دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1402 - 17:16

قالیباف: سامانه «بریکس‌پی» جایگزین سوئیفت می‌شود

قالیباف: سامانه «بریکس‌پی» جایگزین سوئیفت می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی در پیمان بریکس گفت: طبق این پیمان این امکان فراهم می‌شود تا از سیستم ارتباط بانکی الکترونیکی که در بین کشورهای عضو پیش‌بینی شده استفاده شده و به جای سیستم سوئیفت از سامانه بریکس پی برای انجام معاملات استفاده شود.
کد خبر : 870695

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز شنبه (۸ مهرماه) لایحه برنامه هفتم توسعه و در جریان بررسی بند الحاقی به ماده ۱۱ لایحه گفت: در پیمان بریکس یکی از کار‌های مهمی که انجام شده است این بود که سیستم ارتباطی بانک الکترونیکی جایگزین سوئیفت شده است. این سیستم اکنون فعال است و از اول ژانویه ما هم در این سیستم عضو می‌شویم و فرصت بزرگی پیش‌روی ما می‌گذارد تا با کشور‌های بزرگی کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ۳۰ درصد از کل حجم معاملات ما با کشور‌هایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی بوده که از این ظرفیت ایجاد شده در پیمان بریکس می‌توان استفاده کرد و از این سیستم بانکی جایگزین بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع سبب شده که فرصت بزرگی برای کشور ایجاد شود. در مجموعه بریکس این سامانه بریکس جایگزین سوئیفت می‌شود و کشور‌های عضو بریکس و سایر کشور‌هایی که علاقه‌مند باشند می‌توانند از این سیستم پیمان الکترونیکی بین بانکی بهره ببرند.

به گزارش آنا، پنج اقتصاد نوظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در حال ایجاد یک نظام پرداخت مشترک جدید به نام "پرداخت بریکس" یا "بریکس پِی (BRICS PAY) " هستند. کشور‌های بریکس قصد دارند یک کیف پول آنلاین ویژه به منظور یکپارچه سازی نظام‌های پرداخت این پنج کشور ایجاد کنند. صندوق دارایی روسیه به همراه شرکای خود از هند و چین که فناوری‌های لازم برای راه اندازی این سامانه را دارند در حال کار روی این طرح است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته