دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1402 - 14:08

سوریه: عادی‌سازی روابط با آنکارا فقط به یک شرط ممکن است

سوریه: عادی‌سازی روابط با آنکارا فقط به یک شرط ممکن است
معاون وزارت خارجه سوریه موضع دمشق در قبال عادی‌سازی روابط با آنکارا را تکرار کرد و گفت: در درجه نخست، نظامیان ترکیه باید خاک سوریه را ترک کنند.
کد خبر : 871100

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بسام صباغ» معاون وزارت خارجه سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد: ترکیه باید نظامیانش را از سوریه خارج کند. البته که از گفتگو با آنکارا استقبال می‌کنیم، اما نه مادامی که آن‌ها به ماندن در خاک سوریه اصرار می‌کنند. این اشغالگری غیرقانونی است و سد راه هرگونه تلاش برای تماس و برقراری ارتباط می‌شود.

این در حالی است که دو روز پیش، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه، در مصاحبه با «الشرق الاوسط»، ضمن تأیید آمادگی آنکارا برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق، موضع کشورش مبنی بر امتناع از خروج از شمال سوریه را تکرار کرد و این پیشنهاد را «غیر منطقی» خواند. 

وی در تکمیل این ادعا افزود:آن‌ها [طرف سوری] می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود. اما چرا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود؟ بار دیگر می‌گوییم که طرف سوری برای [رسیدگی به فعالیت] کسانی که نفت مردم سوریه را استخراج و می‌فروشند (اشاره به نیرو‌های دموکراتیک سوریه، قسد) زمان پیدا نمی‌کند. زیرا آن‌ها فقط مشغول رسیدگی به مناطقی هستند که ما صلح و امنیت را برقرار کرده‌ایم و حالا می‌خواهند که ما از آن‌ها خارج شویم.

در دسامبر سال گذشته، روسیه میزبان اولین مذاکرات پس از ۱۱ سال بین ترکیه و سوریه در سطح وزرای دفاع بود. بعد از پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آنکارا قصدش را برای گفتگو با مقامات سوری اعلام کرد؛ اما دمشق پذیرش درخواست گفتگو‌ها را به خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه مشروط کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته