انتقاد عضو شورا از جمعآوری پلهای عابر پیاده در تهران
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر به موضوع ترافیک مهرماه اشاره کرد و گفت: مشخصا بیش از ظرفیت خیابانها ما اتومبیل داریم و بیشتر شهروندان هم از اتومبیل شخصی استفاده میکنند و این خودروها تکسرنشین هستند. اگر اینها را جمع کنیم و در یک اتوبوس تردد کنند ببینید چقدر ترافیک کاسته میشود.
وی با بیان اینکه این موضوع مطرح میشود که باید صفهای طولانی برای مترو و اتوبوس بایستیم و وقتی مترو و اتوبوس رسید جا برای سوار شدن دارد؟ گفت: ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
چمران همچنین به مشکل آلودگی هوا در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: ما از چند روز دیگر وارونگی هوا را داریم و دوباره این مشکلات تکرار میشوند.
وی با طرح این پرسش که پکن چه کرد که ده سال پیش یک شهر آلوده بود ولی حالا نیست، افزود: وقتی مطالعات صورت میگیرد میبینیم که آنها حمل و نقل عمومی را درست کرده و همچنین مشکل سوخت را برطرف کردند و برخی از شغلها را دورکار کردند تا میزان رفت و آمد کمتر شود.
چمران همچنین به بودجه امسال شهرداری اشاره کرد و گفت: کار خارقالعاده ای در بودجه انجام دادیم که علاوه بر 17 هزار میلیارد تومان بودجهای که شهرداری درنظر گرفته بود، ما هم 10 هزار میلیارد تومان به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه کردیم. سه برابر بودجه ما قرارداد بستیم.
وی با بیان اینکه در جلسات آینده از معاون شهردار میخواهیم که به شورا بیاید و توضیحی در خصوص حمل و نقل دهد، گفت: معاون اعلام کند که چه زمان کارها عملیاتی میشود.
به گفته چمران از یک و نیم سال آینده تعدادی واگن نو وارد خطوط مترو میشود.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با ورود تعدادی اتوبوس به شهر تهران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: این تعداد ما را راضی نمیکند و هنوز به حد 2 هزار دستگاه نرسیدهایم ولی تمام فشارها را وارد کردهایم تا اتوبوسسازان به وعدههای خود عمل کنند.
در ادامه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر کسی پوشیده نیست که مهمترین معضل تهران مشکلات شهری و آمد و شدها، ترافیک معابر ، آلودگی هوا و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب است.
تشکری هاشمی گفت: از اینکه تعدادی اتوبوس روز گذشته وارد ناوگان شدند و تعدادی از اتوبوس های گذشته هم تعمیر شدند خشنودیم زیرا این اقدامات میتواند تصویری بسازد که نشان دهنده مسیر درست باشد و در این مسیر باید گام های بلندتری برداشته شود.
هزار و 600 دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد
تشکری هاشمی گفت:باید توجه داشته باشیم که حدود هزار و 600 دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و با چند صد دستگاه اتوبوس مشکل پایتخت حل نمیشود و از این رو تا رسیدن به مقصد باید اقدامات بسیاری انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی باید انجام شود گفت: یک بخش لجستیک است یعنی باید تعمیر ناوگان، خرید اتوبوس های نو، به روزرسانی و خرید واگن های جدید انجام شود.
وی ادامه داد : وقتی شهروندان را به حمل و نقل عمومی تشویق میکنیم آنها باید اطمینان داشته باشند که بعد از دقایقی اتوبوس برای جا به جایی آنها وارد ایستگاه میشود، مسیری مشخص برای اتوبوس وجود دارد که آنها را در ترافیک شهری نمیگذارد و زمان سفرشان به حداقل میرسد.
تشکری هاشمی افزود: همچنین باید امکانات رفاهی داخل اتوبوس به گونه ای باشد که وقتی مسافر سوار آن میشود احساس تحقیر نکند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت مدیریت درست ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: علاوه بر بحث لجستیکی مدیریت ناوگان هم جدی است گاهی مشاهده میشود که چندین دستگاه اتوبوس پشت سرهم درحال حرکت هستند و سپس با یک فاصله طولانی گروه بعدی اتوبوس ها به ایستگاه میرسند که این موضوع دیگر ارتباطی به تعداد اتوبوس ها ندارد بلکه به نظم و مدیریت خوب باز میگردد.
به گفته پیرهادی کارکنان هر روز با ما تماس می گیرند ما نمی خواهیم از منابع دولتی استفاده کنیم و از منابع داخلی شهرداری که در شورا مصوب میشود، استفاده خواهد شد لذا از شهرداری میخواهیم نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد.
انتقاد عضو شورا از جمعآوری پلهای عابر پیاده در تهران
در ادامه جلسه امروز جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور به جمع آوری ۳۰ پل عابر پیاده در تهران به عنوان محل امن تردد مردم اشاره کرد و گفت: علت این اقدام را هزینه نگهداری پلها و اقدام مطابق با آیین نامه عنوان کردهاند در حالی که جمع آوری پلهای عابر پیاده به نوعی رواج بی نظمی است.
وی ادامه داد: جمع آوری پلها تصادفات جرحی و فوتی را به شدت افزایش می دهد. سازمان حملونقل و ترافیک به عنوان سازمان تخصصی هیچ مداخلهای در این موضوع ندارد و امروز شاهد جمع آوری پلهایی هستیم که بهترین پلهای تهران بودند و حتی پل بهجت آباد به عنوان پل موزه که روزانه صدها نفر در آن تردد میکردند، جمع آوری شد.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به تشکری هاشمی گفت: پلههای برقی پلهای عابر پیاده به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای آزاد آسیب میبیند، نمی دانیم این پل ها که جمع آوری کردند، پلههای برقی داشتند یا خیر؟.
چمران ادامه داد: پلهای عابر پیاده یا باید پلههای معمولی داشته باشند که برای مردم سخت است و یا مسقف باشند که پلهها آسیب نبینند. از سویی دیگر فرهنگسازی استفاده از پل عابر پیاده به خوبی صورت نگرفته است.
در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران مجید باقری گفت: نسبت به معیشت و جبران خدمت کارکنان بی تفاوت نیستیم.همکاران ما مشکلات معیشتی دارند و ما تاکید کردیم که در کمتر از 8 ماه به همه کارکنان وام کم بهره و بدون ضامن بدهند.
وی ادامه داد: دولت سال گذشته ابلاغیهای به ما داد و ما در آن پیشتاز بودیم و امسال احکام افزایش حقوق در فروردین صادر شد. امروز دیوان عدالت بخشنامه دولت را ابطال کرده و ما از آن تفسیری داشتیم و زیرساختها را ایجاد کردیم و اگر بخواهیم یک ساعت دیگر میتوانیم آن را اجرایی کنیم.
به گفته معاون شهردار، اگر بخواهیم ترمیم حقوق انجام دهیم می توانیم در پایان این ماه انجام دهیم. دولت هنوز ابلاغیه نداده و نسبت به رأی دیوان تفسیر دیگری دارد. ما زیرساختها را فراهم کردیم و به محض اینکه ابلاغیه صادر شود اقدام خواهیم کرد. شهردار تهران نیز تأکید داشته که در این روزها موضوع را حتماً از دولت پیگیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: تا زمان پرداخت حقوق صبر میکنیم و با پیگیریهای شهردار و اعضای شورا این ترمیم را در موعد مقرر انجام خواهیم داد.
انتهای پیام/