت امر «روبرتو دی زربی» با وجود از دست دادن «مک آلیستر» و «مویزس کایسدو» به حرکت رو به جلو ادامه داده است اما بعد از باخت باورنکردنی ۶ بر یک از آستون ویلا، همه مات و متحیر هستند که چه اتفاقی برای تیم افتاد. اگر این باخت عجیب را نادیده بگیریم، باید عنوان کرد که برایتون فوتبالی تماشاگرپسند به معرض نمایش گذاشته و با زدن ۱۹ گل و میانگین ۲.۷ گل زده، آمار نسبتا خوبی از خود به جای گذاشته است اما دریافت ۱۴ گل در این ۷ بازی که میانگین ۲ گل خورده را نشان می‌دهد، جای سوال دارد.

در هر حال در تیمی بی ادعا، «کائورو میتوما» در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین وینگر‌های شاغل در انگلیس است و هیجان زیادی هم در مورد «اوان فرگوسن» ستاره کم سن و سال به خاطر هتریک مقابل نیوکاسل وجود دارد. 

بزرگترین آزمون برایتونی ها، احتمالا بازی در اروپا برای اولین بار است. این تیم کادر نفرات بزرگی ندارد و مسلما انجام ۳ بازی در هفته برایش چالش سختی است. البته تیم نشان داده که می‌تواند با هر تیمی در روز خودش رقابت کند. با این حال گاهی هم عملکردی پایین‌تر از حد معمولش مثل همین باخت سنگین اخیر داشته است. این در حالیست که سیتیزن‌ها به ندرت چنین لغزش‌هایی را تجربه می‌کنند که به همین دلیل، در سال‌های اخیر بر لیگ برتر آقایی کرده اند.

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

**تاتنهام

تاتنهام هاتسپر بدون هیچ شک و تردیدی «بسته غافلگیرکننده لیگ برتر» تاکنون بوده است. وقتی در تابستان باشگاه «آنژه پوستواوغلو» را به عنوان سرمربی انتخاب کرد، گروهی از تحلیل گران و حتی هواداران متقاعد نشدند. ضمن آنکه از دست دادن هری کین که ابتدای فصل به بایرن مونیخ رفت، ضربه بزرگی به باشگاه لندنی به نظر می‌رسید اما تاتنهام در همین هفته‌های ابتدایی فصل ثابت کرده که همه آن شک ها، بی مورد و اشتباه بوده اند. اسپرز تحت هدایت سرمربی استرالیایی در لیگ شکست نخورده و فوتبال هجومی بازی می‌کند. میزان درخشش آن چنان بوده که حتی هواداران دوران ژوزه مورینیو و آنتونیو کونته را هم به دست فراموشی سپرده اند. 

تحلیل گران می‌گویند تاتنهام امروزی نشانه‌های خوبی از پیشرفت دارد. مثل بازی منجر به تساوی ۲ بر ۲ هفته قبل با آرسنال و نبرد منجر به برد ۲ بر یک مقابل لیورپول که در آخرین ثانیه‌ها شکل گرفت.

آن‌ها برابر شفیلدیونایتد دو گل در وقت اضافه زدند که بردی دراماتیک بود. در همین نبرد با لیورپول نیز گل برتری را در ثانیه‌های وقت اضافه زدند.
اما در همین جا باز تردید هست. به عنوان مثال می‌توان ایراد گرفت چرا تیم لندنی در دقایق زیادی که لیورپول ۹ نفره بود از گلزنی عاجز نشان می‌داد؟ حتی گلی هم که زد، به خاطر گل به خودی ماتیپ، مدافع حریف بود. 

در کنار این نکات، البته باید از مربی تازه وارد تعریف کرد که موفق شده روحیه جنگندگی و نباخت را به تیم بازگرداند. پوستواوغلو تلاش کرده در همین مدت کوتاه حضورش، تیمی جوان را جمع و جورکند. از این رو حالا این نگرانی هست که در ادامه راه بی تجربگی به تیم لطمه زند و باعث فراز و نشیب‌های هم شود.

یک مشکل دیگر تیم این است که در برخی پست ها، بازیکن آلترناتیو خوب و قدرتمندی ندارد که همین می‌تواند در صورت صدمه دیدگی بازیکن اصلی، به اسپرز لطمه زند و «ماه عسل» کنونی را به تلخی محض بکشاند.

در یک نگاه کلی واقع بینانه، به نظر می‌رسد تیم پستواوغلو در مسیر پیشرفت قرارگرفته و هنوز زود است که تا حد و اندازه‌های «فراتر از منچسترسیتی» جهش کند. اما همین که در پایان فصل در جمع ۴ تیم اول جدول قرارگیرد، موفقیت بزرگی برای لندنی‌ها خواهد بود.

مربع قدرت در تعقیب «آبی آسمانی ها»/ کدام تیم قهرمانی را از گواردیولا می‌گیرد؟

**آرسنال

توپچی‌های لندن تقریبا در اکثر زمان فصل گذشته، بر منچسترسیتی برتری داشتند، اما درزمانی که بایداز این ویژگی برای ثبت قهرمانی استفاده می‌کردند، شکست خوردند. آن‌ها در هیچکدام از ۷ بازی ابتدای فصل جاری نباخته اند با این حال تیم میکل آرتتا در صدر جدول نیست. به نظر می‌رسد «دکلان رایس» خرید خیلی خوبی برای تیم بوده و از این بابت هواداران تیم سپاسگزار هستند. 

آرسنال اکنون با بازگشت «بن وایت» به دفاع کناری و شراکت «گابریل» با «ویلیام سالیبا» در قلب دفاع آرام‌تر به نظر می‌رسد. تیم در این مدتی که از فصل گذشته نشان داده روند رو به رشدی را طی می‌کند. در همین بازی لیگ قهرمانان برابر پی اس وی آیندهوون و با کسب برد ۴ بر صفر مشخص کرد چقدر می‌تواند برای رقبا مرگبار باشد.

با نگاه به تیم مشخص می‌شود که «بوکایو ساکا» و «مارتین اودگارد» قلب تپنده تیم هستند. با این حال توپچی‌ها دو تساوی ۲ بر ۲ مقابل فولام و تاتنهام داشته اند که نشان می‌دهد در صورت تحت فشار قرارگرفتن می‌توانند آسیب پذیر هم باشند.

برای ایجاد استحکام دفاعی بیشتر به طور قطع «آرتتا» باید تلاش کند و بعد از کنارگذاشتن آرون رمزدیل به جای داوید رایا، باید کاری کند هر دو دروازه بانش راضی باشند. 

البته نگرانی‌های در مورد این که گابریل ژسوس و ادی انکتیا بتوانند به اندازه کافی گل بزنند و باعث قهرمانی تیم شوند، هم اکنون وجود دارد. البته پل مرسون، ستاره سابق لندنی‌ها از باشگاه خواسته در ژانویه «ایوان تونی» را به خدمت گیرد. این بازیکن احتمالا می‌تواند ستاره‌ای باشد که آرسنال را به سطح بالاتری برساند. 

تیم می‌تواند با توجه به ریتم کنونی اش، کم کم به جایی برسد که همه چیز سرجای خودش قرارگیرد. آن‌ها می‌توانند به طور نسبی از شروع فصل خود راضی باشند. اما اگر بخواهند برای اولین بار در دو دهه اخیر قهرمان لیگ بشوند، نمی‌توانند امتیازات را مفت از دست دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته