دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش آیینی سنتی در گفت‌وگو با آنا؛

جذب توریست پژوهشی لازمه تئاتر است

جذب توریست پژوهشی لازمه تئاتر است
کارگردان جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی گفت: چنانچه در ایران هم زمان و مکان ثابتی برای نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشیم، توریست‌های پژوهشی بسیاری را جذب خواهیم کرد.
کد خبر : 871004

علی یدالهی، کارگردان نمایش «شنگرف» راه یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش صحنه‌ای در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در جشنواره‌ها باید پدیده‌های شاخص هنر معرفی شوند، ولی متاسفانه این مهم کمتر مورد توجه بوده است.

وی در ادامه گفت: ذات نمایش سنتی باید مدرن بوده و فرم آن تغییر کند تا با استقبال اقشار مختلف جامعه و به ویژه جوان‌ها هم همراه باشد.

یدالهی گفت: جشنواره‌ای که دوسال یک بار برگزار شود از اهداف اصلی خود دور و کارکردش را از دست می‌دهد، در تمام ایام سال جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود، ولی نمایش آیینی و سنتی هر دو سال یکبار و این نیازمند بررسی دوباره است.

یدالهی، ضمن تأکید بر برگزاری و اجرای گونه‌های مختلف نمایش آیینی همچون نقالی و تعزیه خوانی در طول سال بیان کرد: پژوهشگر‌های نمایش در سراسر دنیا برای تحقیق می‌دانند هر بخش نمایش در چه زمانی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و چنانچه در ایران هم زمان و مکان ثابتی نمایش آیینی داشته باشد توریست‌های پژوهشی بسیاری را جذب خواهند کرد.

این هنرمند تئاتر گفت: با نمایش‌های آیینی و سنتی جامعه به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و هنرمند برای همه مردم کار می‌کند نه قشر خاصی و بخاطر همین مخاطبان با تمام سلول‌های وجودشان درک و ارتباط برقرار می‌کنند.

این کارگردان افزود: مردم شرق قصه را دوست داشته و نمایش هم به قصه پردازی و بیان مفاهیم مختلف از جمله عرفانی و مذهبی در قالب قصه بیان می‌کند.

وی گفت: بزرگ‌ترین ویژگی نمایش مردم می‌دانند همه چیز نمایشی است مثلا در تعزیه از عمد تعزیه خوان نسخه‌ای دستش می‌گیرد تا بگوید من نقش ایفا می‌کنم شمر واقعی نیستم.

وی با اشاره به نمایش‌های آیینی در شاهنامه گفت: نمایش «شنگرف» داستان سیاووش در شاهنامه بوده و به نکاتی می‌پردازد که تاکنون به آن اهمیت داده نشده است، سیاووشی که وارد آتش شده و صحبت‌هایی که آنجا می‌کند و در این نمایش لحظه‌های حساس را برجسته کردیم و نمایش سنتی و آیینی را به شکل مدرن آن درآوردیم.

این هنرمند با اشاره به خلاقیت در این نمایش افزود: برای اولین بار از تکنیک «شال و گره» در این اثر استفاده شده و تمام نمایش با پارچه و گره انجام می‌شود و هدف از آن بیان این بوده که همه اتفاقات به نوع گره شخصیت‌ها و افراد مرتبط است.

یدالهی با اشاره به نکته مهم اصالت وجود، بیان کرد: در نمایش «شنگرف» اصالت وجود را می‌خواهیم نشان دهیم.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب