دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛

راه‌اندازی میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مواد مخدر

راه‌اندازی میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مواد مخدر
میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مواد مخدر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شد.
کد خبر : 870928

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای بررسی بحث و تبادل نظر در زمینه راهبری و هماهنگی فعالیت‌های میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مواد مخدر، نشستی با حضور  عسکری مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، صفر پور(دبیر میز) و جمعی از اعضای قرارگاه مردمی تحول اجتماعی، عبداللهی معاون اجتماعی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، امید عبداللهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی با اشاره به رویکرد حل مساله در میزهای تخصصی این ستاد، افزود: میز تخصصی پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید بستری مناسب برای همکاری و همراهی نهادهای متولی در حل مسائل مربوط به میز تخصصی ایجاد کند.

در ابتدای این نشست آقای صفرپور با ارائه آمارهایی از شیوع اعتیاد در ایران گفت: شیوع اعتیاد در دهه 80 بین جوانان ایرانی بالای 18 سال یک درصد بوده است ولی این آمار در دهه 90 به 4.7 رسیده است. همچنین این آمار برای نوجوانان تا قبل از 18 سالگی در دهه 80 نیم درصد بوده است ولی در دهه 90 به 2.1 درصد رسیده است.

وی با بررسی عوامل موثر بر این سیر افزایشی یکی از مبادی موضوع را مرتبط با عرصه فضای مجازی دانست و اظهار داشت: طی سالیان اخیر فضای مجازی هم عامل اثرگذار بر ترویج و قبح‌زدایی از مواد مخدر در کشور بوده است و هم یکی از راه‌های رایج توزیع و فروش آن از این رو به نظر می‌رسد نیاز فوری است که کشور متناسب با مسائل به روز جامعه در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اقدام به فعالیت های پیشگیرانه کند.

عسکری مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن تأیید سیر صعودی اعتیاد در کشور طی دهه‌های اخیر، واگرایی اجرایی را یکی از مهمترین مسائل مبتلابه پیشگیری از مصرف مواد مخدر عنوان کرد که می‌تواند یکی از مبادی ورود عرصه سیاستگذاری به این موضوع باشد.

وی مهمترین چالش‌های برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر را دیر بازده بودن برنامه‌ها، سهم برنامه‌های کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری اندک بخش خصوصی و اولویت کم در تخصیص منابع مالی دانست و ضمن حمایت از ایجاد و تشکیل میز مبارزه با مصرف مواد مخدر در دبیرخانه آمادگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای همکاری و ارائه اطلاعات و آمارها و سوابق موضوع به میز تخصصی ستاد فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد.

در ادامه جلسه عبداللهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی با اشاره به رویکرد حل مساله در میزهای تخصصی این ستاد، گفت: میز تخصصی پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید بستری مناسب برای همکاری و همراهی نهادهای متولی در حل مسائل مربوط به میز تخصصی ایجاد کند.

وی تاکید کرد که باید نگاهمان به آینده باشد و برای تدوین بسته سیاستی مربوطه باید آینده‌نگری هم صورت گیرد و بسته مذکور با تعیین دقیق نقش دستگاه‌ها موثر منجر به خروجی مشخص و تاثیرگذاری باشد.

نظرمنصوری مدیر امور مسائل و آسیب‌های اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی نیز با تشریح اولویت‌های میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مواد مخدر، اتخاذ رویکرد حل مسئله در میزهای تخصصی مربوطه، مبتنی و مترتب به مسائلی دانستند که ذینفعان مربوطه در ساحت میدان با آنها مواجه‌اند و مسیر طرح و حل مسئله را ناظر بر ایجاد تعامل بین ساحت اجرا و سیاستگذاری عنوان کرد.

در پایان نشست مقرر شد موضوع تدوین راهکارهای ارتقای آگاهی‌ها و آموزش عمومی نوجوانان و جوانان در پیش‌گیری مصرف مواد مخدر با تاکید بر سامان‌دهی فضای مجازی به عنوان اولویت میز تخصصی مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته