جشنوارهها آفت تئاتر نیستند/ «پژوهش» و «آموزش»؛ دو بال پرواز برای هنر نمایش
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد نجاری عضو هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی سنتی است. او دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و دانش آموخته سینما و فارغ التحصیل علوم انسانی و هنر است.
وی تألیف، ترجمه و ویرایش بیش از شصت عنوان کتاب و مقاله را برعهده داشته و در کارنامهاش کارگردانی آثاری، چون جنگنامه غلامان (بهرام بیضایی)، میرمیران و طاووس (صادق عاشورپور) و... را دارد. وی هم اکنون مدیرعامل هلدینگ سپندار، رئیس تماشاخانه ظفر، معاون نوآوری وتوسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
نجاری در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره داوری بخش نقالی جشنواره عنوان کرد: من بخش نقالی جشنواره آیینی سنتی را به فال نیک و مبارک میگیرم که به دلیل تنوعآثار از حیث جغرافیایی، محتوایی، تنوع متون خاص و برای نخستین بار این اتفاق افتاد. حضور نقالان جوان و بازیگران کودک و نوجوان در بخشهای مختلف جشنواره و حضور پرشور بانوان در بخش نقالی و نمایشهایی آیینی واقعا پررنگ بود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده حضور بانوان در عرصه روایت، قصه گویی و نقالی بسیار پررونق خواهد بود، گفت: این طبقه بندی که امسال دراین جشنواره صورت گرفت، در تئاتر غربی، سینما و ادبیات نیز وجود دارد. مثلا در همین حوزه ادبیات داستانی ما عرصههای روایت، قوالی، نقالی، حماسه، پرده خوانی و منقبت خوانی را میبینیم. به سیاست گذاران جشنواره برای انتخاب بخشهای علمی نیز تبریک میگویم.
نجاری درباره انتخاب آثار و افراد برگزیده گفت: به نظر من مهرداد کاووسی که برگزیده این دوره از جشنواره شد یک اتفاق خوب در عرصه نمایشهای آیینی سنتی است. دراین بخش آثار دوم و سوم انتخاب نکردیم چ، دو اثر تقدیر و از سه نقال جوان هم به صورت ویژه تجلیل کردیم، یک بخش هم به گمان من اصلیترین بخش بود و آن هم حرمت گذاشتن به پیشکسوتان و پیرمرشدان بود.
داور جشنواره نمایشهای آیینی سنتی عنوان کرد: ما از چهار نقال و مرشد حماسه خوان سیستانی به طور ویژه تقدیر کردیم تا درسی برای جوانان باشد که آنها هم در صورت رعایت احترام و ادب در آینده چنین ارج و قربی خواهند داشت. یک تقدیر ویژه هم داشتیم که با توجه به موضوع خاص مذهبی که داشتیم و به واسطه حفظ کرامت در تاریخ اسلام صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه با بیست و اندی سال معلمی تلاش داشته تا جانب عدل و انصاف را رعایت کند، گفت: به گمانم امشب با وجدان راحت بخوابم. من برخلاف کسانی که معتقدند جشنوارهها آفت هستند، من این جشنوارهها را جای درخشش جوانان و همزیستی کنار پیشکسوتان و همینطور گفتوگوی درون خانواده اهالی تئاتر میدانم. در هر حال خود همین جوایز هم میتواند یک شور و شوق بین برگزیدهها تزریق کند تا کار تولید کنند و از همین راه ارتزاق کنند.
نجاری در پایان گفت: الان با توجه به تحریمها و امکانات مالی اندک، گمان میکنم این جشنوارهها هر چقدر هم که باشد کمک کننده است، اما فراموش نکنیم که آموزش و پژوهش دو بال عرصه تئاتر است که باید آن را جدی بگیریم، تعدد جشنوارهها هم اگر باشد، اجراها را پررونق و تماشاگر را جذب میکند و همینطور آثار قوی تری نیز تولید شده و چراغ تئاتر روشن میماند.
انتهای پیام/