دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1402 - 15:00

تحولی عظیم در صنعت ردیابی محصولات با انواع دستگاههای حکاکی

تحولی عظیم در صنعت ردیابی محصولات با انواع دستگاههای حکاکی
امروزه بحث ردگیری و ردیابی محصولات تولیدی یکی از مسائل پر اهمیت در کارخانجات و صنایع تولیدی می باشد. ردیابی بعضی از محصولات تولیدی به دلیل ارزش بالایی که دارند و همچنین بحث گارانتی آنها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
کد خبر : 870369

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه بحث ردگیری و ردیابی محصولات تولیدی یکی از مسائل پر اهمیت در کارخانجات و صنایع تولیدی می باشد. ردیابی بعضی از محصولات تولیدی به دلیل ارزش بالایی که دارند و همچنین بحث گارانتی آنها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

در این خصوص ما به بررسی فنی انواع دستگاههای حکاکی میپردازیم.

دستگاههای حکاکی از نظر مکانیزم کاری به انواع ذیل تقسیم گردیده است که هرکدام در مدل های مختلف ساخته شده اند :

 بطور خلاصه در رابطه با هر یک  از دستگاههای حکاکی توضیحاتی ارائه میگردد :

  • دستگاه حکاکی ضربه ای

در این روش حکاکی ،بسته به اینکه نیروی محرکه دستگاه برق ، باطری یا باد و یا هر دو باشد انواع مختلفی وجود دارد .روش کار بدین صورت است که نوک دستگاه با حرکت یکنواخت و سریع بالا و پایین رفته و با توجه به قدرت و توانایی های دستگاه ، عدد یا حرف یا طراحی بر روی جسم حک می کند . نوع ساده اینگونه دستگاهها قلم حکاکی برقی و بادی و نوع پیشرفته آن مدل های ثابت و پرتابل است که با نرم افزار مخصوص توسط کامپیوتر و یا بدون نیاز کامپیوتر کنترل میگردد . این سیستم جدید برای حکاکی روی کلیه فلزات ، مواد مختلف و همچنین سطوح هموار و ناهموار بکار رفته دردو نوع ثابت و پرتابل قابلیت انعطاف بسیار بالایی داشته و برروی خط تولید قابل نصب است اطلاعات مورد نظر در کامپیوتر سیستم ، ذخیره و هر لحظه در دسترس بوده و نیاز به نگهداری مشخصات و شماره های حک شده بصورت شابلون و غیره نیست ابعاد حکاکی قابل کنترل بوده و عمق حکاکی از 0.1 تا 2 میلیمتر امکانپذیر است . سرعت حکاکی بسیار بالا و دقت فوق العاده عملکرد ساده و عمر طولانی ، باعث کاهش هزینه ها در مقایسه با دستگاههای مشابه می گردد .

تحولی عظیم در صنعت ردیابی محصولات با انواع دستگاههای حکاکی

  • دستگاه حکاکی لیزری

این سستم با توجه به نوع کار در واتهای مختلف وجود دارد که از ویژگیهای آن میتوان به نکات ذیل اشاره کرد :

برای حکاکی اغلب مواد ، انواع سطوح ، عمقهای مختلف و عرض های متفاوت خطوط حکاکی قابل استفادهمی باشد .

طرح ، آرم ،لیبل مورد نیاز در کامپیوتر سیستم طراحی و با کیفیت و دقت بسیار بالا در زمان کوتاه بر روی سطح مورد نظر حک می شوند . این سیستم دارای تکنولوژی پیشرفته و کار با آن نیاز به آموزش خاص دارد .

  • دستگاه حکاکی الکتروشیمیایی

دستگاههای شیمیایی جهت حکاکی بر روی کلیه فلزات قابل استفاده بوده ، نیاز به نگهداری و سرویس خاصی نداشته و طرز کار و آموزش آنها بسیار ساده است .

شابلون های مخصوص طرح های مورد نظر تا 5000 عدد حکاکی استفاده شده ، قابل تعویض بوده و نقاط حکاکی شده فلز با این دستگاهها از هر گونه زنگ زدگی و خورده گی محافظت میگردند . این روش بسیار قدیمی و کارگاهی بوده و در حال حاضر بعنوان روش حکاکی صنعتی استفاده نمی شود .

  • دستگاه حکاکی براده برداری

این نوع دستگاهها در واقع نوعی ماشین CNC کوچک می باشند اطلاعات داده شده توسط نوک مخصوص که با سرعت خیلی زیاد حدود 7000 تا 12000 دور در دقیقه میچرخد از سطح جسم براده برداری کرده و موضوع مورد نظر را حک میکند .

تحولی عظیم در صنعت ردیابی محصولات با انواع دستگاههای حکاکی

  • دستگاه حکاکی خراشیدگی (اسکرایبینگ – بیصدا)

در این روش نوک دستگاه حکاکی که از جنس بسیار سخت بوده به قطعه چسبیده و توسط موتورهای قوی حرکت کرده و در اثر خراشیدگی بر روی قطعه شماره ، حرف ، طرح یا لوگو و آرم پیچیده با کیفیت عالی بر روی جسم حک میشود یکی از مزایای مهم این روش بیصدا بودن این روش حکاکی است . در سالهای اخیر بدلیل صدای زیاد ناشی از حک ضربه ای بر روی انواع قطعات فلزی و مشکلات ایجاد شده ناشی از صدای آنها این شرکت اقدام به تامین دستگاههای اسکرایبینگ (خراشیدگی – بیصدا ) با تکنولوژی روز دنیا نمود .

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ با بیش از 30 سال تجربه پیشرو در ارائه سیستم های مدرن حکاکی، پلاک زنی و جت پرینترهای پرتابل در ایران امکان تامین و نصب و راه اندازی انواع دستگاههای حکاکی را دارد.

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ نماینده انحصاری معتبرترین برندهای اروپایی در زمینه انواع دستگاه های حکاکی در ایران میباشد و این شرکت انواع دستگاه های حکاکی پرتابل مانند دستگاه حکاکی پرتابل بادی (پنوماتیکی) و دستگاه حکاکی پرتابل باطری دار (الکترومگنتی) را دارد.
تحولی عظیم در صنعت ردیابی محصولات با انواع دستگاههای حکاکی

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ برای اولین بار طرح مکانیزه نمودن حک شماره موتور ، بدنه و شاسی را در ایران مطرح کرد و این عملیات که در شرکتهای خودروساز بوسیله دستی و سنتی (با استفاده از سمبه) انجام میگرفت با پیگیریهای مداوم از سازمانهای ذیربط تغییر یافت و از سال 1375 این طرح بصورت ملی مصوب و کلیه شرکتهای خودروساز موظف به حک شماره موتور ، بدنه و شاسی بصورت مکانیزه گردیدند .

این شرکت در ارايه راهکارهای نوین، خطوط تولید تمامی شرکتهای خودرو ساز را مجهز به انواع دستگاههای حکاکی نموده است و دستگاههای حکاکی تامین شده مورد تایید و استقبال فراوان قرار گرفته است.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و همه محصولات حکاکی به وب سایت ما از طریق لینک ذیل مراجعه کنید:

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ   www.d-afrang.com

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته