دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درخشان: سیلی محکمی از هنگ‌کنگ خوردیم/ ملاک انتخاب مربیان ملی چیست؟

درخشان: سیلی محکمی از هنگ‌کنگ خوردیم  ملاک انتخاب مربیان ملی چیست؟
پیشکسوت تیم ملی گفت: با شکست برابر هنگ‌کنگ سیلی محکمی به گوش ما خورد و وقت آن رسیده از خواب غفلت برخیزیم.
کد خبر : 870982

حمید درخشان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص حذف تیم ملی فوتبال امید از بازی‌های آسیایی هانگژو با شکست برابر هنگ‌کنگ اظهار کرد: در وهله اول باید گفت ماه گذشته از سری رقابت‌های مقدماتی انتخابی المپیک پاریس که در نهایت حذف شدیم، همین تیم هنگ‌کنگ را ۳ بر صفر شکست دادیم آن‌وقت در فاصله‌ای که تا این رقابت‌ها داشتیم، کادرفنی تیم ملی هنگ‌کنگ آنالیز دقیقی از شیوه بازی تیم ملی ایران داشته و استراتژی کاملاً حساب شده‌ای برای این بازی تعریف و بازیکنان این تیم در زمین پیاده کردند تا در نهایت شاهد حذف تیم ملی باشیم. 

باخت به هنگ‌کنگ خود خود فاجعه است

وی ادامه داد: سال ۱۳۵۳ در یک بازی غیررسمی تیم دوم ما برابر هنگ‌کنگ شکست خورد و به غیر از این بازی سابقه نداشته به این حریف ببازیم. آن‌وقت یک مشت آدم غیرفنی که در کادرفنی تیم ملی حضور داشتند خیلی راحت ما را حذف کردند. این یک شوخی نیست بلکه خود خود فاجعه است. فاجعه‌ای که اصلاً نمی‌توانیم برای آن بهانه‌ای بیاوریم. اینکه بازیکنان پرسپولیس به اردوی تیم‌شان در قطر رفتند و تیم ۱۴ بازیکن داشته و مسائلی از این دست به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. ۵۰ تا بازیکن می‌شد انتخاب کرد و از ین آن‌ها بهترین نفرات را برگزید. تورنمنت‌ها و اردوهای مختلف هم برگزار شد و حتی تیم ۱۰ روز در ترکیه اردو داشت. بازیکنان بالای ۲۳ سال مدنظر سرمربی هم با تیم رفته‌اند. نفراتی هم که زیر ۲۳سال بودند در تیم‌های باشگاهی لیگ برتری خود بازی می‌کنند و برخی از آنها تأثیرگذاری دارند. 

جای کوچک‌ترین بهانه‌ای نیست

پیشکسوت تیم ملی خاطرنشان کرد: دست کادرفنی کاملاً باز بود و همه می‌دانند که فوتبال ایران همواره در تمامی رده‌های سنی بهتر از هنگ کنگ بوده، پس ما به حریفی باختیم که جزء قدرت‌های درجه دو آسیا هم نیست. ما نتوانستیم دانش فنی لازم را به بازیکنان درون زمین منتقل کنیم و حریف به دقت شیوه بازی تیم ایران را شناخته بود. ضعف دانش فنی کادرفنی ما مشخص بود و به ناتوانی مربیان تیم امید باختیم. بازیکنان ما از نظر فنی در سطح بالایی هستند ولی با ندادن استراتژی درست به آنها، حذف را به جای صعود تجربه کردیم و استفاده درست را از بازیکنان‌مان نداشتیم. اگر به مرحله نیمه‌نهایی می‌رفتیم و برابر ژاپن حذف می شدیم یا در مرحله فینال به کره جنوبی یا ازبکستان می‌باختیم انتقادات به کادرفنی تا این اندازه زیاد نبود ولی جای کوچک‌ترین بهانه‌ای گذاشته نشده است.

وقت آن است از خواب غفلت برخیزیم

وی افزود: ما به تیمی باختیم که اصلاً در رده‌بندی تیم‌های آسیایی رتبه‌ای ندارد که به حساب بیاید و شگفتی مرحله نیمه‌نهایی را با حذف ایجاد کردیم. سیلی محکمی به گوش ما خورد و وقت آن رسیده از خواب غفلت برخیزیم. نه تنها حرف اول را در آسیا نمی‌زنیم که دیگر حرف آخر را هم نمی‌زنیم. همین جور پایین‌تر می‌رویم و بالاتر نمی‌آییم. مشکل فنی نداریم و فوتبال‌مان رو به نابودی می‌رود. فاصله تیم ما با شرایط آرمانی بیشتر از گذشته شده و تیم‌های دیگر روند رو به رشدی دارند. بازی‌های لیگ برتر را تعطیل کردیم با این بهانه که تیم امید نتیجه بگیرد. چرا در فواصل دیگر چنین کاری را نکردیم و چرا پشتوانه لازم را ایجاد نکردیم تا تیم‌ها در نبود برخی بازیکنان خواهان تعطیلی مسابقات شوند. این تعطیلی لیگ چه نفعی برای ما داشته است. چه سودی برای ما داشته جز اینکه بازیکنان خود را از شرایط مسابقه دور کردیم و سطح کیفی لیگ را پایین‌تر آوردیم. دست آخر هم که با شکست تاریخی مقابل هنگ‌کنگ حذف شدیم. یک نسل دیگر را با این برنامه‌ریزی غیرحرفه‌ای از بین بردیم و باید افسوس بخوریم چون تصمیم‌های غلط و نابه جایی گرفته شده است.

دوستی‌ها در انتخاب فوتبال‌مان را به سمت نابودی برده

درخشان یادآور شد: انتخاب آدم‌ها برای هدایت تیم ملی امید یا دیگر سمت‌های ملی و باشگاهی بر اساس چه متر، ملاک و معیاری است؟ با احترام به کادرفنی تیم ملی امید ولی باید بپذیرم ملاکی برای انتخاب وجود ندارد. مقایسه مربیان فنی و غیرفنی به درستی انجام نمی‌شود. چشم‌ها را بر روی حقایق می‌بندیم و آبرو و حیثیت ایران و ایرانی را در نظر نمی‌گیریم. تا کی باید ارتباطات و دوستی‌ها در انتخاب‌ها نقش داشته باشد که فوتبال‌مان را به سمت نابودی ببریم. چرا نباید به سرمربی و کادرفنی توانمند اعتماد نکنیم و فرصت را از دست بدهیم. به فکر علاقه‌مندان به فوتبال نیستیم و راهی را می‌رویم تا کلاً امیدی به آینده تیم‌های ملی کشورمان نداشته باشیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته