محسن رضایی: باید در حوزه کریدوری و ترانزیت جهادی عمل کنیم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون شورای عالی هماهنگی اقتصادی با موضوع «بررسی درخواست تأمین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از تعطیلی ابر پروژه راهآهن چابهار - زاهدان» و «بررسی درخواست تمدید دوساله معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری» در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار شد.
محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان میزان اهمیت این پروژه و عدم پیگیری درخور اهمیت موضوع گفت: چرا تاکنون پیگیری درخور این پروژه انجام نشده است؟ این پروژههای راهبردی نباید روی زمین بماند که حالا هند و عربستان با رژیم صهیونیستی کُریدور جایگزین راهاندازی کنند.
وی گفت: برنامه هفتم طوری طراحی شده است که میزان بار زیادی در کشور جابهجا خواهد شد و علاوه بر مسیر جادهای نیاز بسیاری به مسیرهای ریلی داریم. از طرفی یک طرح استراتژیک بینالمللی برای ایران طراحی شده که ایران را از لحاظ تجاری بیخاصیت کنند و در این راستا از شمال و جنوب کشور کریدور ایجاد کردهاند.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه ما باید روی پای خود بایستیم افزود: نه روسیه و چین و نه آمریکا و نه هیچ کشوری دلسوز ما نیست و فقط خود ما دلسوز خودمان هستیم. همه از ایران بزرگ میترسند؛ فلذا کشور دچار مظلومیت شده است و مدیران باید مجاهدانه در حوزه ترانزیت و ایجاد کُریدورها عمل کنند.
نماینده پیمانکار پروژه (قرارگاه خاتمالانبیا) با این توضیح که هزینه احداث این خط آهن ۳۰ درصد ارزانتر از نرخ جهانی است ادامه داد: این ریل قرار است ۷.۷ میلیون تن بار از بندر چابهار به داخل کشور منتقل کند و ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه نیاز است. سرعت قطار باری روی این مسیر ۱۲۰ و قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر است.
فرهاد رهبر مشاور رئیسجمهور و نماینده قوه قضاییه گفت: این کُریدورها بسیار مهم است، اما باید مسئله جامع و کامل دیده شود و از پروژهای عمل کردن و برنامهریزیهای بخشی اجتناب کرد و کل کریدور را برنامهریزی و راهبری کرد.
وی افزود: قدرتها میخواهند صلیب طلایی یا همان چهارراه حملونقل ایران را از حیّظ انتفاع خارج کنند؛ متأسفانه ایران ترانزیت هوایی را از دست داده است و حالا داریم مسیر ترانزیت ریلی را هم از دست میدهیم.
نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت: سال ۹۲ وقتی پروژه شروع شد اراده جدی برای انجام آن نبود، اما اکنون این پروژه در اولویت کشور است.
در نهایت مقرر شد دستور جلسه در قالب دو پیشنهاد دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و یا دریافت بهصورت حواله نفتی جهت اطلاع در جلسه سران مطرح و مصوبه آن با شرط تضمین پیمانکار مبنی بر اتمام پروژه تا زمستان ۱۴۰۳ ابلاغ گردد.
در خصوص دستور جلسه دوم، نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: صنعت گردشگری باید جای صنعت نفت را بگیرد، هر گردشگر معادل ۳۰ بشکه نفت درآمد دارد و چشمانداز ۲۰ ساله هم ۲۰ میلیون گردشگر را در نظر گرفته است.
وی در ادامه گفت: با توجه به رکود گردشگری در پی همهگیری کرونا درخواست معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری را داشتیم و سازمان امور مالیاتی و وزیر گردشگری هم با تمدید ۲ ساله موافقت کردهاند و رئیس قوه قضاییه هم قول دادند در جلسه شورای سران مطرح کنند.
نماینده سازمان امور مالیاتی، اما گفت: کشور به منابع نیاز دارد و اگر کسبوکاری به سوددهی رسیده است ما باید مالیات بگیریم. از بابت این معافیت سالی ۱۲۵۰ همت درآمد مالیاتی کاهش مییابد.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: اگر این معافیت مالیاتی تصویب نشود قول دولت به بخش خصوصی خدشهدار میشود، از طرفی هم ۲۵۰۰ همت در طی ۲ سال درآمد دولت کاهش مییابد؛ بر این اساس وزارت گردشگری و سازمان مالیاتی باید تعیین کنند چه شرکتهایی معاف از مالیات میشوند.
انتهای پیام/