دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1402 - 16:26

مشارکت مردمی در دفاع مقدس فرهنگ جنگ را تغییر داد

مشارکت مردمی در دفاع مقدس فرهنگ جنگ را تغییر داد
معاون آموزشی قرارگاه حمزه سیدالشهدا اظهار کرد: حضرت امام (ره) بعد از عزل بنی صدر، دفاع مردمی که به عنوان دفاع مقدس شناخته شد را تعریف کردند و فرهنگ جنگ را تغییر دادند.
کد خبر : 870237

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ارومیه، سردار کریم علی‌‎نژاد در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به راهبرد‌های دفاعی امام خمینی پس از پیروزی انقلب اسلامی افزود: حضرت امام در ۲۹ فروردین ۱۳۵۸ ارتش جمهوری اسلامی را تثبیت کرد و مخالفت خود را به کسانی که می‌گفتند ارتش را منحل کنید نشان داد.

وی ادامه داد: تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ و فقط سه روز پس از تثبیت ارتش، دومین اقدام راهبردی امام خمینی بود که در مدت‌زمان کوتاهی تنها چند سال پس از تأسیس اش توانست در مقابل انواع تهدید‌های پیچیده داخلی و خارجی علیه نظام مقدس اسلامی ایستادگی و با آن‌ها مقابله کند.

علی‌نژاد با اشاره به برنامه ریزی‌های دشمنان برای تجزیه خاک کشورمان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸ و بعد از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام، فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را داد که این امر، دیگر راهبرد دفاعی امام را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹ ماه از زمان شروع جنگ در سال‌های اول، به علت خیانت بنی‌صدر شاهد سقوط شهر‌ها و بی‌دفاع ماندن مردم بودیم و عملا مردم و سپاه پاسداران در صحنه جنگ دیده نمی‌شدند و به آن‌ها اجازه داده نمی‌شد؛ اما پس از عزل بنی‌صدر ملت ایران با فرماندهی امام خمینی (ره) در کنار نیرو‌های مسلح با اتحاد و شور انقلابی از انقلاب اسلامی دفاع کردند و فرهنگ جنگ را تغییر دادند.

معاون آموزشی قرارگاه حمزه سیدالشهدا با اشاره به نفوذ امام خمینی در دل‌های امت ایران اسلامی عنوان کرد: شخصیت امام راحل و نفوذ ایشان در دل‌های مردم، از عوامل اصلی پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی بود و آن را با وجود همه دشمنی‌ها، خصوصاً هشت سال جنگ تحمیلی تداوم بخشید و امروز هم با رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری در مسیر عزت روزافزون ایران اسلامی پیش می‌رویم.

وی اضافه کرد: در تاریخ این کشور و دوران حکومت شاهان مختلف دیده ایم که چگونه حتی بدون هیچ درگیری و جنگ، میلیون‌ها کیلومتر از خاک این کشور را به بیگانگان تقدیم کردند و بر اثر سوء مدیریت، ناتوانی و ضعف خود سبب از بین رفتن این کشور شدند.

علی‌نژاد با اشاره به جدایی بحرین از خاک کشورمان در دوران محمدرضا پهلوی گفت: ۲۴ مرداد سال ۱۳۵۰، شاه پهلوی استقلال بحرین را تبریک گفت، سرزمینی که تا پیش از آن، استان چهاردهم ایران بود حتی از عضویت بحرین در سازمان ملل هم حمایت کردند درحالیکه خود اعراب مخالف بودند.

وی با اشاره به اینکه جوانان امروز کمتر از جوانان دوران دفاع مقدس نیستند، افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرموده‌اند جوانان مومن و انقلابی ایران از مولفه‌های اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

این مقام نظامی با اشاره به جریان درخواست کمک بارزانی از جمهوری اسلامی ایران هنگام حمله تروریست‌های «داعش» در سال ۹۳ به اقلیم کردستان افزود: «مسعود بارزانی» در همان روز‌ها حتی ماه‌ها بعد از نزدیک شدن داعش به شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان در چند مصاحبه و گفتگو با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی به نقش جمهوری اسلامی ایران و حضور سردار سپهبد شهید سلیمانی در میدان مبارزه با داعش اشاره و تاکید کرد که اگر کمک‌های ایران نبود، اربیل سقوط می‌کرد.

وی با اشاره به نقش «شهید حاج قاسم سلیمانی» در توسعه و تحکیم محور مقاومت در غرب آسیا عنوان کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی اقدام به شناسایی هسته‌های خودجوش مقاومت در منطقه و برقراری ارتباط با آن‌ها کرد و با هویت بخشی به محور مقاومت، ایجاد پیوند جغرافیایی، شبکه‌سازی نیرو‌های محلی و بومی و فرماندهی در عمق میدان موفق به تحکیم و توسعه این محور شد.

مشارکت مردمی در دفاع مقدس فرهنگ جنگ را تغییر داد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در ادامه این مراسم گفت: به کار بردن واژه مقدس در کنار دفاع، تقدس دارد و نشان می‌دهد دفاع مقدس مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بود.

حجت الاسلام سجاد بیگی ادامه داد: رزمندگان در این دفاع همه جانبه در سایه توکل و توسل این آموزه‌های قرآنی را به باور تبدیل کرده و در جهاد بی‌امان خود علیه دشمنان آن را به منصه ظهور رساندند و حیات واقعی خود را تقدس بخشیدند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس ملت ایران، همانگونه که از اسمش مشخص است جنبه «دفاعی» داشت افزود: صدام آغاز کننده جنگ بود و ملت ایران با پیروی از رهبری امام خمینی (ره) در این جنگ پیروز شدند.

بیگی با بیان اینکه دفاع مقدس، یک فرهنگ و مکتب جهادی است، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دفاع مقدس، معنوی بودن آن است؛ چراکه از آغاز تا پایان جنگ نصرت الهی و امداد غیبی را می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش آنا در پایان این مراسم، با اهدای لوح از فرزندان خانواده معزز شهدا و جانبازان تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته