دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

قصور دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک پذیرفته شده نیست

قصور دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک پذیرفته شده نیست
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: قصور دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک پذیرفته شده نیست و ما به عنوان سازمان حفاظت محیط‌ زیست در قبال وظیفه‌ای که در برابر مردم داریم به هیچ وجه کوتاه نیامده و با هر قصوری برخورد می‌کنیم.
کد خبر : 870167

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسؤول در قبال قانون هوای پاک، در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

در این نشست، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: من به نیابت از مردم می‌گویم که دیگر آلودگی هوا برای هیچکس شوخی‌بردار نیست و مردم دیگر به برگزاری جلسه و کارگروه راضی نمی‌شوند و از دستگاه‌ها انتظار عمل دارند‌.

وی تأکید کرد: اگر دستگاهی کاهش آلاینده‌ها را به عنوان وظیفه اصلی خود نبیند و برای کاهش آن تلاش نکند، باید به مردم پاسخگو باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: کوتاهی در اجرای  قانون هوای پاک سلامت مردم را تهدید می‌کند و لذا ما به عنوان سازمان حفاظت محیط‌زیست در قبال وظیفه‌ای که در برابر مردم داریم به هیج وجه کوتاه نمی‌آییم و با هر کوتاهی برخورد می‌کنیم.

سلاجقه یادآور شد: قصور دستگاه‌ها در اجرای تکالیف قانون هوای پاک برای ما مشهود است و این روند باید اصلاح شود تا انشالله این جلسه خروجی خوبی داشته باشد.

وی افزود: کشور در وضعیتی است که در زمینه‌های مختلف اعم از زیرساخت‌ها و... نیاز به انجام حرکت های جهادی همراه با تدبر و حفظ محیط‌زیست را داریم. لذا در همکاری با هم باید به وظایف خود عمل کنیم وضمن انجام  تکالیف ذاتی دستگاه خود حفظ محیط‌زیست را جزو وظایف ذاتی تلقی نمائیم.

وی با گلایه از عدم دیدن اعتبارات مصوب دستگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۲(مصوبات ستادهوای پاک کشور) اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌ها همچنان پیگیر اجرای مصوبات باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بسیاری از مناطق کشور به چشمه‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند، به عنوان مثال رهگذرهایی که از مسیر اتوبان تهران- کرج عبور می نمایند چشمه‌های‌ برداشت ریزگردها از منابع قرضه وکارگاه‌های شن وماسه را به وضوح می‌بینند که با توجه به جهت باد غالب شهر تهران ، به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می گیرد، شهرداری مکلف است وظایف خودش را انجام دهد. 

وی افزود: در برخورد با واحدهای آلاینده برخی مواقع از دیدگاه نظارتی ورود می‌کنیم و گاهی نیز به صورت میدانی، اما در تمام موارد می‌توان ادعا کرد که در کشور، رویکرد ما به سمت و سوی مثبت است.

وی با اذعان به اینکه سمت و سوی حرکت همه دستگاه ها در راستای حفظ محیط‌زیست است به کاهش اعتبارات در این زمینه اشاره کرد و افزود: بودجه کشور و دستگاه ها محدود است و همین بودجه بایستی به نحو مطلوب مدیریت و بر اساس مصوبات ستاد هوای پاک کشور دستگاه‌ها تکالیف خودشان را انجام دهند.

سلاجقه با تأکید بر استفاده از خودروهای برقی گفت: استفاده از خودرو برقی نیز رویکردی مثبت از طرف وزارت صمت است و توجه به آن نشانگر این است که عملکرد جهادی درراستای حفظ محیط‌زیست در پیش گرفته شده که می‌تواند کارساز باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه در زمینه بهینه‌سازی و کیفی‌سازی سوخت نیز اقدامات مثبتی در حال انجام است و عملکرد در راستای حفاظت از محیط‌زیست است، تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم که حفاظت از محیط‌زیست در اولویت باشد. دیگر نباید به دنبال این باشیم که هر دستگاه چه وظیفه‌ای دارد و چند وظیفه دارد و این مورد دیگر قابل اهمیت نیست‌ فلذا تأکید جدی بر تشکیل منظم و مستمر جلسات کمیته‌ها، کارگروه و شورای هوای پاک کور است .

وی در پایان یادآور شد:جلسات باید تخصصی باشد و با اولویت‌بندی بصورت هفتگی برگزار و برآوردشود که هر دستگاه چقدر در وظایف خود پیشرفت کرده‌ است‌ و چنانچه مانع یا قصوری وجود دارد حتماً پیگیری و رفع شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته