دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1402 - 15:46

حماسه اردهال اتفاق عظیم فراملی و جهانی در عالم تشیع

حماسه اردهال اتفاق عظیم فراملی و جهانی در عالم تشیع
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد کاشان گفت: حماسه مشهد اردهال اتفاقی عظیم، فراملی و جهانی در عالم تشیع بوده و میراث نهضت عاشوراست.
کد خبر : 871129

حجت‌الاسلام ماشاءالله صدیقی، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره حماسه اردهال اظهار کرد: این حماسه اتفاق عظیم فراملی و جهانی در جهان تشیع است که باید بیشتر مورد توجه دوستداران و مریدان اهل‌بیت (ع) قرار گیرد و به ابعاد مختلف این رخداد پرداخته شود.

وی افزود: حماسه اردهال متعلق به شخص نیست؛ بلکه میراث نهضت عاشورا، برای انسانیت و سرلوحه زندگی بشریت بوده که این رخداد عاشورایی به تاریخ قمری در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری در اردهال کاشان اتفاق افتاده است.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به اینکه واقعه اردهال به واسطه عظمت و شباهت خود با نهضت عاشورا از مرز‌ها گذشته و محبوبیت جهانی پیدا کرده، گفت: حماسه زمانی جهانی می‌شود که همه اندیشمندان و عقلای عالم به ماهیت آن حماسه عشق بورزند و حماسه‌سازان آن را تحسین کنند.

صدیقی با تأکید بر توجه به ابعاد مختلف این حماسه عاشورایی، مطرح کرد: لازمه جهانی شدن یک واقعه در گرو کُرنش نشان دادن در مقابل آن حرکت حماسی است از این‌رو تا ابد از آن بزرگان و یاوران آنها به احترام یاد خواهد شد.

وی حماسه خاوه اردهال را یک حماسه عقلانی دانست و بیان کرد: این حماسه در اعماق جان عقلا و آزادگان عالم نفوذ و توجه عام و خاص را به خود جلب کرده است.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به اینکه آستان مقدس مشهد اردهال کاشان به پایگاه معرفتی برای اهل ایمان و تقوا تبدیل شده است، توضیح داد: ۲۷ جمادی‌الثانی سالروز شهادت حضرت علی ابن باقر علیه‌السلام به تاریخ قمری روز اتفاق بزرگ‌ترین حماسه تاریخ بعد از عاشورا بوده و برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان نیز خود در پاسداشت آن حادثه عظیم است.

صدیقی بیان کرد: حضرت سلطان‌علی بن امام باقر (ع) گوهر ناشناخته‌ای بوده که در منطقه خونین اردهال کاشان به مانند خورشیدی فروزان، جلابخش قلوب عاشقان و ارادتمندان به ولایت شده است.

نویسنده کتاب مقتدای فین با اشاره به اینکه شخصیت عرفانی آن بزرگوار معرفت دل‌های اهل سلوک را به خود متوجه کرده، گفت: حضرت سلطان‌علی بن امام باقر(ع) شهید والامقامی است که همراه با یاران با وفای خود در این منطقه به وصال حق راه یافتند و مدال افتخاری برای دعوت‌کنندگان خود از منطقه فین به یادگار گذاشتند.

به گزارش آنا، آیین سنتی مذهبی قالیشویان با حضور خانواده معظم شهدا و مسئولان لشگری و کشوری روز جمعه ۱۴ مهر جاری از ساعت ۹ تا ۱۲ در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته